Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När släpps EF-S 17-85/4-5,6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
*SUCK*
Känns ju otroligt trist eftersom man beställt en 20D också.
Borde ha köpt kitet med 20D och sedan när jag visste att objektivet släpptes skulle jag beställt den då.

jaja... får helt ge mig till tåls.

EF-S 17-85 IS finns i lager hos Scandinavian Photo.

Någon som har testat det och kan uttala sig om kvaliten jämfört med 28-135 IS?

The Luminous Landscape har en del info och åsikter:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/20d-location.shtml

Lägger till ett citat:

"The 17-85mm f/4 - f.5.6 EFS IS lens turned out to a very usable lens – ideal for the kind of shooting that I was doing. On a 1.6X factor camera like the 20D it provides the equivalent of 28-135mm focal lengths. This covers the most common range used by most people. (I'll have a DxO lab test of this lens in the near future). And, as an aside, (because I was shooting in Paris), its worth bearing in mind that Henri Cartier Bresson never used a focal length longer or wider than these. The lens' Image Stabilization capability was appreciated, as always, even when shooting at wide angle settings.

I was annoyed with Canon though that this lens does not come with a shade. I hadn't realized this when I picked up the camera and lens, and found myself working all week without one, something that I never do. Though it's not an "L" series lens, at this price point Canon should include both a shade and soft pouch."

Ja, just det! Den hade jag ju faktiskt hittat också. Fast jag är på jakt efter lite jämförelser (i t.ex. skärpa och färgåtergivning) mellan denna 17-85 och de för mig mer välkända, 18-55, 17-40, 16-35, 24-70.

Man får ju vad man betalar för säger vissa, men ett 17-85 för 6500kr eller ett 18-55 för 1000kr. Får jag 6 gånger så bra bilder med 17-85? ;)

Vidvinkelzoom

Här är ytterligare en test av 17-85.

http://homepage.mac.com/tomoharu_nishino/photo/canon_lenses/lens_comparison.html

Ganska informativ men den tar tyvärr bara upp 17-40 och 17-85 (samt 28-135). Det vore intressant att ställa 16-35, 17-40 och 17-85 mot varandra.

Det verkar för övrigt vara brist även på tester av 16-35 ställd mot 17-40. De flesta som uttalar sig har en av modellerna och intygar att de är nöjda med den. Kanske någon på fotosidan har båda modellerna och vågar sig på en kort recension?

En till jämförelse här (se längst ner).
(17-85, 18-55, 17-40)

EF-S 17-85 linsen ser betydligt mjukare ut än 17-40/4L, framförallt på stora bländare. Både kontrast och skärpa verkar bättre på 17-40.

Den gluggen satt på den 20D som kameradoktorn hade för beskådning i sin hylla. Vet dock inte om de hade den till försäljning..

müsli skrev:
En till jämförelse här (se längst ner).
(17-85, 18-55, 17-40)

EF-S 17-85 linsen ser betydligt mjukare ut än 17-40/4L, framförallt på stora bländare. Både kontrast och skärpa verkar bättre på 17-40.

Vet inte om det skruvbildstestet är helt värdelöst, men för mig ser det ut som 18-55 är lika bra som 17-40L. Den enda bilden som verkar skilja sig från mängden är 17-85 som ser mjukare ut på största bländaren.

Kanske är hårt komprimerade bilder på sidan?

Jag såg en del testbilder i ett annat forum jag är med i. 17-85an verkar faktiskt riktigt bra. Speciellt för det omfånget, utan att igentligen ha jämfört tror jag den kan vara snäppet bättre än 28-135.

finns ute

Hämtade ut min 20D hos Fotokungen (Kocksgatan-Södermalm-Stockholm) igår. Han (Kungen alltså ;-) ) hade några nyss inkomna 17-85 på hyllan. Gissa om det kliade i fingrarna...

Lite tyngre än jag hade trott, men gav ett oerhört skönt intryck. Vill nog också läsa några tester innan jag slår till.

Har haft mitt 17-85 ett par dagar nu. Kvalitetskänslan samt bildstabiliseringen är förbättrad jämfört med 28-135. Bildkvaliteten har jag inte hunnit undersöka så mycket. Har ej heller jämfört den med 28-135. Men finns det intresse kan testbilder läggas ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar