Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildlinser till 70-300-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fansy

Medlem
Jag har ett Sigma 70-300objektiv till min D40. 1:2 är det närmaste jag kommer mina objekt, men jag skulle gärna vilja komma ännu närmare. Hörde någonstans att det går att kombinera med en närbildslins, så kan jag komma så nära som 1:1. Samtidigt har jag hört att närbildslinser fungerar olika bra på olika objektiv.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
macroset

Du kan köpa ett set av närbildslinser, dom kan du även kombinera med varandra, samt resultatet blir faktiskt bra!!
 
Hur vet jag vilka linser som passar mitt objektiv? Finns ju hur mycket som helst såg jag på cyberphoto
 
Jag köpte en lins, men den verkar inte vilja funka alls ihop med mitt objektiv... får ingen skärpa alls
 
Jodå, skärpa skall du få. Närgränsen flyttas ganska nära objektivet, kanske 20 cm. Prova däromkring och se om du inte hittar skärpan. Skärpedjupet är dock mycket kort, lägg en linjal på bordet och fotografera denna snett uppifrån längs med dess längdriktning så ser du på dess cm-skala hur skärpedjupet sträcker sig en liten bit hitom och bortom det skarpa området. Ställ objektivet i 70 mm-läget tills du lärt dig hitta så blir det enklare.
 
Jodå, skärpa skall du få. Närgränsen flyttas ganska nära objektivet, kanske 20 cm. Prova däromkring och se om du inte hittar skärpan. Skärpedjupet är dock mycket kort, lägg en linjal på bordet och fotografera snett längs med denna så ser du på dess cm-skala i bild hur skärpedjupet sträcker sig en liten bit hitom och bortom det skarpa området. Ställ objektivet i 70 mm-läget tills du lärt dig hitta så blir det enklare.

Jo, i 70mm-läge så hittar den skärpa. Men inte när jag ställer över till macroläge (200-300mm)
 
I makroläget förflyttas närgränsen ännu något närmare. Effekten av närbildslinserna tilltar också med ökande brännvidd. Förflytta dig försiktigt närmare motivet och se om du inte hittar skärpan. I detta läge är dock skärpedjupet ännu kortare (det minskar med ökande avbildningsskala). Men det kan ju hända att linserna inte går så bra ihop med ditt 70-300 i makroläget. Men någon slags skärpa borde du kanske ändå hitta tycker jag, även om den då inte är den bästa.

Vilken styrka har du på linsen (anges som typ +2 eller +4 eller så och brukar stå på kanten)?
 
I makroläget förflyttas närgränsen ännu något närmare. Effekten av närbildslinserna tilltar också med ökande brännvidd. Förflytta dig försiktigt närmare motivet och se om du inte hittar skärpan. I detta läge är dock skärpedjupet ännu kortare (det minskar med ökande avbildningsskala). Men det kan ju hända att linserna inte går så bra ihop med ditt 70-300 i makroläget. Men någon slags skärpa borde du kanske ändå hitta tycker jag, även om den då inte är den bästa.

Vilken styrka har du på linsen (anges som typ +2 eller +4 eller så och brukar stå på kanten)?

+4 har jag. får prova ditt tips i morgon när det bättre ljus ute (mitt objektiv är riktigt ljuskänligt..)
 
Ja bra ljus underlättar. Testa exempelvis så här: Ställ objektivet i 70 mm läget, leta reda på skärpan. Zooma sedan in sakta upp till 200 mm och se till att du följer skärpan. Svitcha sedan över till makroläget och fokusera sedan mot närgränsen. Tappa inte skärpan. Zooma sedan till 300 medan du följer skärpan. Där har du max avbildningsskala och ett minimalt skärpedjup, om allt fungerar vill säga..

Edit: +4 bör fungera.
 
En grej jag funderat på när det gäller närbildslinser är om det inte har någon betydelse hur långt från frontlinsen närbildslinsen sitter?

Eller det kanske man justerar med fokusen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.