Annons

När köpa 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bofh69

Medlem
Jag har tänkt att köpa en 350D, med kit linsen någon gång innan våren.

Jag har bevakat begagnat priserna, men de är antingen alldeles för höga (just nu oftast högre än vad nypriset är!) eller så försöker "säljaren" få en att betala innan han skickar kameran och slutar svara på mail då man erbjuder sig att komma och hämta kameran...

Så nu har jag tänkt köpa en ny istället. Frågan är, när skall man köpa den? Priset på nya sjunker hela tiden, men det måste ju så klart finnas en botten. Är det någon som har ett bra tips på när det förmodligen kommer ske?

När priset sjunkit har det kommit en ny modell som du hellre vill ha. Och innan priset blivit riktigt låg slutar modellen tillverkas. Välkommen till elektronik-ekorrhjulet. ;)

Men det kommer ju en 400D, priset på 350D kanske sjunker efter att de börjar säljas, och det kanske blir fler begagnade 350D tillgängliga när/om folk byter.

400D finns ute i butik i USA nu och lär finnas på butiks hyllan i Sverige när som helst, De handlare som har kvar 350D på hyllan kommer säkert vilja få bort dom snabbt, om canon eller någon annan grossist sitter på ett gäng lär dom vilja sälja ut dessa billigare till någon större handlare som kan köra en drive på dom.

Men personligen hade jag nog satsat på en 400D istället, Om 2 år så är en 350D inte värd mycket på begagnat marknaden medans 400D fortfarande kommer betraktas som relativt ny. Men det beror ju lite på om man tänker sälja den och byta upp sig inom snar framtid eller tänker behålla den ett bra tag, om det är det senare så kanske en 350D funkar lika bra.

Loggade in hos en datorgrossist jag använder i firman, de listar att 400D kommer finnas på lager den 5/9, skiljer ca 500kr ex moms i pris så det är helt klart värt att köra på 400D om ingen kör en kampanj på 350D till ett kanon pris.

Just nu kostar 350D 6000:- (6500:- med 18-55 objektivet) och billigaste 400D jag kan hitta i sverige kostar 7800:- med 18-55:an, 6700:- bara för huset. I början av sommaren kostade det 8000:- för 350D plus 18-55:an, så redan nu "tjänar" jag ju pengar...

Själv tycker jag att 350D räcker gott för vad jag vill ha den till, montera den på min hjälm och ta bilder i frifall när jag hoppar fallskärm.

Jag tror jag väntar en månad till och ser hur det utvecklar sig.

bofh69 skrev:
Just nu kostar 350D 6000:- (6500:- med 18-55 objektivet) och billigaste 400D jag kan hitta i sverige kostar 7800:- med 18-55:an, 6700:- bara för huset. I början av sommaren kostade det 8000:- för 350D plus 18-55:an, så redan nu "tjänar" jag ju pengar...

Själv tycker jag att 350D räcker gott för vad jag vill ha den till, montera den på min hjälm och ta bilder i frifall när jag hoppar fallskärm.

Jag tror jag väntar en månad till och ser hur det utvecklar sig.
6500 är nog i närheten av smärtgränsen rent prismässigt, så mycket billigare blir det inte. Däremot så kan det bli riktigt fina paket med ex 1 gb minneskort plus filter, väskor, framkallning, extra batteri osv. Jag håller med om att 350D är en riktigt kompetent kamera, jag har nog mest synpunkter på ergonomin. Men det verkar många kunna bortse ifrån, plus att 400D knappast är bättre på den punkten.

Det lär ju knappast finnas någon 350D till försäljning nästa vår, kameran ersätts ju med 400D om en månad.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar