Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Katinkakova

Ny medlem
Om man har en Nikon D60/18-55 och vill komplettera den med ett objektiv för extrema närbilder, vilken sort ska jag välja? Jag har gått vilse i objektivdjungeln!
Macro, tele, zoom, vidvinkel...? Hjälp.
Och har nån tips på nån bra internetbutik i frågan.

/Tack på förhand!
 
För extrema närbilder krävs ett Macro. Personligen använder jag ett Sigma 150mm 2.8 men hur lång brännvidd man vill ha varierar givetvis efter tycke och smak. Jag gillar det längre arbetsavståndet man får med 150 mm jämfört med t.ex. 90mm dels för att inte skrämmer småkryp lika lätt men även för att det är lättare att få någon diffus förgrund, t.ex. ett suddigt grässtrå som jag tycker ger bilden ett trevligt djup.
 
Beror på vad du vill betala.

Det bästa enligt mitt tycke är nikon Macro 105 mm f2,8. Överlägsen kvalitet. Nikon har även ett 60 mm för den tunnare plånboken.

Men för att komma på rätt spår är det ett Macro objetiv du vill ha om du vill komma nära objektet.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.