Annons

Nästa inköpslista.. ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonfan

Aktiv medlem
Utrustning hittills:
Nikon D70
Sigma 18-50 f/3,5-5,6 DC
Sigma 55-200 f/4-5,6 DC

Nästa inköp vid nästa löning:

1. Sigma 70-300 f/4-5,6 APO Zoom Macro Super II
2. Sigma 28 f/1.8 EX DG ASP Macro
3. Sigma 2x EX APO Teleconverter

Ge gärna kommentarer och tankar.
Vad ni själva gjorde för inköp och varför.

(Något kul att tillägga hittills är att jag inte ens vet vad DC / EX / APO / ASP är för något ännu ;-) )

DC = objektivet är gjord för digitala systemkameror med liten sensor.

EX = Sigmas proffsserie.

APO = apokromatiska linselement för minskad kromatisk abberation.

DG = objektivet är specialanpassad för digitala kameror.

ASP = Aspherical linselement.

Glöm inte filter ;)

Min Utrustning:
*Minolta Dynax 7
*Minolta AF 28-80 D
*Minolta AF 70-210 f4
*LowePro Topload Zoom Pro AW (tror jag väskan heter)
*Minolta Dimage Scan Dual IV
*Ögon

Nästa inköp:
*Sigma Objektiv AF 20/1,8 EX DG
Behöver ett bra vindvinkelobjektiv och detta verkar perfekt till ett bra pris.
*Väska, Domke F-2
Ser ut till att vara en bra väska. Ska resa genom USA nästa år (till våren) och vill att väskan ska se relativt diskret ut.

Senast ändrad:
3 går bort eftersom du inte har något objektiv det är lämpligt till.

1 är i princip en dubblering av ett objektiv du redan har, det är ju ingen större skillnad mot ditt 55-200.

2, ja kanske det. Om det är en ljusstark kort normal som är det du saknar nu. Är det det? Vad fotograferar du, hur och varför?

Wow, underbara svar.

Just nu fotar jag mest macro och porträtt, men vill ha en bra möjlighet att komma ruggigt nära när det behövs, därav 70-300 .. borde inte jag komma mkt närmre med 300 än 200?

70-300 har även macroinställning vilket jag vill ha på en glugg iaf, då jag inte direkt behöver vara framme och nosa på målet.

28mm : vill samtidigt ha en optik iaf då jag kan gå så nära som jag vill.

teleconverten kanske jag totalt har missuppfattat.
Fick för mig att jag kunde köra den tillsammans med 70-300 för att på något sätt göra om det till 140-600 *vissel*...

Men vad vet jag, nybörjare som älskar teknik och foto, bara inte kombinerat dessa förrän nu ;-)

Tänk dig noga för innan du köper den här:
3. Sigma 2x EX APO Teleconverter

Autofocusen behöver en bländare >= 5,6 för att fungera. Och med en 2x konverter förlorar du två steg.

Oh det där hängde jag inte med på alls.

Men tack för att ni finns ;-)

Edit: Det jag inte hängde med på var "2 steg" ..
Menar du att med 2x på så blir 5,6 ungefär 7,6 .. vilket inte funkar så bra?

Du har nog missuppfattat nå´t..ett stativ borde vara nästa inköp,fast du kanske inte bryr dig om skarpa bilder..
mvh/Gunte..

Ljusinsläppet från dessa bälndarvärdena 4-5,6 kommer att motsvara 8-11,2, vilket troligen kommer att medföra att autofocusen lägger av pga av för lite ljus.

Ah tackar, hänger med. Behövs alltså ruggigt ljusstarka gluggar för att fungera med 2x converter.
Hur påverkas brännvidden? Så som jag trodde eller?
Tack Boris ;-)

japp helst 2,8 rakt igenom annars är det ingen mening.

Brännvidden fördubblas med en 2x konverter, med 1.5x konverter multiplicerar du brännvidden med 1,5.

Tänk även på att en D70 har en faktor på 1,5 från början.

