Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När ska alla DSLr-tillverkare slopa stenålders Compactflash?

Produkter
(logga in för att koppla)
SSD och minneskorten det talas om här är samma sak, bara olika packstorlek.

Skulle vara intressant att se hur man skulle lagra något på radivågor som 802.11 är? Den måste kopplas någonstans och det innebär att du måste ha med dator, eller annan lagringsmedia.
För övrigt är snabbheten på radiovågor inte uppe i det du kan få på lokala kablar. Tänk spara 8-10 36megapix på någon sekund.
När hastigheten på radiovågor stiger, har tekniken för att lagra på minne blivit ännu snabbare. Kamerorna har ännu mer megapixel, snabbare serietagning etc..

Vad gäller 802.11 används det redan idag.
Från mobilen kopplar upp dig mot kameran med mobilen och antingen överför bilder, eller flyttar dem till socialt media som facebook.
Däremot tror jag inte en sekund att detta skulle vara aktuellt för kameror i större utsträckning på det sätt jag tolkat dig. Socialt media är inte det första jag tänker på att flytta mina bilder till.

Det jag menade mest var för fotografer som springer med sina kort fram och tillbaka till datorn för och föra över bilderna. Sen att föra över bilder trådlöst med hjälp av en telefon till socialt media är nog inget säljargument för proffskameror.

Utan med alla genombrott inom tekniken som händer, skulle det inte förvåna mig om vi snart är där och skickar bilder trådlöst till datorn etc. Med så pass hög överföringshastighet att minneskort inte kommer behövas längre. Sen detta i kombination med en inbyggd SSD på någon TB eller två utökar möjligheterna ännu mer.

Nu vet jag att det finns massa minneskort där ute med Wifi funktioner, men ingen av dessa erbjuder 802.11 AC eller?

Som sagt, jag kanske spånar allt för långt in i framtiden? :)
 
Gjorde ett litet test med och skicka över en blueray från min nas till min macbook pro trådlöst.

Filmen låg som *.rar och varje fil var 100 mb st.
7.1 gb låg hela filmen på och det tog strax under 4 min.

Hoppas du förstår vad jag vill komma fram till :)
 
Det jag menade mest var för fotografer som springer med sina kort fram och tillbaka till datorn för och föra över bilderna. Sen att föra över bilder trådlöst med hjälp av en telefon till socialt media är nog inget säljargument för proffskameror.

Utan med alla genombrott inom tekniken som händer, skulle det inte förvåna mig om vi snart är där och skickar bilder trådlöst till datorn etc. Med så pass hög överföringshastighet att minneskort inte kommer behövas längre. Sen detta i kombination med en inbyggd SSD på någon TB eller två utökar möjligheterna ännu mer.

Nu vet jag att det finns massa minneskort där ute med Wifi funktioner, men ingen av dessa erbjuder 802.11 AC eller?

Som sagt, jag kanske spånar allt för långt in i framtiden? :)

Jo men du kanske missförstod mig också.
Kamerorna använder redan idag SSD diskar, har redan gjort det i många många år. MEN, de är portabla. Man tar ur dem ur kameran och kopplar sedan i datorn för att överföra. De kallas som du vet minneskort.
Att minneskortet skulle vara fast monterat i kameran tror jag inte folk vill ha helt enkelt.
Minneskort och SSD disk är samma sak. Samma kretsar.
Man har bara valt att sätta dem i mindre plastlådor för att göra dem portabla och därmed bytt namn enkelt uttryckt.

Vad gäller wifi, använder de flesta kameror antingen 11g eller 11n därför att de är vanligast på datorsidan.
När 11ac blir vanligt i datorn kommer det också att bli vanligt i kameran.

Både vanliga hårddiskar och SSD diskar är vanliga i video. Men folk vill ha utbytbara SSD. Vilket vi har i minneskorten.
Jag har mycket svårt tänka mig att den trenden skulle ändra sig till fast monterat minne som du säger.
Trådlösa överföringen med 11ac kommer när datorn har den mer vanligt. Inte en ny teknik direkt.
 
Om vi ändå snackar framtid och hur det skulle kunna se ut på sikt.

Det ingen har tagit upp är 802.11 AC inbyggt i kameran tillsammans med ett inbyggt SSD.
Då slipper ni byta era kort när ni står i snön och kylan.

Du är på rätt spår :)

Det är så många pressfotografer arbetar, de kör wifi (eller rent av inbyggt Ethernet i 1Dx och D4/D4s) istället för att - som jag - skyffla minneskort fram och tillbaka. Man trycker ned lovande bilder antingen till sin egen dator eller direkt till redaktionen/webben via tjänster som Shootitlive (Aftonbladet jobbar mycket så).

Och snart kommer det säkert en uppdatering på 802.11 AC som blir ännu mer effektiv.
Jag tror personligen på sikt kommer alla minneskort försvinna och allt blir trådlöst.

2-3 år så börjar dessa kameror rulla ut, min åsikt endast :)

Samsung NX1 kör 802.11 AC redan idag, så det är på väg :)

Men sedan vill man nog ändå många yrkesfotografer ha utbytbara minneskort för att enkelt kunna ha olika uppdrag/kunder/jobb osv lagrade separat. Dels av administrativa skäl, dels för att det är ett tryggt och väletablerat sätt att jobba. Sedan har du situationer där wifi är ganska hopplöst, jag jobbar ibland i TV-studios där wifi kan fungera bedrövligt (störs av alla andra trådlösa enheter i omgivningen).

Om vi lämnar den lilla gruppen heltidsarbetande yrkesfotografer och kikar på konsumentmarknaden tror jag wifi fungerar bättre. Men även där finns problemet att vill du få riktigt höga överföringshastigheter drar det trots allt en del effekt. Det är inget problem i ett hemmanätverk, men för en batteridriven enhet som en kamera kan det kosta för mycket batterikapacitet att få riktigt bra fart.

Men principiellt tror jag du har en poäng: Vi kommer ha allt snabbare bredband i telefonerna och med wifi kan man koppla kameran till telefonen och direktlagra bilder i sin favoritmolnlösning. Så jag tror också att minneskorten i alla fall får mer och mer konkurrens från wifi. Men jag tror det dröjer ett tag innan de helt försvinner :)
 
CF försvinner mer och mer på konsumentmarknaden, men behåller sin position när det gäller Proffskameror. Det beror till största delen på att proffsfotografer vill ha det så.

Själv skulle jag bli galen om jag tvingades hålla på och byta SD-kort jämt och ständigt.
Undrar hur många som skulle försvinna i hanteringen, på grund av att de är så små.
CF är lagom stora och lättarbetade.

Jag har både cf och sd. Varför skulle jag behöva byta sdkort jämt och ständigt?
 
Det jag menade mest var för fotografer som springer med sina kort fram och tillbaka till datorn för och föra över bilderna. Sen att föra över bilder trådlöst med hjälp av en telefon till socialt media är nog inget säljargument för proffskameror.

Utan med alla genombrott inom tekniken som händer, skulle det inte förvåna mig om vi snart är där och skickar bilder trådlöst till datorn etc. Med så pass hög överföringshastighet att minneskort inte kommer behövas längre. Sen detta i kombination med en inbyggd SSD på någon TB eller två utökar möjligheterna ännu mer.

Nu vet jag att det finns massa minneskort där ute med Wifi funktioner, men ingen av dessa erbjuder 802.11 AC eller?

Som sagt, jag kanske spånar allt för långt in i framtiden? :)

Jag förstår inte alls kritiken mot minneskort. Att ha intern lagring i kameran vore ju att gå tillbaka till stenåldern.... eller till apple...som envisas med att låsa fast en vid en viss lagringskapacitet.

Har du intern lagring och disken krånglar så är du rökt. Är du iväg nånstans där du inte kan koppla upp och ladda upp bilderna.. så är du rökt. Ärligt, jag kan inte komma på ett enda skäl till att jag inte skulle vilja ha minneskort. Och jag behöver inte skyffla dem fram och tillbaka. Min D800 har två kort, kör 2 x 64gb, har alltså 128 gig innan jag behöver byta kort. Finns ju ioförsig minneskort på 128 gig styck... så jag skulle kunna ha 256 gig. och när jag måste sätta över korten i en läsare så är det ju en riktig tidstjuv... typ 5 sekunder.

Det du och en del andra förordar är ju att ta minneskortet och sätta den internt i kameran... Varför skulle det vara bättre??
 
Idag kan du köpa ett Sandisk Minneskort Secure Digital 64GB Extreme Pro UHS-II SDXC 280/250MB/s för nästan samma pris som ett SanDisk Extreme Pro Compact Flash 160MB/s 64GB.

Med andra ord finns det längre ingen anledning att ha kvar CF. Blir intressant att se vem den som sist släpper en med compact flash. Jag gissar på Canon då de alltid ligger 2-3 år efter övriga tillverkare.
 
Idag kan du köpa ett Sandisk Minneskort Secure Digital 64GB Extreme Pro UHS-II SDXC 280/250MB/s för nästan samma pris som ett SanDisk Extreme Pro Compact Flash 160MB/s 64GB.

Med andra ord finns det längre ingen anledning att ha kvar CF. Blir intressant att se vem den som sist släpper en med compact flash. Jag gissar på Canon då de alltid ligger 2-3 år efter övriga tillverkare.

Om allt berodde på pris i relation till skrivhastighet och utrymme ja, men nu är faktiskt inte världen riktigt så enkel ... :)

Som flera påpekat tidigare i den här tråden: CF är en gammal standard som på medellång eller lång sikt kommer att försvinna, därom råder nog inget tvivel. Men CF kommer sannolikt på kort sikt att finnas kvar helt enkelt eftersom
a) tillräckligt många användare (tvärt emot vad du tror) faktiskt föredrar det framför alternativen, plus
b) att CF-kort också (tvärs emot vad du tror) faktiskt fortfarande har några tekniska/praktiska fördelar gentemot Secure Digital-kort och
c) sist men inte mist eftersom det inte råder någon enighet bland tillverkare om vilken standard som verkligen skall ersätta CF. I dagsläget är väl CFast och XQD huvudkandidaterna men ingen av dem verkar ta fart eftersom alla avvaktar och ser hur det går med det andra alternativet ...
 
Idag kan du köpa ett Sandisk Minneskort Secure Digital 64GB Extreme Pro UHS-II SDXC 280/250MB/s för nästan samma pris som ett SanDisk Extreme Pro Compact Flash 160MB/s 64GB.

Att det står en högre siffra på sd-kortet innebär inte nödvändigtvis att det är snabbare än eller ens lika snabbt som CF-kortet i praktiken. Jag har ännu inte sett någon mätning för kameror som använder båda varianterna där sd är i närheten av CF i faktisk hastighet.
 
Att det står en högre siffra på sd-kortet innebär inte nödvändigtvis att det är snabbare än eller ens lika snabbt som CF-kortet i praktiken. Jag har ännu inte sett någon mätning för kameror som använder båda varianterna där sd är i närheten av CF i faktisk hastighet.

Jag har haft precis det på känn. Kan det vara att kamerorna får jobba mer med seriell än parallell kommunikation möjligen? Eller att de inte hunnit optimera kretsarna?

Har en kollega som köpt ett monster SD-kort och han brukar krama ut max ur grejerna. Ska fråga honom.

Har sålt min D4 så jag kan inte kolla XQD längre men de korten flög.
 
Jag har haft precis det på känn. Kan det vara att kamerorna får jobba mer med seriell än parallell kommunikation möjligen? Eller att de inte hunnit optimera kretsarna?

Seriell kommunikation är mer krävande för hårdvaran, men det är samtidigt idag inte längre speciellt problematiskt - alla de snabbare moderna seriella gränssnitten (som XQD som du själv provat) är snabbare än de parallella någonsin blev. Parallella gränssnitt var en lösning som var logisk när vi hade brist på bearbetningskapacitet och låga klockfrekvenser i kretsar. Idag är det inte längre ett problem.

Det som däremot ofta drabbar Secure Digital-kort är att de helt enkelt inte på samma sätt är byggda och designade för ihållande ("sustained") läsningar/skrivningar, de prestanda som räknas upp handlar ofta i huvudsak om korta skurar av data ("burst"). Det här påverkas av hur korten är uppbyggda internt, av hur deras styrenheter jobbar med mera och handlar nog mest om hur man väljer att prioritera prestanda. Plus i mer extrema fall om saker som kylning, ett av svagheterna i Secure Digital-kort eftersom dessa saknar metall i höljet.
 
När skall alla börja tänka som jag?

TS inlagg har väldigt mycket av "När skall alla andra lära sig att tänka som jag" i sig...
Vad är problemet, Jonas?
Du gillar inte CF. Fine, köp inte, använd annat.
Men, snälla, försök att inse att andra faktiskt kan ha andra referensramar än dig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.