Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
De dåliga bilderna får sällan några kommentarer. Varför?
Vi vågar inte berätta för en person att bilden var skitdålig och inte ens är värd att kommentera.

Jag vill veta om bilden jag skickade in var kass, hellre det än att ingen kommenterar den.
Kladdiga ungar, sovande katter, sneda solnedgångar och allt vad det är - varför är det så få som vågar säga att skiten passar bäst i familjealbumet?

Tro inte att jag är bäst på att kommentera, eller att jag tror att mina bilder inte skulle kunna hamna i kategorin "kasta" (ingen berättar ju för mig).

Vi måste ju våga säga till/ifrån! Man måste inte berätta vad som skulle kunna göras bättre eller sämre på varenda bild man kritiserar - man måste kunna säga: "kasta skräpet".

Och alla dessa skitkommentarer om att valpen eller kattungen eller ungen är söt. Jag bryr mig inte, jag är här för att lära foto, inte för att kolla på söta avkommor - det finns bättre sidor för sånt.

Jag hoppas inte på massor svar på mitt inlägg - mer att det ageras istället. Vi är här för FOTO. Ge varandra hjälp med det, inte med vilken färg på rosetten ungen skulle ha!

PS Med "kasta skräpet", menar jag att man kan vara lite diplomatisk, typ berätta att köksdörren hade snygg färg, och att man kanske ska arkivera den istället för att ha den här på FS...

Jag håller med dig. Min (ringa) erfarenhet är att man får bara "kritik" på dom bilder folk tycker om och sällan av karaktären kontstruktiv kritik.

Som nybörjare är det jag skulle ha mest nytta av tips om hur jag kan förbättra en bild med annorlunda beskärning osv eller om jag kunde fått bilden bättre om jag fotat den annorlunda osv.

Själv vet jag med mig att jag är väldigt dålig på att ge kritik till andra, men det beror mest på att jag känner mej alldeles för okunnig för att våga "ge mej på" andras bilder.

well... jag har gjort det massor av gånger... resultat: hatinlägg i gästboken, idiotsvar intill kritiken, nerklottrade kommentarer till mina bilder av personerna som jag själv gav kritik till. Eller så får man bara höra att "det ska vara överexponerat och utfrätt, horisonten är sned för att framhäva kattens blå ögon medans han dricker vattendropparna ur kranen"

darwin skrev:
...Själv vet jag med mig att jag är väldigt dålig på att ge kritik till andra, men det beror mest på att jag känner mej alldeles för okunnig för att våga "ge mej på" andras bilder...

Klart du ska våga kritisera, eller tom berätta om en bild inte passar här.
Hela FS går ju ut på det...

Liksom du så har jag noll koll på vad som egentligen är bra, men jag kan ju berätta vad _jag_ tycker är bra eller dåligt.
Det har hänt att jag fått skit, eller att efterkommande inte kommenterar bilden utan motivet, men det är inte så ofta.

Angående kritik så är det ju inte bara den fotografiska kvaliteten som gäller, utan även vad DU som betittatare tycker om bilden.
En del är objektivt, men det mesta är subjektivt, och det kan ju ingen ta ifrån dig.

Kör hårt, kritisera!

näe.. jag ger mig inte.. jag örkar bara inte längre... kommentarer ger jag för att det är roligt att kunan ger beröm elelr kanske ge lite hjälp på traven, när tacksamheten visar sig genom idiotsvar o negativ stämning så skriver jag hellre i forumet :)

Jag tror ännu inte av alla dom negativa kritikinläggen jag gjort att jag fått något possitivt svar tillbaka... bara sura miner o allmänt irriterat svar.

Det är nog också mkt detta som ligger till grunt för att många har slutat att kommentera bilder... vem orkar i längden kommentera bilder när folk inte har ödmjukhet att inse att man inte är ett proffs första dagarna man börjar fotografera.

"Sug åt av kritiken o håll käften, var glad att ni får gratis hjälp, eller så kan ni dra åt helvete" Det skulle jag vilja säga ibland elelr skrika åt dom, men det kan man inte göra o skulle man göra det så skulle man bli portad.. haha.. men egentligen så tycker jag att det är sådant vissa människor borde få höra ibland..:)

Kalle_B skrev:
[raderat av forumvärd]

Jo, jag hänger med på vad du menar Erik. Inte alls kul att få kritik på motivet när man vill ha kritik på bilden...

Men det jag tar upp nu är nästan tvärt om. När man får beröm för motivet, men har en skitkass bild.

FÖ: Grymt läckra färger på bilden du länkade till.

Jag tog bort Kalles exempel. Det går att diskutera problemet på ett hypotetiskt plan utan att peka ut syndabockar.

Ganska kul att jag som är riktigt kritisk till rena skitbilder, inte fått en enda kommentar sedan jag drog igång den här tråden...

Antingen har jag bara bra bilder, eller så är det som jag säger, att vi vågar inte säga till!

VÅGA!

(Jo, givetvis tar jag gärna emot positiv kritik oxå, men jag lär mig mest på det negativa, tror jag... *s*)

Jag tycker också att jag är lite dålig på att ge kritik både bra och dålig, det jag kan säga när jag ser dina bilder är att de överlag är bättre än mina i alla fall.
Kan inte hitta någon som jag tycker är kass/familjealbumsaspirant.
Nu ska jag nog röja lite i mitt eget album innan den svidande kritiken kommer. :)

Det här anser jag är FS:s största fråga och problem just nu, och ytterst få hänger på diskussionen (kanske inte sett den ännu)...

Varför? Vad är viktigare än att rensa ut familjebilder, få ner antalet uppladdade bilder i volym men få fler bilder där fotografen tänkt till?

Tycker ni vi ska ha mer söta hundar och dess kommentarer med "han är så söt", eller?

Vågar ni stå emot? Protestera mot sånt då vi här ska se till bilden?
Vågar ni säga ifrån när ni ser en skitbild på en unge har avklippta öron? På en katt som har samma färg som bakgrunden?

Säg till att bilden är skit, annars kommer dessa personer aldrig lära sig att FS är till för oss som vill utvecklas som fotografer och inte som familjedokumenterare.

Häng på!
Ta tag i ett gäng skitbilder redan nu, och berätta för fotografen vad du tycker! (mig inkluderad)

That's the spirit! Jag ska göra det direkt! :)

Ärligt talat så håller jag med i stort att även dåliga bilder borde få kritik. De borde få mer än de som är bra.

Fast de amerikanska forumen är nog värre, där tycker jag mig aldrig ha sett någon negativ kritik, bara "ohh great shot" o.s.v.

Istället för att ställa frågor till fotografen i kommentaren tycker jag att man i första hand ska försöka tänka lite själv inför bilder som kanske inte passar ens egen smak eller som man tycker är dåliga. Kanske är det inte bilden som är dålig utan min smak som är annorlunda? Och kanske har jag inte utvecklat mitt bildseende tillräckligt för att kunna bedöma vad som är bra/dåligt? Fotografin är många gånger väldigt personlig, den har stämningar, känslor och andra aspekter som ett otränat öga inte alltid ser. Bilder ingår också ibland i ett sammanhang, i en serie eller något annat och sett i detta kan de kanske få en annan innebörd än vad den första anblicken ger vid handen. Bilder är därför ett svårt kapitel och även sett ur ett konstperspektiv kan fotografi vara synnerligen bedrägligt. Man kanske skulle kunna säga att det ibland är så att motivet skymmer bilden? Vad som är dåligt eller bra är därför ibland otroligt svårt att definiera. Ofta blir kommentarer ytliga, som att färgerna är bleka etc. och riktar sig enbart till tekniken. Då kan man säga att man låtit sig förföras av motivet istället för att försöka gräva sig in till bilden. Ser man en bild som man tycker är dålig bör man därför tänka till en extra gång innan man skriver. Det är min åsikt.

Jag håller med dej Nils. Jag känner själv att jag utvecklar mitt bildseende för fullt. Bilder som jag för ett halvår sedan tyckte var fantastiska tycker jag idag är rätt alldagliga när jag börjar se på lite mer kritiskt. Däremot anser jag att man måste ha rätt till den utvecklingen också.
En fotograf som arbetar professionellt tycker antagligen att dom flesta av mina bilder är skit, men det behöver inte betyda att jag själv inte kan uppskatta dom.
Därför tror jag att man ska vara rätt försiktig när man klassar andras bilder som "skit". Konstruktiv kritik är en sak (som jag i och för sig tycker är det är tunt med) men det är inte samma sak som att såga någon annans bild totalt.

Hear Hear...

EN annledning till att jag plockade bort mina bilder och la ner Fotosidan som hobby var att ljum medhårskritik inte ger mig ett smack. Visst är det skojsigt när en bild anses vara fin :eek:)
Svenskt och trevligt jovisst men inte så kreativt.
Att folk inte kan ta kritik beror nog på osäkerhet bara, att man inte vet hur man ska handskas med den helt enkelt och då måste man "ge igen" om någon är stygg mot en. Lite som att "kräva respekt". Det funkar liksom inte så i verkliga livet, utanför sandlådan alltså....
Sen när man lägger ner tid på att ge konstruktiv kritik får man bara höra att det är meningen att bilden ska se skit ut med allt vad det nu kan innebära med överexponering, sneda horisonter, vinjettering och allmänt låg klass.

Lev väl!

Klokt sagt Nils! Jag har lite svårt att hålla med om trådskaparens beskrivning av fotosidan. Det är sällan (aldrig?) jag tittar på nya bilder och ser horder av värdelösa foton... Visst finns det foton som är helt ointressanta för _mig_ men troligen har de ett värde för någon annan.

"Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!"

Klippet kommer från FS. Det här också:

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

Det står även:

"Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer."

Med andra ord, FS är ingenting för den som är totalamatör, iaf inte för att ladda upp bilder till. Inte heller för den som bara vill visa massor bilder på sina husdjur, från julafton etc.

Jag anser att totalamatören bör lära sig de grundläggande fotokunskaperna på egen hand, kanske genom FS - Innan han/hon laddar upp sin första bild.

För övrigt tar jag också massor riktigt kassa foton, men det jag lägger upp här är bilder jag anser är bra, som jag vill ha kommentarer på - för att lära mig mer.

För övrigt, nedan en bild på min söta katt. Visst är den gullig o puttinutti! Den äter gurka, gillar att kela osv...

Bilagor

• katt.jpg
    katt.jpg
    16.9 KB · Visningar: 488
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar