Annons

Någon beställt Eos 350D än?

Produkter
(logga in för att koppla)
mazeson skrev:
Köp den från Pixmania då. De leverar på två dagar över hela västra Europa. De ligger i Frankrike, så det är ingen moms eller skatt som kommer till.
h/Mats

Jag ser att pixmania.uk har den billigaste 300D:n i UK. Tyvärr har de ingen 350D på sin sida än. Kanske jag väntar ett par dar och ser om den kommer upp.
Annars kan ju Frankrike vara ett alternativ.
(Om instr. boken inte bara är på franska, italienska spanska och holländska...)
Tack igen, Mats! (Ska kasta mig över GB kort.)

Ser av Andreas att storleken ger bekymmer. Hm. Kanske en kamera för oss damer med delikat konstruktion?
Bort med tassarna, grabbar! ;)
/Gitte
 
Medan batteriet laddas.....
Mitt första intryck i affären var att när jag jämförde greppet med 300d, så var 350d mindre bekväm.
300d's grepp var sjysstare.
Jag har små händer.
Nåväl, man vänjer sig väl.
 
Jag är också tillbaka efter ett besök hos Fotokungen. :) Synd bara att jag var tvungen att åka tillbaka till jobbet men å andra sidan skall batteriet laddas och manualer läsas (lite i alla fall). Bara hoppas på inspiration till helgen.

-Jimmy
 
Sådär ja... Tagna med 350D + Tamron 28-75/2.8. Inte så mycket att hänga i granen, men det är testbilder iaf. Sista bilden är handhållen, de andra är tagna med hjälp av stativ...

http://marten.se/_temp/IMG_0002.JPG
28-75mm @ 38mm
1/60 sec, f/3,5
Mode: Program
Metering: Evaluative
ISO: 100
AF mode: Single AF
Drive: Single frame shooting
White balance: Auto
Flash: External E-TTL
File size: 2650KB
Image size: 3456 x 2304
Picture Effect: Normal


http://marten.se/_temp/IMG_0003.JPG
28-75mm @ 55mm
1/60 sec, f/4
Mode: Program
Metering: Evaluative
ISO: 100
AF mode: Single AF
Drive: Single frame shooting
White balance: Auto
Flash: External E-TTL
File size: 2859KB
Image size: 3456 x 2304
Picture Effect: Normal

http://marten.se/_temp/IMG_0005.JPG
28-75mm @ 56mm
1/30 sec, f/2,8
Mode: Program
Metering: Evaluative
ISO: 800
AF mode: Single AF
Drive: Single frame shooting
White balance: Auto
Flash: Off
File size: 3634KB
Image size: 3456 x 2304
Picture Effect: Normal

http://marten.se/_temp/IMG_7207.JPG
28-75mm @ 75mm
1/100 sec, f/2,8
Mode: Program
Metering: Evaluative
ISO: 1600
AF mode: Single AF
Drive: Single frame shooting
White balance: Auto
Flash: Off
File size: 3345KB
Image size: 3456 x 2304
Picture Effect: Normal
 
Första intrycket av kameran är att den känns mycket mer proffsig än 300D. Inte alls lika plastig, bättre knappar, bättre reglage osv.

Den är LITEN. Jag är van vid 300D + batterigrepp, så det känns lite konstigt. Jag kommer köpa batterigrepp även till denna...

Slutarljudet är underbart =)

Uppstarten är blixtsnabb.

Ska pilla lite till på den och återkommer med fler intryck senare ikväll...
 
Får man fråga vad det gör för skillnad eller ska jag söka efter svaret på forumet?

(Är inte så jättehemma bland kameror)
 
Såja, nu är jag också hemkommen från Fotokungen. Jag skriver väl som flera andra redan gjort, att kameran är liten, men den känns mer robust än 300D. Plastytan är mer greppvänlig, och den ger inte alls ett "plastigt" intryck, tycker jag. Med ett betterigrepp tror jag inte jag kommer lida av att den är liten heller. Tyvärr har inte batterigreppen levererats än, det kan ta en månad till, trodde de på Fotokungen. Så nu ska bara batteriet laddas, och sedan blir det fota av...

// Kjelle
 
Hämtade mitt ex igår

Jag hämtade mitt ex i går på Expert, och tycker kvaliten i huset känns bra.
åkte på en 24timmarkryssning till åland och tog lite bilder när vi anlände tillbaka till stockholm idag. ska ladda in dom i datorn senare ikväll, men på kamerans skärm verkar det funka.

Var förvånad ändå att jag fick autofokuslås i det dåliga ljuset i hytten.

Går bra att hålla den med lillfingret under kameran, husets matta yta gör att den är skön att ta i och att den inte blir hal.Rattar och knappar känns förtroende ingivande när man vrider på dom,gillade den retroinspirerade lägesväljaren.

Dock är det en massa skräp på mattskivan, vilket inte känns bra på ny kamera. Klisterlappen på kartongen var inte bruten så den var ouppackad. Ska prata med butiken och se vad dom säger, vågar inte in och peta i kameran själv.

Butiken hade bara fått kamerahusen fast jag beställt kit så jag fick låna ett EF-S 18-55 3,5-5,6 kitobjektiv av gamla modellen tills det nya kommer. Dock har jag option på att byta mot sigma 18-125 3,5-5,6 mot 2000kr i tillägg jämfört med kitpriset. Är det ett bättre val? Vill iofs ha ett så lätt objektiv som möjligt.

Tror jag blir nöjd med denna "mini 20D" kamera, den har funktionsmässigt allt det som gjorde att jag ratade 300D. Då vikten och storleken var viktig för mig valde jag denna istället för 20D.
 
gitte edelman skrev:

Undrar också om man inte hellre lägger till £13 och köper två minneskort med 520MB?
Är det inte risk att man har en massa bilder på 1GB kortet och så ramlar i sjön (brukar ske ibland), eller sätter sig kraftigt och oplanerat på en sten med det fickan (har väl hänt...), osv?
/Gitte

Om du köper 2 st 512MB-kort har du förmodligen ett i fickan och sätter dig på det. Om du har ett 1GB-kort så sitter det i kameran.

Och om du brukar ramla i sjön så rekommenderar jag flytväst och engångskamera... :)

Allvarligt talat så behöver du mycket minnesutrymme när du upptäcker hur kul RAW-formatet är. Det har jag just gjort.
 
Lite mer: Det är helt jättesnabb :)
Bra autofokus även i svagt ljus.
Man vänjer sig vid greppet, känns bättre nu, men som sagt, 300d är skönare.
Byggkvaliteten känns mycket bra, bättre än 300d.
Lcd'n funkar utmärkt, och menyerna är bra.
Den är kul!

2 testbilder:
Den första är 1/13s så den är suddig :)

http://hem.bredband.net/content/canon/index.htm
 
BengtJohnsson skrev:

Allvarligt talat så behöver du mycket minnesutrymme när du upptäcker hur kul RAW-formatet är. Det har jag just gjort.

Förstår att rådet - som jag läste på en sida avsedd för digitala nollor som mig - troligen gällde kameror med färre pixlar, och fotografer av den typ som förr i världen alltid fick 'julkorten och midsommarkorten' på samma 24 bilders rulle.:D
Dvs. rådet var eg. att man inte skulle lasta alla sitt livs bilder på ett kort. 'Not putting all eggs in the same basket'-typ.
Men saken kommer i ett annat ljus med en 350D kamera och en skjutglad fotograf. Det borde jag ju ha räknat ut, förstås.
(PS. Jag ramlar sällan i sjön så där helt och hållet. Det blir mest halkande i från strandstenar... Borde väl klistra anti-halkmattor på dom. ;))
/Gitte
 
Ett 1Gb CF-kort rymmer 82 bilder om man kör RAW+JPG. Plåtar man mycket sekvenser så går 82 bilder fort.
Ett minimum, tycker jag, är två 1Gb-kort.


Har man det, så kan man klara lite. Sedan kan köpa mer o fler prylar.... givetvis (2 el 4 Gb, mellanlagring mm mm).


Det är en av de stora skillnaderna mellan analog och digital fotografering - att man vågar slösa o ta några extra bilder.... (kanske främst riktat till dig, Birgitta...)

h/mats


förresten - man får ett 256 Mb CF-kort gratis från Canon om man är snäll o registrerar sig och sina produkter (som en god konsument).
 
Jag blir galen! Min otur förföljer mig, beställde från Pixmania, fick ett paket igår, men det var bara minnet som kom. Sedan fick jag besked att kameran lämnat frankrike för leverans. Såg igår på DHL att det var på väg, vaknar upp nu på morgonen och väntar ivrigt på att DHL ska komma. Men inte det, tittar på DHL sidan och upptäcker att jag ska kontakta DHL, (Paketet hålls kvar, var vänlig kontakta DHL) Ringer dit och får besked att paketet är fast i Brussel och kan inte lämna landet förrän på Måndag.
Så nu får man vänta över helgen på kameran. Grrr. Funderar på att ringa pixmania och klaga lite, har ju betalt för express leverans...
 
Man får även med ett rabatthäfte på en hel mängd med canonprylar, så om man är på g att köpa ågon av de dyrare optikerna kan man avvakta och använda rabatten...
 
Vad skönt att läsa att vi som betalar lite mer för att köpa kameran i Sverige får något för pengarna... Jag menar slippa ringa och tjafsa med DHL, och vänta över helgen innan man får kameran, osv... ;-)
 
chisel skrev:
Man får även med ett rabatthäfte på en hel mängd med canonprylar, så om man är på g att köpa ågon av de dyrare optikerna kan man avvakta och använda rabatten...

Man behöver inte avvakta om jag förstått det rätt, man behöver bara skicka in kvitto/streckkod/kupong i efterhand. Dvs man får inte rabatt vid köpet utan efteråt, precis som med 300D vid förra kampanjen.
http://www.canonextrapromotion.com/
 
Nu blir t.o.m jag sugen på en 350D, varför? Jag är ju lycklig med min lilla *ist DS och den billiga begagnatmarknaden. :( Äh... tyst pryl-tarm, jag lyssnar inte på dig. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.