Jag är makrofotograf och fotograferar 90% i "M-läget" (är ingen M-fantast). I M-läget kan jag bestämma skärpedjup med bländarinställning, ljushet på bakgrund med slutartid och ISO, och blixtens TTL exponerar korrekt på motivet. Som sagt är absolut ingen "M-fantast".
Jag vet att du inte är vad jag kallade M-fantast, med jämna mellanrum stöter man ju på dig i fotosammanhang
Foto kan man ju göra på så många olika sätt. Makro fotar jag till skillnad från dig i naturligt ljus, och i Av-läget. Det naturliga ljuset varierar ju som bekant med moln som kommer och går och skuggor som vandrar förbi ens motiv i skogen. Jag har fullt upp att hänga med i komposition och kameravinkel för att få ut det jag tycker mig se i motivet. Rattandet på kameran vill jag minimera, det är bara en störande faktor för det skapande. Och ratta på kameran får man göra i tid och otid i varierande naturligt ljus i M-läget.
Men i ditt fall, med blixt, och att lyfta in omgivningsljuset i bilden, är ju M-läget utmärkt. Ett typiskt exempel på när det är användbart, eller att föredra.
Men egentligen låter det för mig som att Av-läget inte är så dumt även vid blixtfoto där man lyfter in omgivningsljuset i bilden. Detta då omgivningsljuset ju varierar med moln som kommer och går osv. Nu är jag ingen blixtfotograf (äger inte ens en längre), men det låter som att blixten används för upplättnadsljus, eftersom du lyfter in bakgrundens ljus i exponeringen. Med Av-läget behöver man då inte hela tiden själv kompensera för naturens ljusskiftningar i delen naturligt ljus, kameran gör det. Bländaren/skärpedjupet har man ju koll på genom Av. Väljer man bländare och ISO, kan ju tiden bara väljas på ett sätt, oavsett om det sker i M-läge, eller genom automatik, förutsatt att man vill ha en rimligt exponerad bild. Men detta går ju göra på många olika sätt.
Jag fotar som sagt också i M-läget när motivet så kräver. Med mitt sätt att fotografera i naturligt ljus gäller detta mest nattmotiv. Anledningen till det är nog egentligen bara att i de ljusnivåerna fungerar inte kamerans ljusmätare längre.