Sicket dilemma du har!
Jag förstår precis hur det är. Jag jobbar också som fotograf och får ofta förfrågningar om olika privata obetalda "jobb" på helger och semestrar. Från början kändes det svårt att säga nej, men nu har jag dragit en skarp gräns mellan jobb och fritid. Så för att hjälpa lite på traven kan jag tipsa om lite argument man kan ge tillbaka på frågan om du inte "bara kan ta lite kort åt oss":
- Förklara att du är YRKESfotograf och att du också vill vara ledig i helgen (eller när det nu är frågan om), men att du gärna kan ställa upp och ta det som ett betaljobb för dom (till ett kompispris kanske?) trots att du är ledig. Om du går på bröllop vill du väl egentligen vara ledig och inte arbetare?
- Säg att du är trött av allt jobb du haft nu, och helt enkelt inte orkar jobba mer nu när du är ledig.
- Förklara vilken tid det tar med förberedelser, fotografering och efterarbete. 1 dag foto=MINST 1 dag efterarbete, en hel del mer för en hel dag bröllopsfoto. Förhoppningsvis förstår dom då att det inte går på en pissekvart. Och att gratisjobbet hindrar dig från att tjäna några pengar med riktiga jobb under den tiden.
- Förklara med glimten i ögat vilka priser en fotograf har. Om det blir diskussion om det har du ju en hel hög med argument för dom priserna i bakfickan (typ sff-argumentation osv), men du kan förståss ge kompispriser.
- Visst kan du knäppa några kort...med deras kompaktkamera. Så slipper du arbeta dig svettig plus att dom får efterbehandla bäst dom själva vill.
Men trots allt gör jag undantag
Fotade i helgen en av mina bästa vänners bröllopsporträtt helt gratis, och jag föreslog det själv. Det var väl min magkänsla som sa att jag verkligen ville göra något för dom. Och jag vet dessutom att dom aldrig skulle börja tjafsa om en sån grej, dom har sagt till alla som ställde upp och hjälpte till att "säg nej om du inte vill, det respekterar vi så klart...". Tycker med tanke på det att din kompis bestörtning över dina åsikter är ganska konstig och känns inte kamratlig. Om jag var i din situation skulle jag försöka att inte ge efter, då kommer du själv bara må dåligt. Om det nu är din bästa kompis måste hon väl förstå att hon inte kan tvinga dig att jobba gratis och dessutom mot din vilja. Och inställningen att bröllopsfotona inte är en tillräcklig present...tja, vad säger man...har hon bröllop för att ha kul med sina vänner eller för att få så många presenter som möjligt?
Ja jäklar, går att skriva hur mycket som helst om det här...man blir ju alltid lite upprörd. Men hoppas det ornar sig på nåt bra sätt ändå för dig.
/Kentaroo