ANNONS
Annons

Närbilds inställning? Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
På vissa kameror så finns det en inställning för natt foton, macro e.t.c.. varför ska man välja dessa? Vad skiljer sig mot "vanlig" fotografering? Om jag kör på AV läget och vill fota en blomma, varför ska jag välja närbilds inställningen då? Då har man ju noll kontroll över skärpedjup?

Närbildsinställningen är för de som inte behärskar, eller förstår, Av-läget. I stället för att förstå hur kameran fungerar, kan man då välja på dessa förinställda lägen. Inte säkert med detta att man får bilderna som man vill ha dem. Men vet och kan man inte bättre (alternativt saknar intresset), kan ändå dessa lägen vara ett hyfsat utgångsläge för många.

Just detta att vilja fotografera, men sakna intresset att lära sig kamerans funktionssätt, tror jag är ganska vanligt.

Okej, tack :) Aldrig riktigt funderat över dessa förens nu, aldrig varit förtjust i automat läget, då skulle jag köpt en mindre avancerad kamera isåfall. :)

Många ignorerar ju helt kamerans avancerade funktioner och kör allt i M-läget. Det enda läge de enkla kamerorna förr i tiden hade.

Framför allt Av-, men i vissa situationer också Tv-läget, är helt överlägsna då det gäller snabbhet, smidighet och kontroll.

M-fantasterna har bara inte kommit dit att de upptäckt detta.

En bra och mångsidig fotograf fotograferar i det läge som för det aktuella motivet är att föredra. Det är därför moderna kameror har många olika lägen att välja på.

framför allt

Någon skrev nyss:
"Framför allt Av-, men i vissa situationer också Tv-läget, är helt överlägsna då det gäller snabbhet, smidighet och kontroll.

M-fantasterna har bara inte kommit dit att de upptäckt detta."

Jag förmodar att vederbörande inte fotat rörliga objekt i skiftande ljus och med olika bakgrund som dessutom ändras på bråkdelen av en sekund (Jag pratar om fotografering av t.ex. vilda djur).

I mitt fotograferande är M-läget det överlägset snabbaste, smidigaste och ger mest kontroll i 80-90 % av alla bilder jag tar. Resterande 10-20% tar jag i AV-läget. Allt beror på vad man fotograferar och hur van man är att läsa av ljuset och kunna förinställa utan att titta i kamerans/sökarens display, intuitivt allt medan ljuset ändras. fast det gäller ju att ha tummen eller pekfingret på inställningshjulet och vara på alerten innan bilden dyker upp. AV-läget gör att jag måste kompensera för bakgrund mm och ger till följd att allt för många bilder blir felexponerade i onödan.

Jag kan nog lugnt säga att jag får fler bilder rätt exponerade med M-läget utan att ens titta på exponeringsmätaren än med AV-läget när jag fotar fågel och går omkring i markerna. Fast det beror mycket på att jag inte hinner exponeringskompensera för bakgrund o dyl när ett motiv plötsligt dyker upp. Inte heller hjälper AV-läget och spotmätning alltid eftersom vita fåglar då blir för mörka och svarta fåglar för ljusa om jag nu lyckas ha dem precis i mitten.

Någon skrev nyss:
"Framför allt Av-, men i vissa situationer också Tv-läget, är helt överlägsna då det gäller snabbhet, smidighet och kontroll.

M-fantasterna har bara inte kommit dit att de upptäckt detta."

Jag förmodar att vederbörande inte fotat rörliga objekt i skiftande ljus och med olika bakgrund som dessutom ändras på bråkdelen av en sekund (Jag pratar om fotografering av t.ex. vilda djur).

I mitt fotograferande är M-läget det överlägset snabbaste, smidigaste och ger mest kontroll i 80-90 % av alla bilder jag tar. Resterande 10-20% tar jag i AV-läget. Allt beror på vad man fotograferar och hur van man är att läsa av ljuset och kunna förinställa utan att titta i kamerans/sökarens display, intuitivt allt medan ljuset ändras. fast det gäller ju att ha tummen eller pekfingret på inställningshjulet och vara på alerten innan bilden dyker upp. AV-läget gör att jag måste kompensera för bakgrund mm och ger till följd att allt för många bilder blir felexponerade i onödan.

Jag kan nog lugnt säga att jag får fler bilder rätt exponerade med M-läget utan att ens titta på exponeringsmätaren än med AV-läget när jag fotar fågel och går omkring i markerna. Fast det beror mycket på att jag inte hinner exponeringskompensera för bakgrund o dyl när ett motiv plötsligt dyker upp. Inte heller hjälper AV-läget och spotmätning alltid eftersom vita fåglar då blir för mörka och svarta fåglar för ljusa om jag nu lyckas ha dem precis i mitten.

Hur man än väljer att jobba med antingen M eller Av så måste man alltid läsa av ljuset. Om M eller Av är snabbaste sättet är ju högst personligt. Själv använder jag Av för det är överlägset snabbast för mig. Väljer vilken bländare jag vill jobba med sen använder jag exponeringkompensationen för att få rätt exponering. Ingen större skillnad mot M läget. Bara ett annat sätt som kommer fram till samma resultat.

Det var väl ungefär det jag skrev, man väljer läge efter motiv. Det jag syftade på med M-fantaster var främst egentligen ganska färska fotografer, som ser någon slags magi i att fotografera i M-läget. Att bilderna skulle bli bättre då på något vis, att det då blir frågan om fotografering på "riktigt". Det som då händer är att i stället för att låta uppmärksamheten följa motivet och ljuset, hamnar den på att ratta på kameran. Men det är nog en fas man kanske måste igenom.

Något som rör sig genom skuggor och solglimtar i tex en skog är ett ganska krävande motiv, speciellt som solljuset också kan ha en förmåga att växla mellan helt skarp sol och beslöjad sol genom moln, inom loppet av bara några minuter, eller delar av en minut. Skuggornas dunkel varierar också därefter. Det gäller att vara med. Jag skulle nog välja Av-läge med spotmätning och exponeringskompensera för vita- eller svarta fåglar. Jag hinner helt enkelt inte med annars.

Inget ont i kamerarattande, men för mig stjäl det uppmärksamheten från det jag tycker är det väsentliga. Här tar jag gärna hjälp av den avancerade automatik som finns, som mycket snabbare än jag förmår ratta, ställer in kameran åt mig. Kontrollen över bländaren i Av-läget är det som ger i stort sett samma kontroll över exponeringstid och bländare som man har i M-läget. Man kan ju manuellt inte ställa in någon slags magisk exponering i M-läget, som avviker från det bländarvärde man väljer i Av-läget. Gör man detta, får man en felexponerad bild.

Med detta sagt fotograferar jag själv rätt ofta i M-läget, men mest i Av-läget. Det passar mig.

På vissa kameror så finns det en inställning för natt foton, macro e.t.c.. varför ska man välja dessa? Vad skiljer sig mot "vanlig" fotografering? Om jag kör på AV läget och vill fota en blomma, varför ska jag välja närbilds inställningen då? Då har man ju noll kontroll över skärpedjup?
Macro läge på många kameror kan även berättar för kameran att den ska använder sig av vissa förutbestämda inställningar, såsom, single shot, spot metering, minsta möjliga bländare mm På en kompakt kamera kan det även tala om för objektivet att den ska fokusera på nära håll.

På en kompakt kamera kan det även tala om för objektivet att den ska fokusera på nära håll.

Framför allt på kompaktkameror. Min gamla Canon Ixus var rätt bra på att ta närbilder på småsaker under förutsättning att man ställde in den på närbildsläge. Annars var det omöjligt att få den att fokusera.

Jag använder gärna M-läget med autoISO för bästa kontroll.
Funkar bra om inte ljuset varierar väldigt mycket för då kan man behöver justera bländare eller slutartid oxå.

Bara tråkigt att exponeringskompensation inte funkar ihop med automISO, när skall Canon fatta att det finns ett behov av denna möjlighet?

Många ignorerar ju helt kamerans avancerade funktioner och kör allt i M-läget. Det enda läge de enkla kamerorna förr i tiden hade.

Framför allt Av-, men i vissa situationer också Tv-läget, är helt överlägsna då det gäller snabbhet, smidighet och kontroll.

M-fantasterna har bara inte kommit dit att de upptäckt detta.

En bra och mångsidig fotograf fotograferar i det läge som för det aktuella motivet är att föredra. Det är därför moderna kameror har många olika lägen att välja på.

Jag är makrofotograf och fotograferar 90% i "M-läget" (är ingen M-fantast). I M-läget kan jag bestämma skärpedjup med bländarinställning, ljushet på bakgrund med slutartid och ISO, och blixtens TTL exponerar korrekt på motivet. Som sagt är absolut ingen "M-fantast".

Jag är makrofotograf och fotograferar 90% i "M-läget" (är ingen M-fantast). I M-läget kan jag bestämma skärpedjup med bländarinställning, ljushet på bakgrund med slutartid och ISO, och blixtens TTL exponerar korrekt på motivet. Som sagt är absolut ingen "M-fantast".

Jag vet att du inte är vad jag kallade M-fantast, med jämna mellanrum stöter man ju på dig i fotosammanhang :) Foto kan man ju göra på så många olika sätt. Makro fotar jag till skillnad från dig i naturligt ljus, och i Av-läget. Det naturliga ljuset varierar ju som bekant med moln som kommer och går och skuggor som vandrar förbi ens motiv i skogen. Jag har fullt upp att hänga med i komposition och kameravinkel för att få ut det jag tycker mig se i motivet. Rattandet på kameran vill jag minimera, det är bara en störande faktor för det skapande. Och ratta på kameran får man göra i tid och otid i varierande naturligt ljus i M-läget.

Men i ditt fall, med blixt, och att lyfta in omgivningsljuset i bilden, är ju M-läget utmärkt. Ett typiskt exempel på när det är användbart, eller att föredra.

Men egentligen låter det för mig som att Av-läget inte är så dumt även vid blixtfoto där man lyfter in omgivningsljuset i bilden. Detta då omgivningsljuset ju varierar med moln som kommer och går osv. Nu är jag ingen blixtfotograf (äger inte ens en längre), men det låter som att blixten används för upplättnadsljus, eftersom du lyfter in bakgrundens ljus i exponeringen. Med Av-läget behöver man då inte hela tiden själv kompensera för naturens ljusskiftningar i delen naturligt ljus, kameran gör det. Bländaren/skärpedjupet har man ju koll på genom Av. Väljer man bländare och ISO, kan ju tiden bara väljas på ett sätt, oavsett om det sker i M-läge, eller genom automatik, förutsatt att man vill ha en rimligt exponerad bild. Men detta går ju göra på många olika sätt.

Jag fotar som sagt också i M-läget när motivet så kräver. Med mitt sätt att fotografera i naturligt ljus gäller detta mest nattmotiv. Anledningen till det är nog egentligen bara att i de ljusnivåerna fungerar inte kamerans ljusmätare längre.

Inte för att det har särskilt mycket att göra med ursprungsfrågan om närbildsinställning, men när det gäller M-läget så använder jag det ytterst sällan och alltid motvilligt. De flesta av mina bilder tar jag i P-läget. Där har jag kontroll över de inställningar jag behöver ha kontroll över och kan överlåta sådana saker som exponering till kameran. Behöver jag kontroll över skärpedjupet så går jag över till A-läget. Oftast så kontrollerar jag slutartiden i A-läget också. När man ändrar bländare så svarar ju kameran med vilken slutartid den kommer att använda.

Inte för att det har särskilt mycket att göra med ursprungsfrågan om närbildsinställning, men när det gäller M-läget så använder jag det ytterst sällan och alltid motvilligt. De flesta av mina bilder tar jag i P-läget. Där har jag kontroll över de inställningar jag behöver ha kontroll över och kan överlåta sådana saker som exponering till kameran. Behöver jag kontroll över skärpedjupet så går jag över till A-läget. Oftast så kontrollerar jag slutartiden i A-läget också. När man ändrar bländare så svarar ju kameran med vilken slutartid den kommer att använda.

Dagens programautomatik är bra på att lista ut rätt exponering, kan man dessutom som på Nikons kameror skruva på bakratten för att ändra bländar/slutakombination inom det område som automatiken tror att man kan hålla stilla fixar det det mesta.

För närbilder kan dock M vara ganska praktiskt, man behöver naturligtvis kontrollera skärpedjupet så det är ganska givet att man vill ha kontroll över bländaren. Är det motiv som blommer eller insekter ute i naturen behöver man även kunna välja kort exponeringstid. Det fordras inte mycket till vind för att blommor ska vicka på sig i raketfart över sensorn när man är nära. Sedan får man justera iso för att få rätt exponering, vill man ha automatik kan man slå på auto-iso.

Andra lägen man vill ha M är när man vill ha samma exponering oavsett hur ljust eller mörkt föremålet man fotograferar är. T.ex. vill man ha samma exponering av ansiktena på brud i vitt och brudgum i svart om tar enskilda bilder av dem. Annars funkar som sagt P för det mesta. Fotograferar man i RAW har man ju dessutom ganska goda möjligheter att korrigera för smärre felexponeringar i efterhand.

Är egentligen inte så förtjust i blomsymbåler, springande gubbar m. fl. symboler ibland är de så många att det är svårare att hålla reda på vad de egentligen gör än att lära sig hur bländare och tid fungera. Bländare och tid fungerar dessutom lika på alla kameror

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar