Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När upplevs nytt som gammalt och omodernt?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


***
Snart släpper Nikon tre nya kameror som vi alla känner till, D800, D800E och D4.

Nya kameror kommer produceras på löpande band efter hand, mellan Nikon D90 och D800 har det ju släppts en del kameror där emellan.

Vilken av Nikons kommande nya kameror tror ni först kommer att upplevas som gammal och omodern?

När upplevs en nyinköpt kamera som omodern för dig?
-- När nästa kameramodell släpps.
-- När den nuvarande kameran börjar sjunka i värde ute i handeln.
-- När en ny kamera kostar lika mycket i inköp, som den nuvarande gjorde då den var ny.

***
Upplevs objektiv som gammalt också när det släpps nyare med tiden?


MVH Alexander T !!
 
När tillverkaren inte finns kvar eller inte längre reparerar kameran/erbjuder reservdelar till den. Jag anser alltså inte att min Canon 5D är omodern.
 
Omodern är ganska hård gräns, oftast blir det olika saker i den tekniska utvecklingen som gör en modell mer eller mindre modern. Sedan hur modernt man behöver och vilka "framsteg" som är viktiga blir ju väldigt personligt.

För min del är t.ex LiveView en viktig modernitet, bra kvalitet vid hög iso är bra men inte lika viktigt osv, en bra sensor är viktigt men det finns det på mindre moderna modeller också.

Jag har en 1Ds Mark II som jag köpte begagnad för för några år sedan och modellen är från 2004 så den har inte LiveView och inte är den bra på högre ISO:n så den är omodern på sitt sätt samtidigt som den går som ett klockverk, har en väidgt bra sökare, är stryktålig, bra Af och leverar bra bilder. Så en kamera kan nog hålla måttet väldigt länge.
 
När man inte längre kan erhålla de bildresultat man eftersträvar. Detta förändras naturligtvis hela tiden genom att tekniken går framåt och man inser att det går att få bättre bilder med bättre utrustning.

Lustigt nog tycker jag att mina analoga, manuella kameror känns mycket mer moderna än en "gammal" digitalkamera. De är mer genomtänkta och saknar tekniska missar eftersom tekniken var gammal redan när kamerorna utvecklades. Den hade förfinats över lång tid helt enkelt.

Vi rör oss väl ditåt även på den digitala fronten, men vi är inte riktigt där än. Kameror som D3 kommer nog att kännas rätt skapliga även om 5 år tror jag, förutsatt att man inte helt gått ifrån det där med spegelreflex.
 
Min gamla Zeiss Ikon Contessa från 40- 50-tal känns väldigt omodern. Visserligen inbyggd ljusmätare, men den sitter på sidan och hanteras med kameran i brösthöjd.

Min gamla Minolta SRT 101 från 60-talet känns också omodern. Inte för att den är "manuell", eller saknar autofokus. Men den känns lite föråldrad, även om hanetringen är helt ok.

Pappas gamla Nikon F2 från tidigt 70-tal känns inte omodern. Det är nog den häftgaste kamera som någonsin byggts. Sådan fantastsisk känsla att hålla i, att fotografera med. Perfekt finmekanik hela vägen - i toppskick efter 40 år.

Min gamla analoga EOS 500 från 90-tal känns lite omodern. men det är nog för att det är en ganska "enkel" kamera. Trots autofokus och annat.

Min digitala EOS 7D och de flesta digitala systemkameror känns omoderna.
På den analoga tiden kunde man använda precis samma sensor (samma film) som proffsen, oavsett vilken kamera man använde. det var ju bara att byta film. Men nu måste man byta hela kameran för att få en mer högupplöst, eller ljuskänligare, eller vad som helt bättre sensor. Tekniken går ju för banne mig baklänges! Ge oss systemkameror med bytbara sensorer.


Petter ...
 
Jag brukar börjar tycka att mina kameror känns gamla när det kommer en ny generation som har vissa funktioner och generell prestanda som jag tror skulle göra att jag får bättre bilder.

Till exempel bytte jag min D200 mot D300s när jag insåg hur mycket bättre brusprestanda D300s har. Senare efter vägen har jag insett att jag vann mycket mycket mer än brusprestanda på bytet, till exempel autofokusprestanda och -funktioner och något så fantastiskt som liveview när jag jobbar med stativ.


Nu tycker jag att min D300s börjar bli lite gammal när D7000 kommit (för rätt länge sen..) med en mycket bättre sensor men sämre hus i övrigt och D800 kommit med gått om små detaljer och grejer som jag hoppas ska komma på den efterlängtade efterföljaren till D300s.

Eller om det kanske blir en D800 direkt :)
 
Tekniken går ju för banne mig baklänges! Ge oss systemkameror med bytbara sensorer.


Petter ...

Så, om du hade köpt en Nikon D100 på några få megapixel 2004 eller när den nu var aktuell, skulle du då köpa en sensor från en D7000 med 16 mp och sätta i den idag?

Jag måste säga att resten av dagens kameror utvecklas ju minst lika mycket som sensorerna. Se bara på skärmarna, jämför den på en D200 och en D300 och sedan är den på D800 ytterligare större. Eller datahanteringen, modellerna i de högre serierna klarar ju längre och längre bildserier innan bufferten blir full trots att de både har högre bps och större filer, utom D800 förstås men det är ju en helt annan kategori. De tankar dessutom över dem till korten på kortare tid samtidigt som de hinner med att bearbeta dem på ett bättre och bättre sätt.
 
Gammal och omodernt blir det väl när den kamera man har inte hänger med nyare modeller och det krävs merjobb för fotografen att hålla en likvärdig bildstandard som nyare kameror. Ex en D700, D3 som funnits med i många år känns inte för mig omoderna. Antar att de kommer tjäna bra som yrkesverktyg några år till. För mig är en kameror som D200 outdated. Inte för att den är dålig, utan för att rent bildmässigt ger dagens instegskameror bättre bilder. Förutsatt att fotografen vet vad han pysslar med.
 
Så, om du hade köpt en Nikon D100 på några få megapixel 2004 eller när den nu var aktuell, skulle du då köpa en sensor från en D7000 med 16 mp och sätta i den idag?

Jag måste säga att resten av dagens kameror utvecklas ju minst lika mycket som sensorerna. Se bara på skärmarna, jämför den på en D200 och en D300 och sedan är den på D800 ytterligare större. Eller datahanteringen, modellerna i de högre serierna klarar ju längre och längre bildserier innan bufferten blir full trots att de både har högre bps och större filer, utom D800 förstås men det är ju en helt annan kategori. De tankar dessutom över dem till korten på kortare tid samtidigt som de hinner med att bearbeta dem på ett bättre och bättre sätt.

ja, ja. Jag var väl lite på skojhumör.

Men med visst allvar. Jag skulle verkligen gilla att ha en digital sensor i pappas gamla F2.
Hanteringsmässigt är kaerman precis vad jag vill ha. Och egentligen behövs ingen display alls. Jag kan kolla på bilderna när jag kommer hem.

Petter ...
 
Känns gammal

En proffskamera känns gammal när den inte kan hänga med en semproffskamera.
En semiproffskamera känns gammal när den inte längre hänger med en entusiastkamera
En entusiastkamera känns gammal när den inte hänger med en instegskamera.
o.s.v.

lma
 
När jag inte kan köpa några nya tillbehör känns utrustningen omodern. Visst sneglar jag på tester för att jämföra vad jag saknar.
Nikons gamla D objektiv känns omoderna trots att de än säljs som nya. Tänker närmast på fokusringen som snurrar med fokusmotorn och bländarringen som bara sitter där utan att kunna användas.
 
Det beror på vem man frågar. Den yngre generationen anser ofta att allt som inte tillverkats i år är omodernt, oavsett vad det är eller om man begriper något om produkten i fråga.
Finmekanisk kvalitet går aldrig ur tiden. Min Nikon FE från 1978 känns fantastiskt och min EOS 650 från 1987 känns ännu helt modern i design och funktion.
 
Finaste hus jag ägt var en Canon F1 N. En fantastisk mekanik, och lösningen för batteriluckan var helt underbar. Huset var en ultimat kombination av kraft styrka och finmekaniska lösningar. Gillade också ssytemet med olika ljusmätning beroende på mattskiva. Körde själv med utsnittsmätning.
 
ja, ja. Jag var väl lite på skojhumör.

Men med visst allvar. Jag skulle verkligen gilla att ha en digital sensor i pappas gamla F2.
Hanteringsmässigt är kaerman precis vad jag vill ha. Och egentligen behövs ingen display alls. Jag kan kolla på bilderna när jag kommer hem.

Petter ...

Det vore en Drömkamera :) Jag skulle också klara mej utan displayen, den samlar bara näsfett =)
 
Mycket bra fråga

Började med en D70 för lite mer än 5 år sedan och det kändes då som en riktigt häftig och bra kamera. Efter ett byte till D300 för 4 år sedan så kändes en D70 ganska trött, just för att det var ett rejätl generationsskifte och ett kliv uppåt i kameraklasserna. Tittar jag på bilder som jag tog sista året med D70n så ser jag ändå många väldigt bra bilder som håller bra klass även tekniskt.

Nu har jag visserligen en D700, den känns inte gammal på en enda punkt, snabb som tusan, bra sökare, bra display, bra bildkvalitet rakt igenom. Okej, igår hade jag jättegärna haft ett snäpp bättre brusprestanda eller ett objektv med bildstabilisering men det blev ändå många kanonfina bilder på kusinbarnet utan varesig blixt eller annat ljus än det som kom genom fönstren. På D70-tiden hade jag inte kunnat drömma om att ta de bilderna jag tog igår.. D300, kanske möjligt med rätt objektiv och ganska tung brusreducering eferåt .

Nu kommer jag säkert att få äta upp detta, men jag tror att jag kan vara nöjd med min D700 även om 4-5 år och kanske längre därtill. Inte ens min D300 skulle kännas som en begränsning så länge det inte handlar om inomhusfotografering i dåligt ljus. Högre upplösning behöver jag inte idag, film vore kanske bra att ha men det är inget som jag längtar enormt mycket efter, bättre brusprestanda vore försås bra, men det begränsar mig inte enormt mycket just nu.

Troligen så kommer de kameror som precis blivit ersatta idag kännas modernare än generationen de själva ersatte känns nu. Sen vet man aldrig vart utveckligen tar vägen men jag tror att många av de största framstegen redan har nåtts när det gäller bildkvalitet.

Nästa köp? Antagligen en D4 :)
 
Mycket bra fråga

Började med en D70 för lite mer än 5 år sedan och det kändes då som en riktigt häftig och bra kamera. Efter ett byte till D300 för 4 år sedan så kändes en D70 ganska trött, just för att det var ett rejätl generationsskifte och ett kliv uppåt i kameraklasserna. Tittar jag på bilder som jag tog sista året med D70n så ser jag ändå många väldigt bra bilder som håller bra klass även tekniskt.

Nu har jag visserligen en D700, den känns inte gammal på en enda punkt, snabb som tusan, bra sökare, bra display, bra bildkvalitet rakt igenom. Okej, igår hade jag jättegärna haft ett snäpp bättre brusprestanda eller ett objektv med bildstabilisering men det blev ändå många kanonfina bilder på kusinbarnet utan varesig blixt eller annat ljus än det som kom genom fönstren. På D70-tiden hade jag inte kunnat drömma om att ta de bilderna jag tog igår.. D300, kanske möjligt med rätt objektiv och ganska tung brusreducering eferåt .

Nu kommer jag säkert att få äta upp detta, men jag tror att jag kan vara nöjd med min D700 även om 4-5 år och kanske längre därtill. Inte ens min D300 skulle kännas som en begränsning så länge det inte handlar om inomhusfotografering i dåligt ljus. Högre upplösning behöver jag inte idag, film vore kanske bra att ha men det är inget som jag längtar enormt mycket efter, bättre brusprestanda vore försås bra, men det begränsar mig inte enormt mycket just nu.

Troligen så kommer de kameror som precis blivit ersatta idag kännas modernare än generationen de själva ersatte känns nu. Sen vet man aldrig vart utveckligen tar vägen men jag tror att många av de största framstegen redan har nåtts när det gäller bildkvalitet.

Nästa köp? Antagligen en D4 :)
Tänker ungefär som dig. D3, D700 känns än så länge tidslösa. Närmast brusmässigt bland DX är väl D7000 och den är fortfarande sämre. Inte många FX som är bättre heller. Är väl bara D3s, D4 och möjligen Canon 1D Mark IV. Tror D4 blir mitt nästa köp också.
 
Som frilans: när man börjar oroa sig för om man klarar sina uppdrag, eller om jobben börjar gå till fotografer som kan leverera snyggare bildfiler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.