Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer D70 18-70 till butikerna igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har löst ut postpaketen idag från Cyberphoto idag!

Beställte kiten D70 + DX objektiv 28-70 mitten av Mars och fick den idag!

/Anders
 
Stora minneskort är det generellt ganska brist på i Sverige just nu verkar det som... 256:eek:r och microdrives är inga bekymmer däremot.
 
D70 + 18-70DX till salu

I alla dessa dystra tider av brist på D70-kit har jag fått överskott av sådana. Det ligger nämligen ett på posten adresserat till mig samtidigt som jag har ett hemma. Kitet kostar 12.499:-. Är det någon som vill hjälpa mig att bli av med det så att jag slipper skicka det tillbaka? Till saken hör att jag är bortrest det mesta av tiden. Om någon är intresserad skicka ett mail till mig och vi kan komma överens om överlämning nästa fredag (7 maj).
 
D70 på G....!

Ringde till ScandinavianPhoto i morse och fick beskedet att jag skulle behöva vänta för nästa leverans - men nu på eftermiddagen ser jag att jag i alla fall har ett D70-kit på väg till mig! Woohoo! (Hoppas nu bara att det inte är någon annans returnerade backfocus-kamera.....)

/Thomas
 
Re: D70 på G....!

Tompa2003 skrev:
Ringde till ScandinavianPhoto i morse och fick beskedet att jag skulle behöva vänta för nästa leverans - men nu på eftermiddagen ser jag att jag i alla fall har ett D70-kit på väg till mig! Woohoo! (Hoppas nu bara att det inte är någon annans returnerade backfocus-kamera.....)

/Thomas

Till mig också!! :-D
De sade "slutet av nästa vecka" när jag pratade med dem före Valborg, men det har alltså gått fortare än de trodde. En månads väntan är över. Underbart!
 
Går också i väntans tider. Inte alls kul att vänta ... ty den som väntar på¨något gott, väntar alltid för länge.

Men den trillar väl in tids nog. Beställde den för snart 3 veckor sedan hos Cyber och ... man är ju inte ensam direkt.

Men man står snällt kvar i den virtuella kön och väntar otåligt.

-- Stefan
 
Fick mitt minneskort från ZebraMedia idag. Tyvärr har det blivit lite vajsing i våran kommunikation så nu verkar det som om det kommer ett till kort imorgon! :(
Hehe, nån som behöver ett 1GB Sandisk Ultra2 60x CF kort? :)
Hoppas det går att skicka tillbaka eller lösa på nåt sätt...

På lördag ska jag hämta min D70, köper Timours "extra" kamera :)
 
Pallade inte att vänta mer på Scandinavian idag efter mycket vaga besked från Mölndalsbutiken. Dom räknade med ett par veckor till.
Jag åkte till Japan Photo i Göteborg istället. Dom drog av ett par hundra så det blev marginellt dyrare, 12795 istället för 12495 kr.

Dom hade fyra kit kvar klockan 14 idag.

Nu jädrar ska här fotas!
 
Jag gick på det snabbaste jag hittade (SanDisk Ultra II) eftersom jag inte ville riskera att kortet skulle begränsa kameran. Har jag lagt ut så pass mycket pengar på kameran så spelar några hundringar hit eller dit inte någon större roll.

Skillnaden mellan de billiga och dyra korten är hastigheten de kan skriva och läsa med.

Denna hastighet är ofta angiven som ett x-värde.

4x = 600 kb / sek
24x = 3,6 Mb / sek

SanDisk var värst med sitt Ultra II (60x) som lär skriva 10 Mb / sek och därför köpte jag det. Möjligen klarar man sig med ett långsammare kort, men jag tyckte inte skillnaden i pris var nåt att bråka om.

Tror jag läste någonstans att D70:n skriver med knappt 5 Mb / sek så man bör se till att kortet klarar minst det för att inte begränsa kamerans prestanda.

mvh. Stefan

P.S.

Möjligen missuppfattade jag frågan? Om frågan var hur stort kort man ska ha så vet jag inte. Först och främst ska det vara snabbt, och sedan så stort som plånboken tillåter. Personligen känns 512 Mb som ett minimum.

D.S.
 
Senast ändrad:
Jag kommer använda ett Sandisk 1GB UltraII. Prisskillnaden mellan det och något långsammare är bara nån hundralapp (om man handlar från ZebraMedia, varmt rekommenderade av många inkl mig själv).

Har tidigare kört på ett 256MB kort till min 5MP "prosumer" kamera, en HP945, det räckte bra, men det blev fullt ibland... Med D70 har jag fler pixlar (6MP) samt att jag tänkte köra ganska mycket RAW som äter minneskort så 1GB verkade vettigt, större hade jag helt enkelt inte råd med.

Ska bli kul att se om de nyare snabbare korten verkligen kommer ge bättre prestanda i en D70 eller om det är kamerans I/O interface som sätter begränsningarna.

Kommer ev i framtiden försöka göra "4GB tricket" med en Muvo MP3 spelare från Creative Labs.
 
vad är skillnaden mellan sandisk typ I och typ II ? Är skillnaden stor?

Ungefär vad kostar dessa prylar?
 
Typ1 och 2 är olika format, microdrives, alltså de små hårddiskarna är typ2, "vanliga" minneschip är av typ1. Tror inte sandisk har någon typ2? Ej att förväxla med deras Ultra2, som bara är sandisks benämning på deras snabbaste kort.

För priser, kolla här: http://zebramedia.biz
 
Ugga! Har precis fått preliminär leveranstid 4/6 från Dustin... Någon som tror att man kan få tag på en D70 med 18-70 optik tidigare utan att behöva lägga upp 14000...?
 
Kolla med Mattssons Foto i Lund.
De har både kit och separata hus inne, i alla fall för nån dag sen.
046-2111204
Huset kostar 500 kr mer men det kan det vara värt om man inte kan vänta.

Om ni dessutom har svårt att hitta SanDisk minneskort så har Zebra Media 1G kort inne till ett bra pris.
 
Sist jag prata med Nikon om några kit vi har beställt så har dem rest långt över knäna. Det är bara till att lägga en best i din foto affär så ligger du bra till..

Men i min butik får vi nog vänta 2 v till drygt på att det ramlar in med 18-70 kitet. Sigma paket kan hända att kan komma tidigare. där har experts huvudlager nog bokat en hel del.

Så det är bara att boka helt enkelt. Den som väntar på något gott!! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.