I morgon skall jag (nog) byta in delar av min gamla Pentaxutrustning och slanta upp lite mellanskillnad för ett Tamron 90/2,8 DI Macro till min D70:a.

Har 18-70-zoomen och Sigmas 70-300 APO II sedan tidigare. Plåtar mycket makro och vill ha en fast, ljusstark makroglugg. Sigmans "makro" (1:2) är helt OK, men jag skulle gärna vilja ha 1:1-möjligheten ibland. Har också kikat på Nikons 60 mm Micro Nikkor, men den känns lite "kort" för t ex insektsfoto.

Jag har bara läst gott om Tamron-90:an, så det blir nog den. När jag skakat av mig den sista lilla känslan av "köpågren"... :)

När skatteåterbäringen kommer efter semestern blir det nog en bärbar hårddisk, Tripper e d. En 50 mm/1,8 står också på listan, men längre fram.

Nikonfan skrev:
Just nu fotar jag mest macro och porträtt, men vill ha en bra möjlighet att komma ruggigt nära när det behövs, därav 70-300 .. borde inte jag komma mkt närmre med 300 än 200?
Skillnaden är inte jättestor mellan 200 och 300 mm även om det naturligtvis är en skillnad. Zoomarna är båda liknande objektiv, de kompletterar knappast varandra utan 70-300 skulle nog i ditt fall ersätta ditt 55-200. Men kvalitetssteget är väldigt litet, är det verkligen nog för att ta steget?

70-300-zoomarna är inga bra makroobjektiv. Vill du fotografera närbilder är ett riktigt makroobjektiv ett bättre val. T ex Tamrons 90/2.8.

Nikonfan skrev:
28mm : vill samtidigt ha en optik iaf då jag kan gå så nära som jag vill.
Vill du kommma nära eller vill du ha hög avbildningsskala? Närbilder med vidvinklar blir rätt speciella med mycket bakgrund och förvrängd förgrund. Är det verkligen det du är ute efter? Vill du göra närbilder så tror jag återigen mer på ett makroobjektiv.

Nikonfan skrev:
teleconverten kanske jag totalt har missuppfattat.
Fick för mig att jag kunde köra den tillsammans med 70-300 för att på något sätt göra om det till 140-600 *vissel*...
Nejdå, i grunden har du rätt. Men det är ingen bra kombination av två skäl. Dels tar 2x-konvertern två steg ljus vilket förvandlar det redan ljussvaga objektivet till ett enormt ljussvagt objektiv. Dessutom försämrar konvertern skärpan, och 70-300-zoomarna har dålig skärpa redan från början, speciellt i de längre zoominställningarna. Du skulle ha ett 300/11 som skulle behöva bländas ner till 300/22 för att nå den bösta skärpan och inte ens den skulle vara bra.

Men lyssna mest på Guntes råd för det är det bästa som kommit fram i den här tråden. Ett rejält stativ är det bästa du kan köpa. Låt det gärna kosta lika mycket som de tre objektiven du planerat att köpa, då har du gjort en investering som kan följa dig genom livet.

Sjukt faktiskt. (Edit: 210-900 är sjukt)
Dock är jag inte helt sugen på att slänga upp 9 lakan för ett 70-200 f/2.8.
Får kika vidare på en schysst telelösning till D70 då :p

Just denna optik av Tamron verkar nämnas mkt positivt överallt. Får nog ta och kika på den.
Blir lätt Sigma grejer när man jobbar på Expert :X

sagan skrev:
DC = objektivet är gjord för digitala systemkameror med liten sensor.

EX = Sigmas proffsserie.

APO = apokromatiska linselement för minskad kromatisk abberation.

DG = objektivet är specialanpassad för digitala kameror.

ASP = Aspherical linselement.

När vi ändå är på ämnet, eller var ;-) ;
vad står RF för?

Känner mig som Mr. Spam idag.

Ska du ha en telezoom så kika på begagnat om 9 lakan är för mycket (det är mycket...). Nikkor 80-200/2,8 av äldre modell startar runt 3500 med lite tur. Då blir telekonvertern användbar. Tar ett tag att leta kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar