Annons

Nästa steg från 500 d

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har en Canon 500 D och funderar på uppgradering. Jag tar mest dels sport, dels natur. Det jag gärna skulle vilja ha bättre är ISO-hantering (för att hantera dåligt ljus vid idrott), dels snabbhet vid bildserier. Sen skulle ju inte lite snabbare AF skada. Min fråga är: Är det lönt att köpa en 550D eller ska jag spara ett tag till för att köpa en 7D direkt?

Autofokusen i 550D är den samma som du har i din 500D, så vill du ha en märkbar förbättring är det en 50D, 60D eller 7D du bör titta efter. Även när det gäller seriebildtagningsförmåga måste du upp till 50D, 60D eller 7D för att märka skillnad mot din 500D. När det gäller brus vid högre ISO är skillnaderna mellan modellerna är i praktiken ganska små, så vänta dig inga dramatiska förbättringar.

Om du inte är intresserad av video är förmodligen en bättre begagnad (eller ny om du hittar) 50D det som ger dig mest för pengarna idag, du får snabbare seriebildtagning och bättre autofokus (fast bildkvaliteten är samma som du får ur din 500D)

Nej, spara till 7D som är en grym kamera! Kostar idag 12500 i Sverige och 11400 skickad till Sverige från cameranu.nl
Måste bara hålla med, uppgradering från 500 till 550 måste ju vara helfel.
Med 7D så tar du ett rejält kliv, om du inte är ute efter FF. För då är det 5D som gäller, men då får du spara ytterligare...
Lycka till med din uppgradering!

När det gäller brus vid högre ISO är skillnaderna mellan modellerna är i praktiken ganska små, så vänta dig inga dramatiska förbättringar.

Är det verkligen så? Jag tycker min 500 börjar brusa ordentligt redan vid 800 och jag har sett skarpa bilder tagna med 7D på 3 200.

Då är det skillnader i motiv, brusreducering, bildbahandling eller liknande. 7D är INTE 2 steg bättre än 500D när det gäller hög iso brus. vill du ha markant lägre brus vid höga iso så är enda riktiga lösning större sensor. bara att fota i RAW och köra anpassad brusreducering så kan man lätt vinna minst motsvarande ett steg i upplevd brusprestanda och ett steg är väl ungefär utvecklingen ifrån 350D till 550D/7D.

bättre af får du i 7D, men 50D är inte så långt efter - det är en bra kamera det också även om den saknar det sista lilla i ren senorprestanda.

Är det verkligen så? Jag tycker min 500 börjar brusa ordentligt redan vid 800 och jag har sett skarpa bilder tagna med 7D på 3 200.

Jag upplevde min 500D som brusig jämfört med 7D men tester från dpreview, DxO och imaging-resource visar att det inte skiljer mer än ½ ISO-steg. Däremot är 7D bättre på allt annat som sportkamera. Sökare, AF, hastighet, funktioner, vädertätad etc.

Ett vassare objektiv kan också vara ett alternativ för mindre brus i sämre ljus.

I övrig stämmer jag in med 7D förespråkarna om du är inriktad mot sport.

Ett vassare objektiv kan också vara ett alternativ för mindre brus i sämre ljus.

I övrig stämmer jag in med 7D förespråkarna om du är inriktad mot sport.
Visst är det så, prioritera vad det är du vill ha. Mindre brus, snabbare seriebildstagning, osv? Vi har fastnat på brus i denna diskussion.

Nedan kan du se en bild tagen med 40D ISO1600. (Båda bilderna är handhållna dvs. utan stativ).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1541020.htm
Samt en bild tagen med 5DMkII ISO 6400.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1863768.htm

Plånboksvänligt är att skaffa en begagnad 50D men först ett snabbare (ljusstarkare) tele eller telezoom. T.ex EF 2,8/200mm eller 2,8/70-200mm

Bruset är nog inte så mycket att göra åt genom val av kamera. Oftast är det bildens karaktär som är avgörande för hur bruset upplevs. Ibland kan bruset (från högt ISO) "drunkna" i motiv och bakgrund så man inte ens märker det. Ibland kan relativt lite brus (medelhögt ISO) synas och bli mer markant.

MVH J O

Tack för alla goda råd. Det verkar som om ni är överens - det är 7D som gäller när jag ska uppgradera. Men också att det egentligen inte är någon hets. Jag fortsätter spara :)

Visst är 7D en fantastiskt trevlig kamera, men jag tror nog att 60D eller 50D också skulle vara en rejäl "uppdatering". Prisskillnaden gör ju att de är mål som är lättare att nå.

ANNONS