ANNONS
Annons

Närbilder insekter, blommor

Produkter
(logga in för att koppla)

kia1

Avslutat medlemskap
Har precis köpt en Olympus E450 med två objektiv , OPTIK 14-42MM / 40-150MM.
Vill kunna ta närbilder på insekter och blommor, men förstår inte hur sjutton jag ska göra. Det blir ju bara suddigt. Kan någon förklara för mig vad jag ska göra?
Har också fått rekommenderat närbildsfilter som finns att köpa i ett set, +1, +2, +4. Kan någon informera lite om det och är det samma sak som ett makroobjektiv eller vad?

Att det blir suddigt beror antagligen på att du försöker fota på kortare avstånd till motivet än vad objektivens närgräns medger. Makroobjektiv är det bästa alternativet för närbilder. Brukar ge bra skärpa på alla motivavstånd från oändligt till närgränsen. Närgränsen brukar vara mycket kort för att man skall kunna ta närbilder.

Det du kallar närbildsfilter är egentligen inga filter utan närbildslinser som fungerar som läsglasögon. D v s du kan gå närmare motivet. +1, +4 etc anger dioptritalet. Ju fler dioptrier ju närmare kan du gå motivet. De monteras i objektivets filtergänga (därav det mycket vanliga missförståndet att de är filter) och är ett billigt alternativ till makroobjektiv. De ger dock inte lika bra skärpa som makroobjektiv och du kan inte fokusera ända till oändligt med en sån lins monterad.

Olle

Hej Kia,
Som Olle säger så är ett macroobjektiv lösningen!

Olympus har ett billigt (kolla av blocket och tradera) och väldigt bra macro, 35mm f/3.5 heter det.

Enda problemet jag kan se med de objektivet är att närgränsen är väldigt väldigt nära, trist om man ska fota huggormar eller getingar!

Macro 90-100 mm brukar vara ett bra avstånd. Använd stativ och andra hjälpmedel. Och titta i sökaren så ser du skärpan. Fokusera manuellt använd f 5.6 typ.
Lycka till!
Monica

Ditt telezoomobjektiv kan funka bra för att ta blommor och insekter om man kompletterar med en närbildslins.

Det räcker med en lins för att du ska kunna ta det mesta av blommor och insekter, och jag skulle tro att en lins på +3 kan vara lagom. Hur man använder dem kan du se i tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=134859

Man ställer in avbildningsskalan med zoomen och har ett relativt fast avstånd, som med +3 dioptrier blir från ca 33 cm framför linsen ner till kanske 25 cm från linsen. Finjustering av skärpan kan autofokusen göra, och stabiliseringen fungerar som vanligt. För att hitta rätt avstånd är det bra att ha ett snöre som är lagom långt fäst vid kameran, eller ett märke på kameraremmen, som man sträcker fram mot motivet.

Till det korta zoomobjektivet är det inte någon större mening med närbildslins; linsfelen blir mer märkbara genom den större bildvinkeln, och normalzoomen kommer ganska nära utan lins.

Tack alla för jättebra information! Jag är som ni märker en total nybörjare. Så era inlägg är mycket värdefulla.
TACK.

Kia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar