Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen men den var tydligen arrangerad, omtagen dagen efter händelsen då den första inte blev bra.
Jo, jag vet.

Jag minns inte alla omständigheter vad gäller den bilden. Presenterades den som "autentisk" från början, eller framgick det att det inte var första försöket att ta en bild på flaggresningen?

Ja, de lurades.
Även om det hade legat där så kunde fotografen valt bort det i utsnittet.
Så när börjar manipulationen då?

O i det fallet anser jag att de gjort fel o ska ha på pälsen för det.
O det fick dem.
Inte OK för en nyhetsbild.

Du gör samma misstag som tidigare i tråden. Manipulativt foto eller att manipulera med bilder, är inte samma sak som manipulerad bild (som vi talar om här). Det sistnämnda har inget värde, man kan inte säga att klonstämplen är bad or good, men klonstämpeln gör att bilden blir manipulerad ;)

Du gör samma misstag som tidigare i tråden. Manipulativt foto eller att manipulera med bilder, är inte samma sak som manipulerad bild (som vi talar om här). Det sistnämnda har inget värde, man kan inte säga att klonstämplen är bad or good, men klonstämpeln gör att bilden blir manipulerad ;)
Inget misstag.

O i nämnda fallet börjar manipulationen innan ngn ens använt kameran.

Problemen börjar när man manipulerar andra att tro att de ser ngt som inte är vad som visas.

Tänk om Terje sagt: -Nääee det är bara Lodjursfabler, påhitt o PS.

Kan man säga att kameran och objektivet manipulerat denna vy av månen och husen?

https://s22380.pcdn.co/wp-content/u...ing-strawberryMoon-Goran-StrandST-509x360.jpg

Månen ser jäkligt ojämn ut så för mig ser det ut som två bilder lagts tillsamman i photoshop. Ser inte normalt ut eller bra ut heller. Hade du haft det på samma filmruta eller digitala fil (dubbelexponering) då kan man säga att du gjort den i kameran.

Hade du inte haft objektiv så hade du ingen bild alls. Har du gjort den i datorn från två olika bilder då är bilden dåligt manipulerad enligt mig.

Jo, jag hittade en annan websida som visade samma sak. Vem som ändrade kroppsställning på flickan tycks dock inte vara klarlagt. Jag tror inte att vi tvärsäkert ska skylla på någon av fotograferna. Det kan lika gärna ha varit plundrare som ville se om det fanns något att hämta.

Jag klippte bort det eftersom efterbehandlar och redigera ju är samma eller liknande saker, men att välja bilder är varken efterbehandla eller redigera, det är att gallra.

Om manipulation har jag sett många olika definitioner som vid första anblicken verkat väldigt olika. Att ta bort dammkorn och sensorfläckar är ok i alla definitioner jag sett oavsett hur de uttryckt det. Gällande redaktionella / editorialbilder.

DN skriver "Bildmontage, retuschering på elektronisk väg eller bildtext får ej utformas så att det vilseleder eller lurar läsaren. Ange alltid i direkt anslutning till bilden om den är förändrad genom montage eller retusch. Detta gäller även vid arkivering."

Jag har frågat om de fullständiga reglerna.

Gallring är en del av att redigera. Tror du att en redaktör på en tiding sitter och fixar med en text? Redaktören väljer vilka texter som ska publiceras och bestämmer sen hur texterna ska bearbetas. Hur långa ska texterna vara och finns det delar som inte kan styrkas med fakta...

Som jag skrev, har själv använt ordet "redigera" till allt, det har inkluderat sammanslagningar i PS och pixeländringar.

Men utifrån diskussionerna kopplat till SVT-bilden så gör dokumentärt foto en distinktion mellan redigera och redigering med inslag av retusch/manipulation.

Använder man klonstämpel, montage i en bild, borde man kanske utifrån diskussionen säga att bilden är retuscherad. Precis på samma sätt som SVT-fotografen, som lämnade in bilderna för retuschering? Även om alla bilder har ett mått av redigering i sig :)

Du svamlar!

Bilden av landskapet ser ut att vara tagen på hösten eller vintern. Blir det så värst mycket värmedaller då?

Bilden är också fotad lågt, och det kan finnas varma och kalla partier på vägen och vem vet, kameran kanske stod i ett öppet fönster, jag har råkat göra det nån gång.

Gallring är en del av att redigera. Tror du att en redaktör på en tiding sitter och fixar med en text? Redaktören väljer vilka texter som ska publiceras och bestämmer sen hur texterna ska bearbetas. Hur långa ska texterna vara och finns det delar som inte kan styrkas med fakta...

Då har vi ett till ord att bena ut.

Redigera är i mina ögon vad du gör i photoshop när du valt ut de bästa och slängt de sämsta. Gallringen kan göras redan i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar