Annons

Närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

Electrokopf

Medlem
Hej.

Jag har tänkt att köpa en närbildslins till mitt teleobjektiv - Sigma AF 70-300/ 4-5.6 DG och undrar vad som skulle passa till det objektivet?

Den som har samma gänga som ditt objektiv är det enkla svaret.

Det är 58mm filtergänga på ditt objektiv om jag läste rätt så denna (500D):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225014
Borde passa bra - kolla dock noga innan du beställer så att du köper med rätt gänga.

Sen om jag tror att blir så där fantatiskt bra med närbildslins är en annan sak - ofta så fungerar både TC, närbildslinser och mellanringar bäst på skarpa fasta objektiv, men det är ju alltid värt att testa.

Undvik gärna de billigaste E-bay linserna då de är rätt dåliga - jag har ett kit som det snällaste man kan säga om det är att det är bättre än inget, men inte mer än så.

Canson närbildslinser är bra om än något dyra.

Kika lite på Raynox DCR-150. Det är en närbildskonverter jag själv går och spanar på, men ännu inte äger. Dessa Raynoxer har rykte om sig att ge ett bra bildresultat. DCR-150 har styrkan 4,8 dioptrier, vilket ger dig avbildningsskalor från ca 1:3-ca 2:1 med sigmaobjektivet beroende på hur du zoomar och om du dessutom använder objektivets egna makroläge. Störst närbildseffekt får du på de längsta brännvidderna. Tillsatsen har ett snäppfäste som passar för 52-67 mm filtergänga, vilket gör den enkel att ta av och på. Den är också 3-linsig, enlinsiga närbildslinser tenderar att ge sämre resultat, speciellt då de används på teleobjektiv.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489165

Det finns också en DCR-250 , den har styrkan 8 dioptrier, men det kan göra den opraktisk på din telezoom då närbildseffekten kan bli för stor på de längre brännvidderna. Däremot borde den fungera utmärkt rent optiskt. Den ger då avbildningsskalor från ca 1:2 vid 70 mm till omkring 2,4:1 vid 300 mm. Max ger den ca 2,9:1 om du kombinerar den med objektivets egna makroläge vid 300 mm.
Känner du att du vill komma riktigt nära kan denna ändå vara rätt.

För att få en jämförelse ger Sigma 70-300 skala 1:2 vid 300 mm i sitt makroläge utan närbildslinser eller andra närbildstillbehör. 2:1 är fyra gånger större bild på det fotograferade föremålet än 1:2. Ett renodlat makroobjektiv brukar ge avbildningsskalan 1:1, om det inte kombineras med närbildslinser, mellanringar eller andra närbildstillbehör.

Går själv och grunnar på närbildslösningar, men har inga närbildslinser själv så jag har någon erfarenhet av dem. Men vad jag förstått ger enlinsiga närbildslinser problem med bla kromatisk aberration, speciellt på objektiv med längre brännvidd. Närbildseffekten ökar med ökande brännvidd på objektivet, men det gör också de optiska problemen. Flerlinsiga linser kompenserar för många av dessa problem och är alltså bättre för objektiv med längre brännvidd. Hoya gör bra närbildslinser, på zoomens kortare brännvidder fungerar den antagligen klanderfritt. Men går du upp i brännvidd fungerar enligt teorin Raynoxen bättre för större avbildningsskalor. Inte säkert att Hoyan ger dåliga bilder för det. Jag kan faktiskt inte råda dig mer än jag gjort, hoyan är billigare, Raynoxen har jag sett ger utmärkta resultat med telezoomar i det intervall som din Sigma har. Därmed inte sagt att hoyan är dålig, jag vet helt enkelt inte hur den kommer att göra sig på ditt objektiv.

Då ska jag nog ta och köpa raynox, de var inte så dyrt heller.
Men den länken du skickade på raynox dcr 150 passar det till 58 då? och till nikon? eller det kanske inte spelar någon roll vilket märke kameran har :p

Ja den skall passa, den har ett universal snäppfäste för 52-67 mm filergänga och din Sigma har ju 58 mm. Kameramärket spelar ingen roll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar