Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa Nikon (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
2. Z9 drar mycket kräm och har redan relativt kort batteritid. Det verkar osannlikt att komma med en modell som drar lika mycket ström men använder ett betydligt mindre batteri.

"Relativt kort batteritid"? Du ska inte titta på CIPA siffrorna här. Folk som fotar med Z9 rapporterar att de lätt får flera tusen foton med ett batteri.

"Relativt kort batteritid"? Du ska inte titta på CIPA siffrorna här. Folk som fotar med Z9 rapporterar att de lätt får flera tusen foton med ett batteri.

CIPA-siffran ska man ju aldrig kolla på annat än för att få ett hum om hur en kamera står sig mot en annan. Man kan ju alltid få betydligt fler exponeringar ur ett batteri än vad CIPA-siffran anger. CIPA-ratingen på Z9 är ju 700-770 så man lär ju lätt kunna få 1000+ exponeringar ur en laddning.

Jag har en Z7 som har en CIPA-rating på bara 330, men jag får lätt ut 600-700 bilder på ett batteri när jag är ute och fotar. Förvisso kör jag med C-batterier, men även med B-batterier hade jag ju lätt fått 500+ exponeringar på en laddning.

Klart man inte ska titta på CIPA siffror när du har hört från någon...

Z9 är en hybridkamera och batteritiden ska räcka till både stillbilder och video.
Det skulle kunna bli en större sensor.

Nikon China har publicerat en fil som motsvarar ungefär FX 67Mp. Det kan vara vad som helst, men det skulle kunna vara av misstag från en prototyp.

Om Nikon delar teknologi mellan DX och FX motsvarar det ca 30Mp för DX.

Det låter rimligt tycker jag!

Senast ändrad:

Det beror på hur man använder kameran. Skärmen och framför allt sökaren drar mycket kräm, så någon som tittar lång tid i sökaren laddar ur batteriet mycket snabbare.

Z9 är också tänkt som en hybridkamera, dvs. många kommer att använda den för både stillbilder och video. Video, särskilt 8k drar mycket ström.

CIPA fungerar hyfsat för att jämföra kameror. Det syns tydligt att Z9 och R3 med större batterier har bättre batteritid än A1, men ingen av dem kommer ens i närheten av t.ex. en D6.

Jag tror att Z9 behöver det större batteriet och att en Z7iii/Z8 med ett hus som saknar grepp kommer att rikta sig till en annan kategori användare och därmed blir det inte en Z9 utan grepp.

Jag kan ju inte se att en Z8 med en 45Mpix som tas från Z9 skulle dra mer ström än en ny sensor i Z8 på 60-65 Mpix. Om nu video skulle dra så mycket ström så kan man ju låta bli, eller de som vill köra video kan hänga på ett batterigrepp.

För mig spelar inte 45 eller 65 Mpix någon roll, men i nästa kamera måste AF och dess inställningar var likvärdig Z9.

Så som jag fotografera tror jag inte att batteritiden är något problem om man ser till antal exponeringar, jag tar skurar på 2-20st och kommer troligen upp på 1500 exponeringar med en laddning med min Z6ii. Men håller man på planera sin bild en 30 minuter för varje exponering så förbrukar man mycket mer än jag som tar 300-400 exponeringar i timmen

Jag kan ju inte se att en Z8 med en 45Mpix som tas från Z9 skulle dra mer ström än en ny sensor i Z8 på 60-65 Mpix. Om nu video skulle dra så mycket ström så kan man ju låta bli, eller de som vill köra video kan hänga på ett batterigrepp.

För mig spelar inte 45 eller 65 Mpix någon roll, men i nästa kamera måste AF och dess inställningar var likvärdig Z9.

Så som jag fotografera tror jag inte att batteritiden är något problem om man ser till antal exponeringar, jag tar skurar på 2-20st och kommer troligen upp på 1500 exponeringar med en laddning med min Z6ii. Men håller man på planera sin bild en 30 minuter för varje exponering så förbrukar man mycket mer än jag som tar 300-400 exponeringar i timmen

Poängen är inte att en sensor drar mer ström än en annan sensor. Det har att göra med till vilken användare en kamera riktar sig.

Jag vet inte mer än någon annan, men jag tror att en Z7iii eller Z8 kommer att vara mer för studio-, porträtt-, landskap- och produktfotografi. Givetvis kommer den erbjuda video och snabbhet, men inte till samma grad som Z9. En professionell allrounder ungefär som D850 vs D5/D6.

Den senaste AF-teknologin kommer nog för eller senare komma i alla modeller.

Det beror på hur man använder kameran. Skärmen och framför allt sökaren drar mycket kräm, så någon som tittar lång tid i sökaren laddar ur batteriet mycket snabbare.

Z9 är också tänkt som en hybridkamera, dvs. många kommer att använda den för både stillbilder och video. Video, särskilt 8k drar mycket ström.

CIPA fungerar hyfsat för att jämföra kameror. Det syns tydligt att Z9 och R3 med större batterier har bättre batteritid än A1, men ingen av dem kommer ens i närheten av t.ex. en D6.

Jag tror att Z9 behöver det större batteriet och att en Z7iii/Z8 med ett hus som saknar grepp kommer att rikta sig till en annan kategori användare och därmed blir det inte en Z9 utan grepp.

Här har du en tråd med lite siffror från verkligheten:

Folk får uppåt 4000-8000 foton på en laddning i många fall, vilket jag skulle säga landar i samma härald som en D6.

Det är lite "moving the goalposts" att säga att om man använder den som 8k video kamera så är det sämre, då jämför man inte riktigt samma sak.

Poängen är att ditt yttrande om att Z9 has "relativt kort batteritid" om än subjektivt inte är nåt jag riktigt kan hålla med om.

Här har du en tråd med lite siffror från verkligheten:

Folk får uppåt 4000-8000 foton på en laddning i många fall, vilket jag skulle säga landar i samma härald som en D6.

Det är lite "moving the goalposts" att säga att om man använder den som 8k video kamera så är det sämre, då jämför man inte riktigt samma sak.

Poängen är att ditt yttrande om att Z9 has "relativt kort batteritid" om än subjektivt inte är nåt jag riktigt kan hålla med om.
Om du med "moving the goalposts" menar att världen förändras så har du rätt. Många professionella fotografer förändrar hur de jobbar över tiden.

Om du med "moving the goalposts" menar att världen förändras så har du rätt. Många professionella fotografer förändrar hur de jobbar över tiden.

Förvisso är det så, men jag vet inte riktigt vilket use case du tänker skulle resultera i "kort batteritid".

Där testade han att filma i 8K och det tog nästan _tre timmar_ innan batteriet var slut. Fick även runt 7000 foton med gott om batteri kvar i fototestet. Så det ser ut som om du kan t.ex. filma 1,5h i 8K och sen ta några tusen foton på en enda laddning.

I vilken värld lever du där detta kan ses om undermåligt?

Förvisso är det så, men jag vet inte riktigt vilket use case du tänker skulle resultera i "kort batteritid".

Där testade han att filma i 8K och det tog nästan _tre timmar_ innan batteriet var slut. Fick även runt 7000 foton med gott om batteri kvar i fototestet. Så det ser ut som om du kan t.ex. filma 1,5h i 8K och sen ta några tusen foton på en enda laddning.

I vilken värld lever du där detta kan ses om undermåligt?

I vilken värld har "relativt kort" och "undermålig" samma betydelse?

Hoppas du känner till att Ricci är anställd av Nikon UK.

Om... det dök upp en z9 utan vertikalgrepp med litet batteri, då vore det ju intressant att se hur snabbt det laddas ur.

Om... det dök upp en z9 utan vertikalgrepp med litet batteri, då vore det ju intressant att se hur snabbt det laddas ur.

Räknat rakt av rent energimässigt är EN-EL15c knappt 45 % av EN-EL18d. Sedan finns förstås möjligheten att släppa ett batterigrepp som tillbehör, antingen för EN-EL18-serien eller dubbla EN-EL15-varianter som till Z6/7 (II), alt ny batterivariant av kompakt typ.

Det senaste batteriet för Nikon Z5/Z6/Z7 heter EN-EL15c och är på 7V och har en kapacitet på 2280mAh. Batteriet i Z9 är EN-EL18d och har 10.8V och 3300mAh.

Så utan grepp blir det ca 45% kvar, men den högre spänningen hos Z9-batteriet har också betydelse för andra saker. Det är t.ex. möjligt att klocka upp processorn och att göra en rad andra prestandahöjande förändringar.

Det finns en intressant artikel som påstod att anledningen till att man måste köpa ett grepp och ett EN-EL18-batteri för att öka motor-drivehastigheten hos D850 var att det krävdes högre spänning. Tror det var Thom Hogan för den som orkar leta.

Från Dpreviews långtest. Främst inriktat på stillbild, men det ger väl ändå en hint från någon som använt kameran mycket.

"Autofocus is definitely the biggest and most important improvement in the Z9 for me, but there are others. For starters, the battery life is insane, especially when shooting bursts. The day I shot the Blue Angels, I ended up capturing more than 9,000 images, but the Z9’s battery was still going strong, at 46% charge remaining."

Roadmappen nedan finns nu på Nikon Rumors. Den är obekräftad.

Om det är sant får vi Nikon Z6iii och Z7iii i år och Z5ii, Z8 och Z90 nästa vår och Z f och Z50ii senare under 2023. Jag tror aldrig Nikon har lanserat 5 kameramodeller under ett år så jag är skeptisk.

Jag vet inte hur man ska tolka siffrorna i början av raden under modellen, men de verkar korrelera med storleken på sensorna. I så fall får Z6iii en 34Mp och Z7iii en 68Mp sensor och Z8 blir en Z9 utan grepp. Detta gör mig ännu mer skeptisk.

Om det visar sig vara sant så kommer jag att genast uppgradera till en Z7iii.

Visa bilaga 166801

Ett gott tecken är kanske att Z70 har bytt namn till Z90, man bara hoppas. Vad det annars kan bli är nog Z6iii eller Z8. Tror jag väntar in samtliga dessa modeller för att se vad de presterar, vill inte bli blåst igen med en liten uppgradering som i Z6ii. Fast man är ju tveksam att alla dessa hus skulle komma innan mars 2023, låter väldigt optimistiskt

Blir nog svårt att få sålt en Z9 begagnad till bra pris då om Z8 är minst lika bra.

Edit: Så en Z8 med 60 megapixels Stacked CMOS sensor, tyngd på huset? Typ 8-900 gram likt D850. VS Z7iii BSI CMOS 60+ megapixel? i samma storlek som Z7ii.

Enda fördelen att välja Z7iii i så fall vore om man vill ha kompaktare kamera och inte intresserad av annat än landskap typ + billigare.

Z6iii/Z7iii känns lite onödiga om de inte får snabbare af hastighet. De lär väl inte nå upp i nivån till de stackade sensorerna.

Senast ändrad:
Blir nog svårt att få sålt en Z9 begagnad till bra pris då om Z8 är minst lika bra.
En gissning och kanske önskan är att Z8 och Z90 får mycket från Z9. Men om det nu blir så vet man ju inte, nu har det ju svängt att det är Z7 som blir högupplöst. Vad blir det då med Z8, troligen får den hastigheten, vi får väl hoppas det. Men Z8 kan nog ändå inte bli en Z9 utan vertikalgrep, det blir nog något mer som skiljer.

Det verkar vara något som inte stämmer.

En Z8 med samma sensor som Z9 kan ju inte vara något annat än den senare utan integrerat grepp. Det mindre batteriet innebär inte bara 40% av batteritiden. Den lägre spänningen ger också lägre klockfrekvens hos processorn och troligen sämre AF och lägre fps. Det blir en jättekonstig produkt!? Det är inte samma sak som D3/D700 osv.

Z6iii och Z7iii verkar helt logiska.

Z90, ok, möjligt. Men hur ska Nikon kan konkurrera med Canon R7 som kostar runt $1500, 15fps (30 med elektronisk slutare) och 33Mp. Den enda vägen jag ser är att den saknar mekanisk slutare och levererar 40fps utan rolling shutter, AF som en Z9 och kostar som en D300/D500 när de kom ut, dvs. $2000. Inte omöjligt, men är det troligt?

Dessutom kommer Nikon att jonglera betydligt fler sensorer på samma gång än vad de brukar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar