Varför envisas tillverkarna av de dyrare DSLER att hålla kvar vid compactflash? Tekniken bygger på IDE som försvann vid datorsammanhang runt för 10år sedan. Vissa finns de de som har både SD och CF men varför överhuvudtaget ha kvar det?
* CF är dyrare och långsammare än SD särskilt om man räknar in hastigheten per krona.
* CF utvecklas inte busmaxhastigheten är nådd.
Skillnaden i pris är ganska marginell, och tittar man inte bara på teoretiska hastigheter utan på praktiskt hastighet under användning är dels prestandaskillnaderna små, dels är prestanda i korten inte någon märkbar flaskhals i arbetsflödet. Det finns andra saker som bromsar processen mycket mer.
* CF är känsligt på att det händer att piggar böjs.
Och SD är känsligt för statisk elektricitet med sina nakna kontakter, de tål inte lika mycket fysisk åverkan (de är t.ex. lätta att böja), de kan inte leda bort värme (inget metall i skalet).
CF har sina problem, SD har sina.
Jag har ungefär 25 CF-kort varav majoriteten används ganska flitigt. Så som jag ofta jobbar så har jag två kamerahus men snurrar runt på tre minneskort: Ett i vardera kameran och ett i datorns kortläsare där jag laddar in bilder löpande under det att jag fotograferar (jag redigerar ofta parallellt med att jag fotograferar). Vilket innebär att jag skyfflar kort in- och ur kamerorna och in och ur kortläsaren i datorn i stort sett kontinuerligt. Detta gör jag under stor tidspress både bredvid idrottsplaner såväl inom- som utomhus och inte sällan i mörker under event eller tv-sändningar.
Jag har hittills aldrig haft problem med några böjda stift eller att ett kort krånglat. Inte en enda gång på tio år.
Precis och har du någon gång stått och bytt minneskort ute i kylan med handskar eller letat på marken/golvet efter ett tappat minneskort så inser du snabbt varför just storleken hör till de saker som gör att många fotografer
föredrar CF-kort
Snälla Canon, nikon, Sony slopa skiten till nästa serie. Utrymmet borde ni kunna bygga in något annat bättre.
Så vitt jag vet försvann den sista Sony-modellen med CF-kort ur deras modellprogram för flera år sedan ...
Apple bytte bort 30pinnars kontakten till lighting.
Och var är deras kameror?
Varför envisas tillverkarna med att ha kvar detta när det inte finns några fördelar?
Bara för att inte du ser fördelar innebär inte att det inte finns några
De har inte bytt eftersom ...
- väldigt många fotografer fortfarande föredrar CF.
- CF-kort är en mycket beprövad och pålitlig teknik som fungerar mycket bra.
- det finns ett stort utbud både av CF-kort och CF-läsare.
- det först nyligen presenterats vettiga alternativ - XQD-kort och CFast-kort.
På sikt kommer CF-kort försvinna, men de är fortfarande en bra och beprövad lösning. Vi kommer nog att se allt fler kameror med SD-kort (tyvärr tycker jag, jag tycker de är hopplösa att hantera) och kan inte branschen enas om antingen CFast eller XQD som standard så kommer svaret antagligen bli - SD-kort.