ANNONS
Annons

När är det nog?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis börjat bekanta mig på allvar med photoshop och irriterar mig på en sak. Jag har så jäkla svårt att veta när jag ska vara nöjd med bilden och sluta grejja med den.
Någon som känner igen sig och vet några bra sätt att kunna se lite objektivt på sina egna grejjer?

jag brukar antingen spegelvända bilden då och då för att se när jag är klar. det är att titta på bilden med andra ögon.
eller så låter jag bilden vila ett tag.

med tiden lär man sig var man ska sluta någonstans.
tänk gärna oxå "less is more".

There are some days when I think I'm going to die from an overdose of satisfaction.

Skämt å sido...jag brukar låta mina bilder få vila nån dag eller så sen ser man dom med helt andra ögon ...
...såg just att Christel skrev samma sak

Oj, oj, oj! Jag har verkligen problem att veta när jag ska ge mig. Måste också pröva att spegelvända. Lät som ett gott råd.

att spegelvända brukar funka fint.
jag har kört det knepet långt innan jag började fotografera.
när jag tecknade eller målade så brukade jag ofta vända mig om och titta på min teckning/målning i en spegel istället.
då var det lätt att se var jag missat i proportionerna nånstans.
anledningen är att man alltid blir "hemmablind". dvs. småfelen känns naturliga och blir svåra att se.

att spegelvända har en omedelbar verkan. men när inte heller det funkar, då är det vila som gäller.

Jag hade precis samma problem när jag en gång i tiden producerade musik. När man arbetat för länge med ett projekt tröttnade man och tyckte att man (återigen) producerat världens tjatigaste och livlösa låt.

Det bästa jag kunde göra då var att låta den vila. Kanske fortsätta med ett helt annat projekt och sedan gå tillbaka till mitt gamla projekt som då fick ett helt annat liv. Ett annat sätt var att låta vissa kompisar ge ärlig kritik.

Det är nog detsamma med bildkomponering. Det blir lätt att man överproducerar sina verk.

Mvh /Peter - som också ska prova att spegelvända lite... =o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar