Annons

närbildslinser

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag tänker på att köpa närbildslinser, va tycker ni om sådana? Jag har en Nikon D5300 och ett 18-105 objektiv.

Se följande länk:

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/107495-hoya_narbildslins_4_hmc_67mm

Tack för alla era svar

Jag har samma objektiv 18-105 gissar att det är den med ljusstyrka 4.5-5.6.
Köpte närbildslins för att kunna fota makro, men tyckte att det blev oskarpt... Kan varit så att det hade funkat bättre med stativ. Har en Nikon D7000.

Köpte istället ett makro Sigma 105/2.8 och är jättenöjd iom att det är ljusstarkare. Tyvärr är det ju så att linser och mellanringar försämrar ljusinsläppet och gör att du måste blända ner = längre tid som då innebär större risk för skakningsoskärpa.

Ska du ha lins på bör objektivet vara ljusstarkt så det funkar att fota handhållet. Finns fina makrostativ att köpa men det är inte alltid så kul att bära på en massa saker.

Gillar du att fota makro satsa på ett riktigt bra makroobjektiv som har en brännvidd som du även kan använda för annat. Jag har ofta mitt 105 som är ett fast objektiv när jag går i skogen. Där fotar jag mest makro men kan ju även fota lite på avstånd iom att den är 105 i brännvidd.

Hoppas du blir hjälpt!

Jag har samma objektiv 18-105 gissar att det är den med ljusstyrka 4.5-5.6.
Köpte närbildslins för att kunna fota makro, men tyckte att det blev oskarpt... Kan varit så att det hade funkat bättre med stativ. Har en Nikon D7000.

Köpte istället ett makro Sigma 105/2.8 och är jättenöjd iom att det är ljusstarkare. Tyvärr är det ju så att linser och mellanringar försämrar ljusinsläppet och gör att du måste blända ner = längre tid som då innebär större risk för skakningsoskärpa.

Ska du ha lins på bör objektivet vara ljusstarkt så det funkar att fota handhållet. Finns fina makrostativ att köpa men det är inte alltid så kul att bära på en massa saker.

Gillar du att fota makro satsa på ett riktigt bra makroobjektiv som har en brännvidd som du även kan använda för annat. Jag har ofta mitt 105 som är ett fast objektiv när jag går i skogen. Där fotar jag mest makro men kan ju även fota lite på avstånd iom att den är 105 i brännvidd.

Hoppas du blir hjälpt!

Jag skrev fel menar 3.5 inte 4.5

Hej!

Jag tänker på att köpa närbildslinser, va tycker ni om sådana? Jag har en Nikon D5300 och ett 18-105 objektiv.

Se följande länk:

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/107495-hoya_narbildslins_4_hmc_67mm

Tack för alla era svar

Jag vet ingenting om just Hamas närbildslins men det där är en enkel lins utan reflexbehandling och den typen av linser har jag aldrig blivit nöjd med. Undvik alla typer av set på ebay av typen 3 linser för $10 för det blir bara oskarpt och massor med kromatiska fel. Jag vill rekommendera Raynox olika linser som är av mycket god kvalitet och som även proffs använder. Två bra förslag för en lagom förstoring är DCR-250 för mindre insekter eller möjligen DCR-150 som förstorar lite mindre och funkar bra på blommor och lite större fjärilar.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640
De kostar lite mer än den på din länk men du kommer inte att tveka att använda den även på ett vanligt zoom-objektiv. Och det funkar alldeles utmärkt i kombination med ett makroobjektiv också. Stora fördelen med närbildslinser framför mellanringar är att de stjäl inget ljus och är mycket enklare att hantera när man ska ta dem av och på. Nackdelen är att det finns många linser med dålig kvalitet vilket sätter sig direkt på bilderna så på det sättet är ett set mellanringar ett säkrare kort vad gäller "optisk kvalitet".

Om det bara är +4 dioptrier så kommer du att slippa de abberationer som enkla försättslinser för med sig. Jag har en likadan (fast Hoya i stället för Hama). Jag tycker att den fungerade bra både på mitt 18-105 som jag hade när jag köpte den och på den 16-85 som jag har nu. Kompletteras med fördel med mellanringar.

Det är mycket riktigt en Hoya lins, och den är behandlad med flerskiktig beläggning.

Fyra dioptrier är rätt mycket, och en enkel lins ger rätt stora avbildningsfel. Man kan godta det om man inte har rätt så höga krav, och en enda fyra dioptriers lins är ganska lagom till det objektivet, eftersom den tar vid ungefär där avståndsinställningen slutar. Linser med mindre styrka är rätt meningslösa.

Men, eftersom linsen inte är akromatisk, kommer den att ge lite sämre skärpa än en akromatisk lins, och om du har lite högre krav på skärpa är det bättre att skaffa en akromatisk. De är dyrare, men nästan fyrahundra kronor är ju inte heller särskilt billigt, så titta om du kan hitta en akromatisk lins på fyra eller fem dioptrier (25 cm/20 cm) till godtagbart pris.

En akromatisk lins ger väldigt bra skärpa, så länge man håller sig till sådant som man hittar i naturen, som fjärilar, blommor och bin etc. Däremot lämpar sig linser inte för att göra reproduktion av små plana saker, som frimärken eller liknande, eftersom linser alltid har en del avbildningsfel som inte ser bra ut för sådana objekt.

En lins som passar är http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316567
Som du ser kostar den ganska mycket mer, men den ger också betydligt bättre skärpa, och du kommer lite närmre med den.

Fördelen med en försättslins när man har en zoom som täcker stort brännviddsområde är att man kan slippa damm på sensorn eftersom man inte behöver plocka av objektivet. Det är också ganska lätt att använda den för blommor och större insekter, eftersom man kan reglera skalan med zoomen. Dessutom funkar AF för fininställning av skärpan och objektivets stabilisering fungerar rätt bra, så att man kan ta på fri hand.

Ett ännu bättre alternativ kan vara att satsa på ett makroobjektiv med brännvidd omkring 100 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar