ANNONS
Annons

närbildsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

j.asplund

Aktiv medlem
Hej jag vill räkna ut vilken den minsta längden på objektet är som jag kan fotografera med ett givet objektiv och given kamera (sensor storlek jag undrar om jag tänker rätt.

y=s*(d-f)/f
så om man sätter ett objektiv med brännvidden 75 och närgränsen 330 mm på en 300D borde den minsta längden på objektet kunna bli 77,2 mm

y=22,7*(330-75)/75. Vad jag inte är säker på är om närgränsen mäts från sensorn eller från linsen.

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    46 KB · Visningar: 318
Senast ändrad:
På A törs jag inte svara. På B vet jag att närgränser anges från sensor/filmplan. Du har en markering på ditt hus var detta plan ligger. Den ser ut som en ring med ett streck igenom.

Fast vid närmare eftertanke så stämmer det nog inte. Det skulle ju betyda att nägränsen ska vara dubbelt så lång som brännvidden för att avbildningsskalan ska vara 1:1. Så ett 50 mm macroobjektiv ska ha en närgräns på 100 mm och Minolta AF 50/2,8 Macro 1:1 har en närgräns på 200 mm

Ah jag fann svaret på http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Fann där formeln

d = f * (2 + m + 1/m)

d = avstånd (distance)
f= brännvidd (focal length)
m= avbildningsskala (magnification)

löser man ut m för man en andragradsekvation. Sedan är det ju bara att multiplicera m med sensorstorleken för att få längden på objektet

0=m^2 + (2-d/f)m +1

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto