Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbilsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svärd

Aktiv medlem
Hur fungerar närbildsfilter?
Om man skaffar ett närbildfilter ex +2 betyder det att närgränser blir 2 * närmare dvs om man utan filtret har en närgräns som är 10 cm blir den då 5 cm???? Eller är det dioptrier på ngt sätt?? Kan någon förklara för mig som inte vet så jag vet vad jag ska skaffa?
 
Hur mycket närgränsen ändras beror, vad jag vet, dels på hur läng den var innan och dels på vilken bränvidd man använder. Jag vill minnas att det finns nån eller ett par trådar här nånstans som beskriver hur man räknar på det.
Siffran står mycket riktigt för hur många dioptrier man korrigerar.
Det finns ju åxå set att köpa om tex +1, +2 och +4, då kan man kompbinera ihop olika mycket effekt och så.
 
Bäst resultat får man med fasta objektiv, men även zoomobjektiv av bra kvalité ger ett mycket bra resultat, och jag vill gärna slå ett slag för Nikons försättslinser 3T-6T tillsammans med ett kort tele eller en bra zoom som en introduktion till makrofotograferandet. Försättslinserna stjäl inget ljus och alla exponeringsmetoder och AF fungerar. Förstorningen med försättslinser blir enligt formeln: förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter). Till exempel, med 6T på en Nikon 180/2.8 blir förstorningen = 2.9*0.18=0.522, dvs. cirka 1:2. För att få större
förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri
användas.

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.