Är det att gå för långt, om man rättar till felaktiga begrepp?
Scheel skrev:
Hoppas denna "onödiga" information är tilfredsställande.
Ok, det är fullständigt tillfredsställande (du behöver inte bli förnärmad, du såg väl smileysen i mitt inlägg?). Men du får väl medge att rubriken var lite missvisande. På svenska står det "Nätbutik mot avtonat gråfilter, 82mm". Jag försökte fundera ut vad som menades med detta och kom fram till att denna lite kryptiska rubrik var nog för en tråd, där olika nätbutiker som säljer filter ställdes mot varandra. Dvs. genom att jämföra filtrens kvalitet/pris/leveranstid och liknande argument i olika nätbutiker.
Därför blev jag lite konfunderad när du "bara" frågade efter nätbutiker som säljer avtonade filter. Men jag förstod ju att du hade av misstag valt ett lite missvisande ord, därför både skämtade jag med dig samtidigt som jag rättade till begreppet.
Förkortningen
vs. är ju en förkortning av engelska ordet
versus, som betyder
mot på svenska. Noteras bör att vissa skriver felaktigt
v.s. som istället är en förkortning av latinska orden
vide supra och översatt till svenska betyder det '
se ovan'.
Min mening är inte att vara en språkpolis. Jag är fullständigt införstådd med att man stavar ofta både fel och man skriver med ord som egentligen hör till talspråket. Så gör jag och även många andra, både i denna forum och i andra. Varför? Tja, man kanske har bråttom och hinner inte rätta eller man kanske struntar i att rätta. Eller så vill man helt enkelt skriva som man talar ´ba, fattaru?
Men om någon väljer ett helt missvisande/felaktigt ord, tycker jag att det är läge för att man korrigerar det. Hur skulle man annars kunna lära sig nya/korrekta ord och begrepp?
Eller ska man låta folk ha sina felaktiga uppfattningar om ordens betydelse? Vad tycker ni andra?
Scheel: Rubriken behöver inte bli mycket längre fastän man utelämnar förkotningen
vs.. Använd istället ordet
med. Då blir rubriken endast en bokstav längre (egentlig inte ens det, eftersom
vs. stavas korrekt med en punkt efter, eftersom det är en förkortning. Men det tycker jag är att gå för långt, felskrivningar av korrekta ord/begrepp/förkortningar ska man strunta i att ta upp här. Bara betydelsen av ordet är rätt!)
-Eeros