Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När får vi se en digital mätsökare med ett humant pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Det enda som finns idag är ju leica men hela deras sortiment är ju ett enda ockerpris. 20 papp för en 50/1,4 de är ju ej direkt billiga.
Kommer vi någonsiin få se mätsökare under 20 papp?

Har också tänkt på det där ett tag och det känns lite som om att det lär dröja ett par år till innan nått annat företag än leica kommer in på marknaden.

Om man har tur så kanske Zeiss kommer in eftersom de har har utvecklat lite sån optik och hus(Analoga som går på 15kkr) och Zeiss 50 1,5 kostar ju "bara" runt 10kkr ;)

Är det så att mätsökaroptik blir dyrare av sin natur eller är det den röda stämpeln som trissar upp priserna?

Märket lär ju dra upp priset rätt mycket. Kan inte tänka mig att skillnaden produktionskostnad/pris i butik matchar Canon/Nikon, även om det är klart mindre försäljningsvolymer vi pratar om.

Borde inte Olympus/Panasonics Micro Four Thirds vara perfekt som grund för att tillverka en mätsökare? Då borde priserna sjunka till nivåer då även vanliga amatörer har råd. Det vore grymt kul.

Om det bara är priserna på Leicas mätsökaroptik ni inte gillar så finns många mycket billigare alternativ. En helt ny Voigtländer Color-Skopar 50mm kan du t.ex köpa för ca 3000 kr inkl M-adapter från Robert White. Men när det gäller digitala hus så finns bara Leica och den gamla Epson RD1. På dom kan du använda i princip all mätsökaroptik som producerats vad gäller M-bajonett och 39mm skruvfattning. Det behöver inte stå Leitz på dom. Ryska alternativ såväl som japanska och tyska m.fl. Både Canon och Nikon har t.ex en hel del äldre optik av bra kvalité som går att få tag på begagnat. Minolta och Konica har några få också. Och Cosina Voigtländer gör ju mätsökaroptik både till sig själva och Zeiss.

Senast ändrad:
Det visste jag inte. Tack för infon :D

Men är själva mätsökarkonstruktionen dyr att göra? Eller vågar företagen inte satsa på det?

Det visste jag inte. Tack för infon :D

Men är själva mätsökarkonstruktionen dyr att göra? Eller vågar företagen inte satsa på det?
Jag tror att marknaden är alldeles för liten. De som är intresserade skulle antagligen inte vara av "uppgraderingshysteri-typen", och således skulle marknaden mättas tämligen fort när dessa herrar (jo, jag tror det mest rör sig om just herrar) köpt det de vill ha. Priset tror jag heller inte är så intressant för dem, så länge det inte är sinnessjukt högt.
Men, den största orsaken är att det är ganska onödigt. Eller kommer att bli, snarare. Mätsökaren visar inte skärpedjupet i sökaren och bibehåller samma förstoringsgrad oavsett vilket objektiv du sätter på. Ett tele blir därför inte så roligt eftersom den effektiva sökarbilden blir mindre ju längre brännvidden är.
Onödigheten i att utveckla ett nytt mätsökarsystem torde bestå i att live view tillsammans med en elektronisk sökare tämligen snart borde kunna vara ett intressantare alternativ. Man slipper den mycket precisionskrävande optiska mekaniken i sökarkonstruktionen, samtidigt som man kommer att se skärpedjupet i sökaren. Problemet är att få till en bra elektronisk sökarbild, men det ska nog gå.

Tillägg: Jag var förut en anhängare av mätsökaren som idé, men jag har nu ändrat mig. Jag skulle föredra spegelreflex vid alla tillfällen utom de, där spegeln gör kameran onödigt stor. Och storleken på dagens kameror beror knappast på spegeln. Det finns gott om små och nätta småbildskameror (analoga då) med spegelreflexkonstruktion och riktigt stora sökare, för att mätsökaren ska kännas lite knasig. Den har sin charm förstås, men hur många är det egentligen som föredrar den framför spegelreflex?

Tillägg 2: Fast å andra sidan så är ju mätsökaroptiken i regel väldigt liten och kompakt, vilket antagligen beror på det korta avståndet mellan bakre lins och filmplan. Men det skulle vara samma sak med en elektronisk sökare om man fimpar spegeln.

Men används nästan inte mätsökare bara till bildjournalistik och gatufoto? Och således sällan använder längre brännvidder så det inte gör så mycket att man bara har en "brännvidd" på sökaren? rätta mig om jag har fel

Men används nästan inte mätsökare bara till bildjournalistik och gatufoto? Och således sällan använder längre brännvidder så det inte gör så mycket att man bara har en "brännvidd" på sökaren? rätta mig om jag har fel
Jo, det stämmer nog. Men det är inte bara uppåt i brännvidder det blir problem. Med vidvinkelobjektiv så kan objektivet skymma sikten i sökaren, och med redig vidvinkel så får inte hela bilden plats i sökaren ens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar