Annons

Någon försöker ta över min dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej! Skrev nyss ut en bild i min skrivare. Plötsligt stannade den och felmeddelande om Communication Error kom upp. Något strulade i kommunikationen med datorn. Jag gick in på skrivaren i kontrollpanelen och såg att fler skrivarjobb lagts in och stod på kö. Det ökade hela tiden och upp till 20 att skriva kom in. Trodde först att det var något vanligt fel som kan uppstå och tog bort jobben och började om på nytt. När jag på nytt skrev ut uppstod samma problem. Jag deletade jobben och startade sedan om datorn, försökte skriva ut men stopp igen och flera jobb fylldes på. Började då misstänka att någon hackat sig in i min dator och drog därför ur internetkabeln, delatade allt och började om. Då fungerade det. Är det alltså någon som tagit över min dator och driver med mig eller kan det uppstå sådana här problem där skrivaren av någon anledning störs av internetuppkopplingen rent tekniskt och inte av att någon hackat?

I Västerås hade mälarenergi problem med att folk kunde råka skriva ut på sin grannes (eller nåns på andra sidan stan) skrivare om den var en delad resurs, har du delat ut din skrivare i nåt nätverk vad du vet?

Gurra G skrev:
I Västerås hade mälarenergi problem med att folk kunde råka skriva ut på sin grannes (eller nåns på andra sidan stan) skrivare om den var en delad resurs, har du delat ut din skrivare i nåt nätverk vad du vet?

Nej, fjärråtkomst är inaktiverat för skrivaren.

Men även om det är inaktiverat går det ju att lägga in jobb i den om man hackat min dator.

Kör du WiFi Nils???

Om så via USB; och det samma mot printeren. Kann det vara så enkelt som en adress-crasssscccch.
/Erik J

Graal skrev:
Nej, fjärråtkomst är inaktiverat för skrivaren.

Men det utesluter väl inte att någon är inne på ditt nätverk via trådlös anslutning? Om du har någon sådant vill säga.
Står ditt trådlösa nätverk öppet för grannarna så behöver de ju inte hacka sig in eller använda sig av fjärråtkomst heller. Eller tänker jag fel nu?

Kijana skrev:
Men det utesluter väl inte att någon är inne på ditt nätverk via trådlös anslutning? Om du har någon sådant vill säga.
Står ditt trådlösa nätverk öppet för grannarna så behöver de ju inte hacka sig in eller använda sig av fjärråtkomst heller. Eller tänker jag fel nu?

Jag har inte trådlöst nätverk utan fast telefonkabel. Men däremot är ju det lokala nätverket helt öppet mot andra kunder och saknar man brandvägg (som jag gör just nu eftersom programmet har strulat) är det lättare att hacka sig in i datorn om man kommer åt IP-numret. Däremot måste jag dela ut skrivaren i nätverket för att någon ska komma åt den utan att hacka. Men den är som sagt inaktiverad för fjärråtkomst och då kan man inte lägga in jobb där utan att begå olagligheter.

Re: Kör du WiFi Nils???

fujicanon skrev:
Om så via USB; och det samma mot printeren. Kann det vara så enkelt som en adress-crasssscccch.
/Erik J

Ursäkta frågan från en okunnig men vad är WiFi? Ja skrivaren går på USB-port.

Jag tror du har 'maleware' som laddar hem grejor från internet och skriver ut saker. Därför slutade det när du drog ut kabeln.

Såg du vad som ville skrivas ut?

Finns massor med jobbiga 'virus' som lägger sig på datorn och sabbar.

Sitter du på vanligt modem brukar man/du sällan ha så bra skydd. Det finns en del bra gratis mjukvaru-brandväggar.

bandola83 skrev:
Jag tror du har 'maleware' som laddar hem grejor från internet och skriver ut saker. Därför slutade det när du drog ut kabeln.

Såg du vad som ville skrivas ut?

Finns massor med jobbiga 'virus' som lägger sig på datorn och sabbar.

Sitter du på vanligt modem brukar man/du sällan ha så bra skydd. Det finns en del bra gratis mjukvaru-brandväggar.

Kollade aldrig vad som ville skrivas ut, såg bara att det laddade in och ökade i antal hela tiden. har skrivit ut igen nu uppkopplad i nätverket och nu kom inga oönskade filer till skrivaren. Kan ju vara som du säger för min brandvägg och antivirusprogram är ur funktion för tillfället. Har bara den inbyggda i Windows.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar