Annons

Myten om Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
steinick skrev:
Rimligen borde det vara en dålig affärsidé att tillverka båda filtertyperna filter om de inte har olika egenskaper. Att det finns kvalitetsskillnader på polarisationsfilter tycker jag i och för sig inte är konstigare än att det finns kvalitetsskillnader på annan (foto)utrustning.

Nekomy skrev:
Vissa företag tillverkar ofta två produkter, en i topp kvalité och en med lite lägre kvalité.

Ofta gör man detta för att bäast kvalitén är dyr och ofta svårare att tillverka. Oftast brurar saker med lägra kvalite duga åt den stora allmenheten på samma sätt som det gör med det mästa vi äger och har.

Det är inte alls sällsynt att ett företag tillverkar två produkter med precis samma kvalitet, men bara sätter ett par skojiga bokstäver i slutet på namnet och/eller har en lite lyxigare förpackning. Vi konsumenter får helt enkelt skylla oss själva för bristande skepsis mot dessa "premium-produkter". Och eftersom det finns folk som är villiga att betala för något som är dyrare utan att säkert veta att det verkligen är bättre (men de tror nöjt att dyrare=>bättre), så är det sällan en dålig affärsidé.

Inte för att jag vet nåt om just det här fallet, men det skulle inte på något sätt förvåna mig om de polariserande egenskaperna hos B+W:s båda polfilter är identiska, och eventuella skillnader är kanske bättre material i "ramen" eller annan antireflexbehandling eller nåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.