Annons

Nätbutik vs avtonat gråfilter, 82mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Scheel

Aktiv medlem
Hejsan,

Har letat runt lite på nätet efter en nätbutik som säljer avtonade gråfilter, men hittar inget.
Så jag undrar om någon har en länk eller 2 på lager ?

Söker ett filter som skall vara med diametern 82mm och det gör inte saken lättare och inte billigare heller, så därför vill man veta var man kan få tag i det till bästa pris.

Tack på förhand.
 
Avtonat filter i vanlig rund fattning? Hmmm...

Har jag faktiskt aldrig sett.. Däremot har ju Cokin och Hightech, hållare för kvadratiska filter. De har ringar upp till 82mm.

Cokin hittar du hos scandinavianphoto, och Hightech hos... hmm Aifo? eller YFO..
 
B+W har cirkulära och roterbara sådana filter.

501 minskar med 1 bländarsteg och 502 med 2. Finns även olika färgade varianter för specialeffekter.

Har dock inte en aning vilka butiker som kan tänkas ha sådana i lager. Men du kan ju alltid kolla med importören om vart närmsta detaljist i ditt geografiska område finns.

AIFO AB
Lundagatan 35
S - 11727 Stockholm
SWEDEN
Tel: ++46 8720 06 45
Fax: +46 8720 06 58


Mvh Björn
 
Hitech finns på www.dito.se. Det finns en separat prislista för hitechsystemet på deras webbplats. Dessutom finns det i forumet en del tidigare diskussioner om vilka prylar som kan vara lämpliga att välja ur det systemet.
 
bjanha skrev:
Ja det kan man fråga sig, och killen verkar inte heller villig att besvara det.

Valde att inte kommentera det pga att det var folks som förstod ändå och som kom med lite nyttig information i stället för en bunke onytting information, ungefär som din...(ur mina ögon sett)

Skrev Vs pga att jag inte ville att överskriften skulle bli för lång som den hade blivit om jag skrivit: "Länk till en nätbutik som säljer avtonat gråfilter med diameter 82mm"

Hoppas denna "onödiga" information är tilfredsställande.
 
Senast ändrad:
Är det att gå för långt, om man rättar till felaktiga begrepp?

Scheel skrev:
Hoppas denna "onödiga" information är tilfredsställande.


Ok, det är fullständigt tillfredsställande (du behöver inte bli förnärmad, du såg väl smileysen i mitt inlägg?). Men du får väl medge att rubriken var lite missvisande. På svenska står det "Nätbutik mot avtonat gråfilter, 82mm". Jag försökte fundera ut vad som menades med detta och kom fram till att denna lite kryptiska rubrik var nog för en tråd, där olika nätbutiker som säljer filter ställdes mot varandra. Dvs. genom att jämföra filtrens kvalitet/pris/leveranstid och liknande argument i olika nätbutiker.

Därför blev jag lite konfunderad när du "bara" frågade efter nätbutiker som säljer avtonade filter. Men jag förstod ju att du hade av misstag valt ett lite missvisande ord, därför både skämtade jag med dig samtidigt som jag rättade till begreppet.
Förkortningen vs. är ju en förkortning av engelska ordet versus, som betyder mot på svenska. Noteras bör att vissa skriver felaktigt v.s. som istället är en förkortning av latinska orden vide supra och översatt till svenska betyder det 'se ovan'.


Min mening är inte att vara en språkpolis. Jag är fullständigt införstådd med att man stavar ofta både fel och man skriver med ord som egentligen hör till talspråket. Så gör jag och även många andra, både i denna forum och i andra. Varför? Tja, man kanske har bråttom och hinner inte rätta eller man kanske struntar i att rätta. Eller så vill man helt enkelt skriva som man talar ´ba, fattaru?
Men om någon väljer ett helt missvisande/felaktigt ord, tycker jag att det är läge för att man korrigerar det. Hur skulle man annars kunna lära sig nya/korrekta ord och begrepp? Eller ska man låta folk ha sina felaktiga uppfattningar om ordens betydelse? Vad tycker ni andra?

Scheel: Rubriken behöver inte bli mycket längre fastän man utelämnar förkotningen vs.. Använd istället ordet med. Då blir rubriken endast en bokstav längre (egentlig inte ens det, eftersom vs. stavas korrekt med en punkt efter, eftersom det är en förkortning. Men det tycker jag är att gå för långt, felskrivningar av korrekta ord/begrepp/förkortningar ska man strunta i att ta upp här. Bara betydelsen av ordet är rätt!)



-Eeros
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.