Jag tycker det är svårt att definiera, om det nu har någon betydelse... Väljer ju i stort att kalla mig "amatörfotograf på heltid"...
Jag har varit ansluten till ett antal olika bildbyråer genom åren (senaste var Great Shots i Stockholm). Jag har gjort ett antal rena fotouppdrag genom åren (men tackar nu nej till de flesta numera). Jag har varit knuten till ett antal olika tidningar som fotograf genom åren (men är idag helt obunden).
Jag lever på mitt fotograferande, men jag lever inte på att sälja mina bilder. Även om jag nu säljer ett antal bilder varje år (både förstoringar i glas och ram, men också för redaktionell användning). Jag fotograferar nästan dagligen och min uppdragsgivare är mitt eget arkiv. Sedan lever jag på hur jag använder mina bilder (böcker, media, kurser, föreläsningar) - men jag har också inkomst på min erfarenhet, mina rutiner och mina kunskaper (vissa kurser, mentorskap). Jag har också inkomster på mina tankar kring skapandet, bildspråket omsatt till att kunna utveckla sig själv (samtal, råd, tips, guidning).
Allt jag gör har en direkt eller indirekt koppling till min fotografering, mina bilder och erfarenheter.
Yrkesfotograf? Vet inte... Men jag är nog professionell fotograf (då jag lever på mitt fotograferande och mina bilder/kunskaper). Kallar mig nog enbart fotograf, eller helst naturfotograf (då det är huvudsakligen natur jag fotograferar).
De flesta ser mig nog som yrkesfotograf, då jag ju inte är så okänd. Så det är mycket sällan jag presenteras som något annat (av andra).
/Terje