Annons

Närbildslins till 40-150mm

Produkter
(logga in för att koppla)

spalm

Ny medlem
Vilken diopti ska jag välja på närbildslinsen till mitt 40-150mm objektiv för att få "äkta" 1:1 makro?
Jag har försökt räkna på det själv men vet inte riktigt om jag ska använda zuiko brännvidden eller den motsvarande 35mm's brännvidden!?

För att få avbildningsskala 1:1 vid 150 mm och objektivet fokuserat på oändligt behövs en närbildslins med brännvidden 150 mm, vilket är samma som +1000/150 dioptrier. Knappt +7 dioptrier alltså.

När objektivet är fokuserat på närgränsen räcker det med lite färre dioptrier. Exakt hur mycket är svårt att räkna ut (åtminstone för mig). Gissningsvis nånstans mellan +5 och +6 dioptrier.

Olle

Ämne: Försättslins [via Fotosidan]

Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan (www.fotosidan.se)

Intressanta inlägg om zuiko 40-150 mm och makrolins.
Är fokus i inställt på oändligheten?
Nej, snarare på närgränsen. (Har mer betydelse i de fall objektivet har flytande linselement för bättre korrektion vid närbilder.)

Ser att tumstocken visar ca 18 mm med 7 dioptrier. Dvs 1:1. Jag har alltid trott att man måste förlänga objektivets brännvidd med 2X för Olympus och Panasonic för att beräkna förstoringen. En nyhet för mig. Nu måste jag revidera alla mina diagram.
Skippa ekvivalenterna och jobba hellre med de aktuella värdena. Det stämmer dock att 0.5x med Four Thirds motsvarar skala 1:1 med 35mm film.

Hur är det då med oskärpecirkelns diameter för beräkning av skärpedjupet? Ska det vara motsvarande 35 mm (0.03 mm) eller 0.015 mm?
15[µm] för Four Thirds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar