Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir den "proffskörd"

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Många säljer sina grejor och säger att dom inte är proffskörda.
Senast såg jag en som säljer en kamera som inte är proffskörd enligt säljaren men har exponerat närmare 6000 bilder på mindre än ett år.

En kamera som har använts så flitigt bör väl jämställas med att vara "proffskörd".

Eller vad tycker ni?
Vad är "normalt användande"?
Vad är "nyskick"?
 
Lite OT...

Med tanke på en annan tråd nyligen...

Kanske dags att skapa lite olika klasser:

Amatörkörd
Glad amatörkörd
Frilanskörd
Proffs-/yrkeskörd
 
Tror den stora skillnaden är att om man "själv" betalt kameran så är man kanske mer försiktig och behandlar den bättre.
 
lagus skrev:
Tror den stora skillnaden är att om man "själv" betalt kameran så är man kanske mer försiktig och behandlar den bättre.

Hmm..Egna grejor brukar jag behandla rätt så vårdslöst, vilket är i mitt tycke själöva finessen med egna grejor...
 
Jag har kört ca 13 000 exponeringar sen MARS!
Det blir väldigt många, då den kan kallas proffskörd.

Mvh Markus
 
hasse lundberg skrev:
Många säljer sina grejor och säger att dom inte är proffskörda.
Senast såg jag en som säljer en kamera som inte är proffskörd enligt säljaren men har exponerat närmare 6000 bilder på mindre än ett år.

En kamera som har använts så flitigt bör väl jämställas med att vara "proffskörd".

Eller vad tycker ni?
Vad är "normalt användande"?
Vad är "nyskick"?

Kameran som gått ca 6 000 exponeringar är inte proffskörd. Börjar vi snacka om 40-60 000 exp, då kan det vara för mycket.

Mvh Markus
 
Precis som firmabilar ofta lever ett tufft liv antar jag att även kameror som pressfotografer använder sig av gör det. Man bär objektiven utan linslock (både fram och bak) för att det ska gå snabbt att byta om man måste. Man är inte så noga med om kameran slår i något. Det är viktigare att få en bild än att hålla kameran hel osv osv.

Sen finns det ju andra proffs än pressfotografer såklart.
Men 6000 exponeringar väl inte så farsligt mycket på ett år. Är det en nybörjare som haft kameran och experimenterat och lekt så går det snabbt rätt många bilder. Jag fotar inte SÅ mycket och och tänker ofta till innan jag trycker ner avtryckaren, men min D70 har ändå gått runt 3500 exponeringar på det år jag haft den.
 
Både "proffs", "amatörer" och annat löst folk med digitalkamera tar antagligen mycket fler bilder nu än de gjorde med film. (generalisering= u-tag finns naturligtvis) Jag har för mig att jag såg i en tråd här på fotosidan att de som fotar bröllop kan ta runt 2000 bilder på en helg. Deras "proffskörda" hus går alltså många gånger mer än 6000 exponeringar på ett år får man anta.
 
Digi skrev:
Jag har kört ca 13 000 exponeringar sen MARS!
Det blir väldigt många, då den kan kallas proffskörd.

Mvh Markus

Bra Markus! Då ser jag mig själv som proffs då jag har också tagit 15000 sen mars (2005...). ;-)
(fast jag har kastat mer än hälfte)

mvh
Glad amatör, på väg till proffs....
 
ssilva skrev:
Bra Markus! Då ser jag mig själv som proffs då jag har också tagit 15000 sen mars (2005...). ;-)
(fast jag har kastat mer än hälfte)

mvh
Glad amatör, på väg till proffs....

Stämmer med mig med. När jag plåtar sport slänger jag ca 95 %.

Vh Markus
 
OMG...

Proffs/yrkeskörd är en beteckning på företrädesevis hårt körda/slitna kameror. Titta på t.ex. Magnus Fröderberg, som, väl har avverkat en 50.000 exp med sin 1D MkII ´+ ett okänt antal med sin 20D. Han har väl inte haft sin MkII:a mer än strax över året.

Eftersom kameran är ett verktyg för de flesta yrkesfotografer och därför brukar de se ut därefter. Det gör ju inget om den blir lite skrapad här och var, så länge den fungerar.

Därför är det ingen i denna tråd som kvalificerar sig för att kalla sin kamera för proffskörd (inkl mig själv). Jag är inte direkt rädd om mina prylar, men inte oaktsam heller.

Min 1D MkII har gått 12000 exp på 8 månader, om vi nu ska räkna (min 10D gick lika mycket på 16 månader ;))
 
Min 20D har gått 17000 exp på 6 månader. Det mesta tycker jag går åt då sönerna är på div fotboll/innebandy matcher. Det har väll blivigt en del frilandsbilder oxå ca 3000 tror jag. Har ju alltid med mig kameran så det är inte många dagar det inte blir någon bild.

Sport är ju så himla svårt, att träffa rätt med ljus, boll, miner och desutom min son... känna nästa som man bara får bra bilder på andras barn :) Det går åt en hel del exponeringar innan man får rätt bild. Käns som lite fusk när man sätter på macrot och fotograferar stillastående saker...

Desutom har min 350D gått 4000 exp på 5 månader som andrakamera.

Så slutsaten 6000 exp på mindre en ett år käns inte alls så mycket för min del som privatfoto.
 
Zepofan skrev:
Lite OT...

Med tanke på en annan tråd nyligen...

Kanske dags att skapa lite olika klasser:

Amatörkörd
Glad amatörkörd
Frilanskörd
Proffs-/yrkeskörd
Amatörkörd : <1000

Glad amatör : 1000 - 10 000

Frilans : 10 000 - 30 000

Profs : > 30 000

Per år givetvis.

???

Mvh Erik (som kvalar in i glad amatör) !
 
Magnus L skrev:
Hur vore det om du väntade tills motivet är i bild innan du knäpper av.....
(kunde inte låta bli) ;-)

Nja jag överdrev väl lite. Jag menar egentligen i svagt ljus då bilderna kan bli rejält suddiga.

Men okej, 50% då.

Vh Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.