Annons

Närbildsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
absolut inte! Dessa håller högst tvivelaktig kvalité och som alla englasade diopterfilter "suger" dom... man får dålig kantskärpa och havdan mittskärpa... att stacka filtrerna är bara att glömma.

MEN: Man kan ju förståss använda dessa kreativt.
Om du ska ha en diopterlins ska du ha ett tvåglasigt element typ Canons 500d eller Nikon 6t. Dessa försämrar inte bildkvaliten något alls (teoretisk försämring men inget som syns). På en telezoom (typ 300mm) får du ett bra insektsjagarvapen.

Den tvivelaktiga kvaliteten kan ju diskuteras.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=79879
Hmm, jag plåtar ju förståss med Pentax. ;-)

Mina försättslinser är köpta Tradera.
Jag använder +2 och +4 till mina fasta manuella PK-objektiv.
Saknas det lite skärpa beror det oftast på mina närsynta och astigmatiska ögon i kombination med manuella gluggar. ;-)

Ev kantoskärpa försvinner väl med dslr.

Lite lek med oskärpa också.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=85149

Det är en så enkel kontruktion på dessa linser att jag inte tror att man märker nån skillnad mot dylika från tex hoya, annat än möjligen vad gäller antireflexbehandling.
Däremot är tvålins närbildslinser som Michael är inne på bättre, men åxå avsevärt dyrare.

Visst blir den optiska kvaliteten lite sämre med dylika, men det går att få helt acceptabel kvalitet. Kantskärpan blir dock inget vidare beroende på vad för objektiv man monterar det på. På min 50/1.8 (monterad på en D70) måste jag blända ner till f/16 för att någorlunda bli av med kantoskärpan. Med en ljussvagare teleoptik tex kan jag tänka mig att detta inte alls är något problem.
Man kan säkert åxå använda stepupringar och montera ett par storlekar större filter för att få bättre kvalitet.
Det är ju så lite pengar så det är ju bara att testa om man gillar...

Fast om pengarna finnes skulle jag utan tvekan köpt ett makroobjektiv istället.

moldypeaches skrev:
att det blir oskarpt med närbildslinser beror snarare på att stativ inte använts.

Syftar du på mig?
Eftersom jag plåtar macro på markkryparnivå så underlättar inte stativ utan försvårar bara.
Mina liljekonvaljer är plåtade i stenig och backig terräng, där hade inte stativ funkat alls.
Dessutom ger bl 2.8 i dagsljus korta exp.tider.
"Elefant"-bilden hade inte kunnat plåtats med stativ, insekten kutade nerför strået i full fart och jag hann knappt med att få in fokus.

Kan man inte plåta utan stativ vid tex 1/60 s eller t o m 1/30 s är det dags att träna upp sig. Eller sluta att hinka i sig så mycket koffeinhaltiga drycker. ;-)

hehe, det har du kanske rätt i. jag syftade inte på dina bilder överhuvudtaget utan på michaels inlägg om att de skulle vara värdelösa.

tycker dina exempel var toppen!

moldypeaches skrev:
att det blir oskarpt med närbildslinser beror snarare på att stativ inte använts.

? Vad pratar du om? Oskärpa med närbildslinser beror inte på stativet i första hand... jag plåtar bara handhållet med en nikon 6T och inte har jag det problemet...

mohei skrev:
Den tvivelaktiga kvaliteten kan ju diskuteras.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=79879
Hmm, jag plåtar ju förståss med Pentax. ;-)

Mina försättslinser är köpta Tradera.
Jag använder +2 och +4 till mina fasta manuella PK-objektiv.
Saknas det lite skärpa beror det oftast på mina närsynta och astigmatiska ögon i kombination med manuella gluggar. ;-)

Ev kantoskärpa försvinner väl med dslr.

Lite lek med oskärpa också.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=85149

Väldigt fina bilder Monica men jag ser på tex din bild "Liljekonvalj" har du missfärgningar i kanterna på dina blommor... detta beror på den optiska kvaliten på din närbildslins.

det samma syns i kanten på strået den lilla elefanten går på.

"Missfärgningarna" kan också bero på att blommorna såg ut så helt enkelt. Grässtrået kanske hade bruna kanter. Det var torrt i markena då och kan man lite om naturen så vet man att växter påverkas då.

Hur kan du avgöra linsens optiska kvalitet pga en bild som är 640 pixlar och dessutom med pålagd oskarp mask (pålagd av någon som inte behärskar det alls dessutom, dvs jag)?

Nikon och Canon ÄR inte de enda märkena på marknaden, äen om det finns mindre vetande som tycks tro det.
I mina ögon är Nikon inte ens ett prisvärt märke.
Jag sålde Nikonskräpet och köpte Pentax istället.

Jag har skrivit det några gånger i tidigare trådar: allt detta gapande om Nikon och Canon så fort någon ställer en fråga får mig att tro att Nikon- och Canon-ägare är hjärntvättade sektmedlemmar utan självständigt och kritiskt tänkande.

mohei skrev:
"Missfärgningarna" kan också bero på att blommorna såg ut så helt enkelt. Grässtrået kanske hade bruna kanter. Det var torrt i markena då och kan man lite om naturen så vet man att växter påverkas då.

Hur kan du avgöra linsens optiska kvalitet pga en bild som är 640 pixlar och dessutom med pålagd oskarp mask (pålagd av någon som inte behärskar det alls dessutom, dvs jag)?

Nikon och Canon ÄR inte de enda märkena på marknaden, äen om det finns mindre vetande som tycks tro det.
I mina ögon är Nikon inte ens ett prisvärt märke.
Jag sålde Nikonskräpet och köpte Pentax istället.

Jag har skrivit det några gånger i tidigare trådar: allt detta gapande om Nikon och Canon så fort någon ställer en fråga får mig att tro att Nikon- och Canon-ägare är hjärntvättade sektmedlemmar utan självständigt och kritiskt tänkande.

Monica. canon och nikon är de enda mej veterligen diopterlinstillverkarna som aluförs i sverige. ÄR DET DÅ KONSTIGT att jag föreslår just dessa två? Försök inte göra detta till en fråga om märken tack.

Jo jag kan se att lilljebilden lider av kromatisk aberation (rätta mig på termen) och är övertygad om att den kommer från din närbildslins som inte håller speciellt hög kvalite. Du kan ju försöka övertyga mig om att liljan var missfärgad i en jadegrön-lila nyans.

med vänliga hälsningar michael.

Monica: Det är inte så många som tillverkar närbildslinser med två linselement, vilket ger bättre optiskt kvalitet. Canon och Nikon gör det och möjligen även Olympus. Svjv gör inte B+W, Hoya, Soligor osv några dylika (någon får gärna rätta mig om jag har fel). Vad gäller just dessa linser är dessutom Nikon prisvärda, då de, svjv, är billigare än Canon. ;-)

David Borgstedt skrev:
Hur bra är dessa närbildsfilter? är det en bra idé att köpa ett ... närbildsfilter istället för att köpa ett Macroobjektiv.

Naturligtvis är ett riktigt makroobjektiv optiskt bättre.
Men jag tycker att enkla, billiga närbildslinser är ett ypperligt sätt för en nybörjare att komma igång och prova på makrofotografering.
Tycker man sedan att det är kul och dessutom inte är riktigt nöjd med den tekniska kvaliten är det bara att börja spara ihop till makroobjektiv.

dumbo skrev:
Monica: Det är inte så många som tillverkar närbildslinser med två linselement, vilket ger bättre optiskt kvalitet. Canon och Nikon gör det och möjligen även Olympus. Svjv gör inte B+W, Hoya, Soligor osv några dylika (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
Det gör jag så gärna :)
Nedanstående länk är något gammal. Vissa närbildslinser tillverkas inte längre andra har tillkommit, bl a Hoya +4 fick jag lära mig i en annan tråd.

http://www.angelfire.com/ca/erker/closeups.html

Olle

Det kanske även bör påpekas att de s k makrokonvertrarna, som säljs till vissa digitalkameror, är i själva verket närbildslinser med två eller ibland t o m tre linselement.

Olle

Olle skrev:
Det gör jag så gärna :)
Nedanstående länk är något gammal. Vissa närbildslinser tillverkas inte längre andra har tillkommit, bl a Hoya +4 fick jag lära mig i en annan tråd.

http://www.angelfire.com/ca/erker/closeups.html

Olle

Då får jag justera mig till att De två fabrikaten som är nämnda är de som är lättast tillgängliga här i sverige iaf. :)

Menar du att Hoya +4 numera är akromatisk? (För min är det då inte iaf.)

visa mig på cyberphoto.se något akromatiskt element som inte kommer från nikon/canon då monica.

hailstorm skrev:
visa mig på cyberphoto.se något akromatiskt element som inte kommer från nikon/canon då monica.

"Monica. canon och nikon är de enda mej veterligen diopterlinstillverkarna som aluförs i sverige. ÄR DET DÅ KONSTIGT att jag föreslår just dessa två?"

Varför ska jag göra det?
I inlägget som jag har plockat "..." från nämner du bara ordet diopterlins.

Vad är en diopterlins förresten?

Om du menar ordet dioptri så tycker jag att du ska använda det.

Svenska Akademiens ordlista
di|opter [-åpˈt-] s. -n dioptrar anordning med sikte o. korn el. hårkors e.d. för insyftning

Norstedts stora svenska ordbok
diopt|er [-åpˈ-] subst. -ern -rar
• anordning för insyftning av (avlägsna) föremål i princip bestående av ett tunt föremål och en smal öppning, monterade på visst inbördes avstånd 〈jfr korn 3, sikte 1〉
□ spec. om en siktanordning med hålsikte för gevär

Svenska Akademiens ordlista
di|optri [-iˈ] s. -n -er enhet för linsers brytning utgörande inverterade värdet av brännvidden i meter

Norstedts stora svenska ordbok
dioptriˈ subst. ~(e)n ~er
• måttenhet för brytningsförmågan hos en lins omvänt proportionell mot brännvidden 〈optik〉

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar