ANNONS
Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I likhet med andra datanissar har jag också bjudit på ett stort antal reparationstimmar till kreti och pleti genom årens lopp. På senare år har jag dock, mer och mer, kommit att omvärdera min tid och har nu skurit ner supporten till ett absolut minimum. Skönt, men det är inte alltid lätt att säga nej, därför förstår jag ditt dilemma mer än väl.

Alternativ lösning?: Tacka NEJ till själva fotograferingen men JA till att tillsammans med andra inbjudna få delta som gäst. Behövs det moviveras så kan man göra det med ord som "det här blev inte riktigt bra och jag vill behålla vår vänskap även framledes". Vilket borde vara mer värdefullt för henne än något annat.

På det här sättet gör du samtidigt inte hennes bekymmer till dina...

Knepig situation.
Du måste ju fråga dig själv om det är en nära vän eller en bekant?
Känns som om du tillhör bekantskapskretsen mer som fotograf än vän.

Köp en present och säg att du gärna tar med dig din kompaktkamera och tar lite miljöbilder åt dom.

Ge dom en kompakt i present o säg grattis och vänd på klacken! :) Det hade varit sjukt coolt. Men en tanke iaf ha ha

Jag skulle fråga kompisen om syftet med att bjuda dig. Och jag skulle ge kompisen två alternativ som utesluter varandra: antingen är du bjuden som kompis (och skall alltså kunna njuta av ceremonin) eller så är du bjuden som fotograf (och skall alltså ha betalt). I min värld finns inget mellanting, utan antingen det ena eller det andra.

Det finns dock ett alternativ som jag kan tänka mig: att du säger till kompisen att du kommer till bröllopet, och att du kommer att fotografera. MEN du fotograferar _endast_ för ditt eget nöjes skull. Om kompisen sedan vill ha någon eller några av bilderna så går det bra.

En annan möjlighet är dock att du raggar upp ett betalande jobb samma datum som din kompis bröllop, och på så långt avstånd från detsamma att du inte kan ta hand om båda.

I och med att du är den enda vännen som är bjuden (hmmm) så får jag känslan av att din vän har kollat vad det kostar att köpa fototjänsten av en firma.

Sedan har hon sagt till sig själv att Maria är ju fotograf så om jag bjuder henne och ber henne att fotografera så kommer jag ju väldigt billigt undan.

Det är den känslan jag får här och jag hade nog vänligt men bestämt tackat nej till fotouppdraget, men gärna deltagit på bröllopet. Om det nu är möjligt efter att ha sagt nej till foto.

Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för att göra.

Hej Maria,

Du har redan fått lite åsikter. Men alla de baseras på medlemmarnas egen bild av din relation med din vän. Ingen av de svarade vet egentligen vilken relation ni har. Även om det är ibland skönt att ventilera åsikter är det bara du själv som kan fatta det slutliga beslutet.

Om du verkligen bryr dig om er vänskap prata med henne!

- Berätta precis vad du känner som du gjort i dina inlägg här.
- Berätta att det inte pga pengar du vill avstå från presenten utan att du verkligen tycker att bröllopsfotografering är den finaste presenten du kan ge.
- Berätta att du är beredd att offra nöjen att vara en "vanlig" gäst på bästa vännens bröllop och istället jobba under kvällen för att kunna ge den presenten.
- Berätta att ansvaret för brölopsfotograferingen är en del av presenten då er relation kan stå på spel i fall av misslyckande.
- Berätta att det sårar dig att hon inte kan uppskatta ditt arbete och en del av din själ som du lägger in i denna present.

Förstår hon inte, tvivlar jag på att hon kan kallas för bästa vän. Men då kommer vi till det där med beslutet. Då får du ta ställning om er vänskap är såpass viktig för dig att du sväljer anstöten och gör som hon vill eller gör enligt Görans förslag: berättar att du i så fall inte vill fotografera alls eftersom det äventyrar er vänskap och kommer som "vanlig" gäst med present (i fall du fortfarande blir bjuden vill säga).

Själv tycker jag att i och med diskussionen mellan er redan uppstått har er vänskap börjat gnagas i kanterna. Hoppas på ett lyckligt slut dock.:)

Det folk i allmännhet inte riktigt förstår, är att det är en herrans massa jobb kvar efter det att bilderna är "knäppt".
Speciellt om man ska leverera färdiga bilder till sin vän.
Gissar att en tjej som ska göra en bröllops retush åt en vän, kan lägga ner hur mycket tid som helst på det också.

Trodde bara det var barn, som förväntade sig presenter. Visst! Jag älskar att överraska och köpa presenter, men skulle inte komma på tanken att kräva presenter.

Det är ju jättesvårt att säga åt någon hur någon ska ställa sig till såna här konflikter.
Men det känns ju som det är "fotografen" som är välkommen och inte vännen hennes.

Men om det känns att ens vänskap äventyras pga en utebliven present eller något annat materiellt, så gissar jag att det dyker upp nya andra "riktiga" vänner så småning om.

Jobbigt! I vissa situationer i livet, känns det som om det inte går att "göra rätt". Utan hur f_n man än gör, hamnar någon i klämm.

Vill inte ge konkreta råd, bara lite förstående och sympatier. Hoppas det löser sig lyckligt!

Uffe_Nordholm skrev:
Jag skulle fråga kompisen om syftet med att bjuda dig. Och jag skulle ge kompisen två alternativ som utesluter varandra: antingen är du bjuden som kompis (och skall alltså kunna njuta av ceremonin) eller så är du bjuden som fotograf (och skall alltså ha betalt). I min värld finns inget mellanting, utan antingen det ena eller det andra.

Det finns dock ett alternativ som jag kan tänka mig: att du säger till kompisen att du kommer till bröllopet, och att du kommer att fotografera. MEN du fotograferar _endast_ för ditt eget nöjes skull. Om kompisen sedan vill ha någon eller några av bilderna så går det bra.

En annan möjlighet är dock att du raggar upp ett betalande jobb samma datum som din kompis bröllop, och på så långt avstånd från detsamma att du inte kan ta hand om båda.
Håller med om det mesta här, ska man agera fotograf så är man inte gäst. Jag har råkat ut för samma sak när det gäller mitt hobbymusicerande, en av bandmedlemmarnas fru har stort födelsedagskalas och då blev det så att bandet skulle bjuda på musikunderhållningen. Vi andra i bandmedlemmar kände i princip inte någon av dom övriga gästerna och vi sitter ändå med vid bordet som "gäster". Faktum är väl dock att vi andra var där bara för att göra ett jobb, inte för att uppleva festen som gäster eller för att någon var speciellt intresserad av att bjuda in oss som personer.

Tar man med sig kameran blir man fotograf och ställer sig utanför gemenskapen, det är bara att lura sig själv att tro att man också kan vara med och umgås.

Jag skulle aldrig fotografera bröllop till att börja med, men hade jag hamnat i ditt läge tror att jag skulle förmodligen fega ur och få förhinder och inte kunna vara med den dagen. Alternativt kunde man möjligen säga att jag inte ville vara med som gäst om jag måste ha kameran med men istället ge fotograferingen som bröllopsgåva till en vän, och då komma dit enbart som fotograf och göra ett jobb av det. Då slipper din vän också hyckla och bjuda in dig som enda "utomstående". Lite kallt kanske men då renodlar man problemet och markerar att det är en gåva som är värd rätt mycket pengar.

Nu är det förstås enkelt att vara tuff så här från sidan, ingen är ju perfekt och kanske man måste acceptera en del tokigheter om man ändå vill ha kvar sin, om än imperfekta, vän.

Senast redigerad av en moderator:
Sicket dilemma du har!

Jag förstår precis hur det är. Jag jobbar också som fotograf och får ofta förfrågningar om olika privata obetalda "jobb" på helger och semestrar. Från början kändes det svårt att säga nej, men nu har jag dragit en skarp gräns mellan jobb och fritid. Så för att hjälpa lite på traven kan jag tipsa om lite argument man kan ge tillbaka på frågan om du inte "bara kan ta lite kort åt oss":

- Förklara att du är YRKESfotograf och att du också vill vara ledig i helgen (eller när det nu är frågan om), men att du gärna kan ställa upp och ta det som ett betaljobb för dom (till ett kompispris kanske?) trots att du är ledig. Om du går på bröllop vill du väl egentligen vara ledig och inte arbetare?

- Säg att du är trött av allt jobb du haft nu, och helt enkelt inte orkar jobba mer nu när du är ledig.

- Förklara vilken tid det tar med förberedelser, fotografering och efterarbete. 1 dag foto=MINST 1 dag efterarbete, en hel del mer för en hel dag bröllopsfoto. Förhoppningsvis förstår dom då att det inte går på en pissekvart. Och att gratisjobbet hindrar dig från att tjäna några pengar med riktiga jobb under den tiden.

- Förklara med glimten i ögat vilka priser en fotograf har. Om det blir diskussion om det har du ju en hel hög med argument för dom priserna i bakfickan (typ sff-argumentation osv), men du kan förståss ge kompispriser.

- Visst kan du knäppa några kort...med deras kompaktkamera. Så slipper du arbeta dig svettig plus att dom får efterbehandla bäst dom själva vill.

Men trots allt gör jag undantag ;) Fotade i helgen en av mina bästa vänners bröllopsporträtt helt gratis, och jag föreslog det själv. Det var väl min magkänsla som sa att jag verkligen ville göra något för dom. Och jag vet dessutom att dom aldrig skulle börja tjafsa om en sån grej, dom har sagt till alla som ställde upp och hjälpte till att "säg nej om du inte vill, det respekterar vi så klart...". Tycker med tanke på det att din kompis bestörtning över dina åsikter är ganska konstig och känns inte kamratlig. Om jag var i din situation skulle jag försöka att inte ge efter, då kommer du själv bara må dåligt. Om det nu är din bästa kompis måste hon väl förstå att hon inte kan tvinga dig att jobba gratis och dessutom mot din vilja. Och inställningen att bröllopsfotona inte är en tillräcklig present...tja, vad säger man...har hon bröllop för att ha kul med sina vänner eller för att få så många presenter som möjligt?

Ja jäklar, går att skriva hur mycket som helst om det här...man blir ju alltid lite upprörd. Men hoppas det ornar sig på nåt bra sätt ändå för dig.
/Kentaroo

Jag skulle nog avstått från det fotojobbet, betalt eller inte, vad händer om hon blir missnöjd med fotograferingen?, garantier m.m?
Har man betalt en yrkesfotograf, ja då kan man ju ställa krav på resultatet, har man bett en god vän, kan man då ställa samma krav?
Är din väninna en riktig vän så tror jag hon förstår ditt resonemang om du säger nej tack.
Det har inte med snålhet eller annat att göra. Tycker nog mer det har att göra med att behålla vänskapen med din väninna, och är du nu en duktig fotograf så står du nog inte och faller med det fotojobbet, vänskapen kanske är mer värd.

Verkar som din vän anlitat dig för att du skall knäppa några "kort" med en engångskamera och sedan lämna den på framkallning... ;)
Det är enl. mitt tycke stor skillnad på att skapa bilder (till skillnad från kort som har negativ klang för mig) på en sådan högtidsdag. Det är mycket ansvar, dyr utrustning och inte minst MÅNGA timmars arbete.
Hade om det varit en vän till mig säkerligen redan backat ur själva fotograferingen och sett vad de lett till.
Det låter som du är välkommen som fotograf OM du har present!? Och då är fotograferingen erbjuden som en gåva av dig.
Nä, jag hade backat ur som fotograf eftersom själva inspirationen och glädjen att göra detta till en present gått förlorad när de inte förstår vad de får.
Har för övrigt fotat en hel del bröllop själv.

Maria Maria skrev:
Jag har en vän som bett mig fotografera hennes bröllop.

Jag är yrkesverksam fotograf och har gjort en del dyra investeringar - så som alla fotografer gör. (Jag är dessutom ganska duktig - vilket gör att tjänsten är större än om hon bett en amatör göra jobbet.)

När jag sa att hon kunde få bilderna/fotograferingen istället för bröllopspresent blev hon snopen och lite sur. Hon tyckte att fotograferingen var en tjänst som man gör sina vänner och inte något som man kan köpa sig loss från. En tjänst är en tjänst och en present är en present. Hänger ni med?

Hon hänvisade till att hennes syrra blivit fotad gratis av sin fotografpolare.

Jag är den enda vännen som blivit bjuden på bröllopet, i övrigt är det släktingar.

Det gör ont i kroppen att hon förväntar sig att jag ska ge henne en fotografering gratis som jag annars skulle ha tagit mellan 3000-10 000 kr för. Och att hon dessutom förväntar sig att jag inte ska kunna kvitta det mot en bröllopspresent.

När blir man utnyttjad och när är man snäll?

Hur tar man den här konflikten utan att vänskapen sägs upp? (Jag har avböjt två tidigare bröllopsfotograferingen pga samma problematik, den ena vännen har jag kvar medan konflikten fick den andra att gå.)

Med förhoppning om visa svar!
Jag avundas verkligen inte din sits Maria.

Utnyttjad är du redan.

Jag tror att du måste prata med din vän.
Och jag förstår att det känns tungt eftersom att du redan har förlorat en vän på liknande sätt.

Om du tror att frågan om du är bjuden för dina färdigheters skull kommer att gnaga dig under lång tid så måste du ta upp det. Annars kommer det att äta upp er vänskap. Börja med att förklara att du är rädd att förlora henne som vän.
Vidare tycker jag inte att det är sjyst av henne att ta upp sin systers bröllop. Om hon vill så står det faktiskt också henne fritt att fråga samma syster-fotograf-vän om samma sak. Men nu frågade hon dig och då är det dina förutsättningar som gäller.

När det gäller presenten så kanske det finns ngt du kan ge som betyder mer vänskapsmässigt. I princip tid, campa tillsammans i skogen, kanottur med familj...

Fotograferingen kommer du nog inte undan i och med att du redan har givit henne fingret.
Sedan vet jag inte om du/hon även har räknat in kopior. Det kan vara ett sätt att hon får betala kostnaden för kopiorna själv.

Jag hoppas att det slutar någorlunda smidigt för ER och önskar ER lycka till.

Micke30AF skrev:
Verkar som din vän anlitat dig för att du skall knäppa några "kort" med en engångskamera och sedan lämna den på framkallning... ;)
Det är enl. mitt tycke stor skillnad på att skapa bilder (till skillnad från kort som har negativ klang för mig) på en sådan högtidsdag. Det är mycket ansvar, dyr utrustning och inte minst MÅNGA timmars arbete.
Hade om det varit en vän till mig säkerligen redan backat ur själva fotograferingen och sett vad de lett till.
Det låter som du är välkommen som fotograf OM du har present!? Och då är fotograferingen erbjuden som en gåva av dig.
Nä, jag hade backat ur som fotograf eftersom själva inspirationen och glädjen att göra detta till en present gått förlorad när de inte förstår vad de får.
Har för övrigt fotat en hel del bröllop själv.

Precis Mikael.
Min inspiration och glädje över att ta bilderna har gått förlorad. Jag har tagit mycket bilder av detta par tidigare samt av deras barn och andra släktingar på eget initiativ. Men då är det kravlöst från deras sida och jag gör det för min egen skulle. Bröllopsbilder är en helt annan sak. Tack för din kommentar.

Tack till alla er!

Tack till alla er som engagerat sig i min situation!

Jag kan inte påstå att jag ännu har tagit ett beslut över hur jag ska lösa detta, men det känns mycket bra att få bekräftat att det inte är jag som är snål eller egocentrisk. Det var ju det som var min fråga - när blir man utnyttjad, när är man snäll?

När jag läser era inlägg kan jag reta mig på att jag inte sa ett bestämt nej från början. Ärligt talat så tror jag det blir en konflikt om jag drar mig ur det här nu – och frågan är om det inte är värt det. Får hon detta gratis, kommer det snart någon annan vän som vill ha samma sak och så är man fast i någon skuldfälla med skulder som man egentligen aldrig skulle haft...

Jag har funderat på att sjukanmäla mig i sista stund för att undvika konflikt, men att göra så skulle ge henne problem att hitta en annan fotograf i tid vilket känns ledsamt.

Sist undrar jag: Finns det ingen som tycker att min vän har rätt? Man hör ju jämt att folk får hjälp av varandra med allt från att snickra uteplats till att laga varandras bilar. Det är ju den typen av argument som får mig att vackla. Ska man inte vara snäll och hjälpa varandra?

Återigen Tack för ert engagemang!

PS: Bra idé om att be hennes syrras fotograf ställa upp. Problemet är bara att de bor i varsin del av landet. DS

Hade det varit min bästa vän hade jag fotograferat gratis! Gett henne/honom några .jpg efteråt. Säkert hade jag köpt någon liten bröllopspresent också. Men då är jag långt ifrån proffs/yrkesfotograf.

Men jag vet om att alla inte är som jag (tack och lov!)

Vad sägs om att tacka ja till fotograferingen och ta med dig en liten present? Något billigt, men ändå en present? Orrefors-skål på rea, tex?

När du ändå går på bröllop kan du ju ta med kameran. Men i första hand går du ju på bröllopet, så vid mat och sånt kan du ju äta i lugn och ro. När du har tråkigt kan du ju ta lite bilder på blommor, brudpar, fastrar osv. Säkert blir det någon bild som blir skarp och användbar som du kan maila över...

Om hon blir besviken för att hennes bilder inte ser ut som de förstorade fotografierna i din ateljé kan du ju förklara lite fint att du inte hade råd med assistent på bröllopet osv. Det är ju inte lätt att själv hålla i kamera, reflexskärm, blixt mm. (funkar bäst på inte insatta kompisar ;) )

Jag tycker att vi kan vända på resonemanget. Hittils är det fokus på dig och hur du ska vårda din vänskap till kompisen - omvänt borde man fundera på att även den andra parten borde vårda vänskapen på samma goda vis.

Därför tror jag, att om det är en riktig vän - så är det inga problem att diskutera detta med henne.

Tidigare läste jag ett inlägg att välja mellan att komma som betald fotograf eller bjuden gäst. Det tror jag kan vara ett bra sätt att se inställningen till din närvaro.

Re: Tack till alla er!

Maria Maria skrev:
(..)
Sist undrar jag: Finns det ingen som tycker att min vän har rätt? Man hör ju jämt att folk får hjälp av varandra med allt från att snickra uteplats till att laga varandras bilar. Det är ju den typen av argument som får mig att vackla. Ska man inte vara snäll och hjälpa varandra?

PS: Bra idé om att be hennes syrras fotograf ställa upp. Problemet är bara att de bor i varsin del av landet. DS

Har ni en sådan relation att ni hjälper varandra? När ni fikar, är ni noga att var och en betalar sitt eller bruder ni lite pö om pö, det brukar ju jämna ut sig till sist? Hur man gör i ett sådant fall tycker jag beror på hurdan relation man har annars. Är man noga med tjänster och gentjänster annars eller hjälper man glatt till så kan man fortsätta på samma linje här (såvida det håller sig inom rimliga kostnader. Jag antar att hon inte vill ha gratis förstoringar och så av dig).

tilholm skrev:
Hade det varit min bästa vän hade jag fotograferat gratis! Gett henne/honom några .jpg efteråt. Säkert hade jag köpt någon liten bröllopspresent också. Men då är jag långt ifrån proffs/yrkesfotograf.

Men jag vet om att alla inte är som jag (tack och lov!)

Vad sägs om att tacka ja till fotograferingen och ta med dig en liten present? Något billigt, men ändå en present? Orrefors-skål på rea, tex?

När du ändå går på bröllop kan du ju ta med kameran. Men i första hand går du ju på bröllopet, så vid mat och sånt kan du ju äta i lugn och ro. När du har tråkigt kan du ju ta lite bilder på blommor, brudpar, fastrar osv. Säkert blir det någon bild som blir skarp och användbar som du kan maila över...

Om hon blir besviken för att hennes bilder inte ser ut som de förstorade fotografierna i din ateljé kan du ju förklara lite fint att du inte hade råd med assistent på bröllopet osv. Det är ju inte lätt att själv hålla i kamera, reflexskärm, blixt mm. (funkar bäst på inte insatta kompisar ;) )

Jag förstår ditt resonemang, men som profesionell fotograf känns det amatörmässigt att lämna från sig bilder som inte är bra. Det gör jag aldrig.

Re: Tack till alla er!

Maria Maria skrev:
Tack till alla er som engagerat sig i min situation!

Ärligt talat så tror jag det blir en konflikt om jag drar mig ur det här nu – och frågan är om det inte är värt det. Får hon detta gratis, kommer det snart någon annan vän som vill ha samma sak och så är man fast i någon skuldfälla med skulder som man egentligen aldrig skulle haft...

Jag har funderat på att sjukanmäla mig i sista stund för att undvika konflikt, men att göra så skulle ge henne problem att hitta en annan fotograf i tid vilket känns ledsamt.

Varsågod

Ja konflikten har du redan om än bara inuti dig. Du måste prata med henne.
Nej, det håller jag inte med om att du måste ge bort fotograferingar till andra. Jag kan förstå din tanke men nästa gg kommer du att vara tydligare. Andra förfrågningar kan du motivera bort på tusen sätt. Du kan och bör faktiskt be din vän att absolut inte nämna pris eller ordet gratis i samband med dessa bilder. Är hon en god vän så håller hon tyst. Frågar ngn kan hon hänvisa till dig om de vill ha ett pris.

Näe sjukanmälan är ingen bra idé. Det kommer slå tillbaka på dig.

Du kan ju ta upp det om hon kan göra ngt för dig istället.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar