Annons

Myten om Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har ofta hört olika rykten/myter om polfilter och jag har i stort trott på dessa då det inte vart ovanligt att s.k experter ställt sig bakom dem.

Jag köpte ett polfolter för att tareda på om dessa myter och rykten stämmer eller om jag kan ifrågasätta dem.

Myt #1 är att man skall ha cirkel-pol till digitalkameran pga autofokus och därför köpte jag vanligt linjärt-polfilter, detta filter var även billigare än det rekomenderade och enligt expediten skall man även få bättre resultat med linjärt. Okay, det sista påståendet är en till myt som skall tästast nät tillfälle ges.
Jag gängade på polfiltret på min Minolta A1 och märkte genast att jag måste kompensera med EV +0.3, men då det var klart ute so gjorde detta inte så mycket. Första testen med AF gick bra, även andra, tredje, fjärde osv och jag märkte inte att min Minolta fick svårare med skärpan trots ett linjärt pol-filter.

Myt #2 är att man skall får vinjeting av pol-filter för att de är för tjocka. För att kunna se detta så köpte jag inte ett ultra slimmat utan ett vanligt som var ganska tjockt. Trots att min minolta har ganska pra vidvinkel så märkte jag inte så mycket av detta trots att man märker att det är på gränsen och det kan nog vara så att någon kan utskönja en svag vinjetering om man fotograferar med 28mm. Men då jag sällan använder 28mm så dög ett vanligt tjockt polfilter åt mig.

Myt #3 är att man får flares. Japp, om man har filter på och fotograferar mot en ljuskälla kan man få flares. Men trots att jag köpte ett billigt pol-filter från Hoya (330Kr) så var detta inte vansinigt överdrivet men klart påtagligt. Ibland verkade även bilderna tappa lite i kontrast, men med minolta går det lätt att kompensera för detta.

Myt #4 är att man kan simulera ett polfilter i Photoshop. Efter jag har testat ett polfilter så är min uppfattning om detta att detta är befängt och en ren lögn. Vad dassa simulerade pol-flter för photoshop gjorde var bara att ändra färgmättnad och kontrast på vissa färger men efekten blev absolut inte i närheten av vad ett polfilter åstakomer. Polfilter tar även bort reflexer och detta är ett pol-filters huvuduppgift och det klarar ännu inte photoshop.

Med andra ord så är jag ganska nöjd med mitt linjära och tjocka pol-filter och anser nog detta set mitt bästa tillbehör just nu till kameran.
 
Ang det du kallar myt 1 är det kameror med en semitransparent spegel (där en del av ljuset går igenom spegeln och sedan reflekteras ner till af-sensorn) som kan få problem med ett vanligt linjärt polfilter. Eftersom Minolta A1 öht inte har någon spegel så påverkas inte autofokusen.

De andra sk kallade myterna är ju inga myter. Du har ju själv bekräftat att du ser effekten, men säger att det inte gör dig någonting. Då är det ju ingen myt, eller hur?
 
Om du inte har gjort det, så borde du titta på TV Programmet Mythbusters på Discovery Channel. Det går mellan 20.00 och 21.00 Måndag till Fredag. Mycket bra är det!
 
Nekomy skrev:
Jag har ofta hört olika rykten/myter om polfilter och jag har i stort trott på dessa då det inte vart ovanligt att s.k experter ställt sig bakom dem.

Jag köpte ett polfolter för att tareda på om dessa myter och rykten stämmer eller om jag kan ifrågasätta dem.

Myt #1 är att man skall ha cirkel-pol till digitalkameran pga autofokus och därför köpte jag vanligt linjärt-polfilter, detta filter var även billigare än det rekomenderade och enligt expediten skall man även få bättre resultat med linjärt. Okay, det sista påståendet är en till myt som skall tästast nät tillfälle ges.
Jag gängade på polfiltret på min Minolta A1 och märkte genast att jag måste kompensera med EV +0.3, men då det var klart ute so gjorde detta inte så mycket. Första testen med AF gick bra, även andra, tredje, fjärde osv och jag märkte inte att min Minolta fick svårare med skärpan trots ett linjärt pol-filter.

Ja, men som sagt, med en spegelreflexkamera, som har ett annat AF-system så fungerar det dåligt. Alltså är det ingen myt.

Nekomy skrev:
Myt #2 är att man skall får vinjeting av pol-filter för att de är för tjocka. För att kunna se detta så köpte jag inte ett ultra slimmat utan ett vanligt som var ganska tjockt. Trots att min minolta har ganska pra vidvinkel så märkte jag inte så mycket av detta trots att man märker att det är på gränsen och det kan nog vara så att någon kan utskönja en svag vinjetering om man fotograferar med 28mm. Men då jag sällan använder 28mm så dög ett vanligt tjockt polfilter åt mig.

Ja, 28mm är inte vad jag skulle kalla för bra vidvinkel, utan snarare normal. Med en brännvidd under 24mm ger ett tockare polfilter vinjettering. Ingen myt alltså

Nekomy skrev:
Myt #3 är att man får flares. Japp, om man har filter på och fotograferar mot en ljuskälla kan man få flares. Men trots att jag köpte ett billigt pol-filter från Hoya (330Kr) så var detta inte vansinigt överdrivet men klart påtagligt. Ibland verkade även bilderna tappa lite i kontrast, men med minolta går det lätt att kompensera för detta.

Ja? Du fick flares/sämre kontrast, alltså ingen myt.

Nekomy skrev:
Myt #4 är att man kan simulera ett polfilter i Photoshop. Efter jag har testat ett polfilter så är min uppfattning om detta att detta är befängt och en ren lögn. Vad dassa simulerade pol-flter för photoshop gjorde var bara att ändra färgmättnad och kontrast på vissa färger men efekten blev absolut inte i närheten av vad ett polfilter åstakomer. Polfilter tar även bort reflexer och detta är ett pol-filters huvuduppgift och det klarar ännu inte photoshop.

Nej, man kan inte simulera ett polfilter fullt ut i photoshop. Knappast någon myt hos de kunniga.

Nekomy skrev:
Med andra ord så är jag ganska nöjd med mitt linjära och tjocka pol-filter och anser nog detta set mitt bästa tillbehör just nu till kameran.

Jaha.. det var ju kul, men dina sk. myter var ju rätt så lätt att krossa.

/Jeppe - The buster of the mythbuster ;)
 
Mythbuster är även det en myt på sätt och vis. Det har vart ganska vanligt att folk testat olika saker men av någon anledning har ingen brytt sig om detta förän Mythbusters dök upp på Discovery.

Angående min test så är den lika lite vetenskaplig som Mythbusters tester och jag säger heller inte att jag skall ha rätt, förutom i fallet med att photoshop simulerar ett liknande filter.

När det gälller Minolta A1 så klarar den att ställa skärpan pga sin konstruktion, men myten säger att man skall använda cirkel-pol om man använder en digital kamera och det stämmer inte helt, utan det verkar mer bero på om kameran har halvtransparanta speglar och sånt.

Myten om vinjeting är som sagt ingen riktig myt, men när man talar om pol-filer tas detta problem ganska ofta upp utan att man talar om att detta fel oftast uppstår när man använder vidvinkel eller att man använder dubbla filter.

En till myt är att filter skall försämmra bilden då dessa släpper in mindre ljus. Detta är en myt då bra bilder kommer sig av att man släpper in rätt mängd ljus och rätt sorts ljus, så i vissa fall kan filter även förbättra en bild och jag tror att polfilter ibland kan förbättra en bild genom att just filtrera bort oönskat ljus.

Men som jag skrev lite tidigare, detta är bara vad jag tror och jag har inge bevis för att det skulle vara så.
 
Det man skall passa sig för är att med svepande tvärsäkra påståenden säga en sak fast man inte är säker på sin sak.

Tex skulle ju någon efter att ha läst ditt inlägg kunnat ge sig ut och köpa ett vanligt linjärt polfilter till sin dslr (eller slr också för den delen) och sedan när man väl kommer hem och testar se att de 300:- som lagts ut är kastade i sjön.

Du skrev inte att du trodde det, utan det var ett påstående från din sida att det var myter.
 
Myt #? Man kan få konstiga effekter med vidvinkel.

Nikon D70, Nikon 20-35/2,8D@20mmf/8 & Cokin C.PL.
 

Bilagor

  • ronneby_0054.jpg
    ronneby_0054.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,739
Senast ändrad:
Re: Re: Myten om Polfilter?

Jeppe skrev:
Ja, 28mm är inte vad jag skulle kalla för bra vidvinkel, utan snarare normal. Med en brännvidd under 24mm ger ett tockare polfilter vinjettering. Ingen myt alltså
Jag har fått höra att man brukar kalla objektiv mellan 50 till 55 mm för normal objektiv då de undeför har lika stort synfält som "ett" mänskligt öga. Man brukar även säga att normalobjektivet skall ge raka linjer, men objektiv runt 28 till 30 mm brukar ofte ge en barrel efekt, med andra ord att linjer som ligger i ytterkant av bilden ofta böjs utåt.

Ja? Du fick flares/sämre kontrast, alltså ingen myt.
Hm, vet inte om jag skall avslöja en sak. Då det var kallt ute idag så hade jag råkar få lite imma på mitt polfilter och det var det som orsakade kontrast förlusten. Men det berodde även på att det var soligt ute och att jag inte använde ett motljus skydd för att kunna vrida på pol filtret.
Med andra ord var det även andra saker som spelade in och att detta inte är så stort problem då man ganska lätt kan justera svag kontrast så att den ser lite bättre ut i efterhand.


Nej, man kan inte simulera ett polfilter fullt ut i photoshop. Knappast någon myt hos de kunniga.
Myter är just sånt som okunniga går på och har man aldrig sett efekterna av ett riktigt pol-filter kan man inte avgöra om PS kan simulera detta eller inte. Hade jag inte sett efekterna av ett pol-filter hade jag troligen gått på att man kan simulera detta filter i PS.

(OBS! Okunnighet är inte des samma som dummhet eller att man är dum, det betyder bara att man saknar kunskap om vissa saker)


Jaha.. det var ju kul, men dina sk. myter var ju rätt så lätt att krossa.
Mina myter? Korssa? Jag är inte ute efter att krossa myter utan snarare förklara att allt som sägs om polfilter inte är helt sant och att det finns en sanning med modifikation kring detta filter.

Mythbusters på TV försöker att motbevisa eller dementera sk urban legends men även tekniska lustigheter så som om ett ägg verkligen kan laga en läckande kylare temporärt osv.
 
Nekomy skrev:
...

När det gälller Minolta A1 så klarar den att ställa skärpan pga sin konstruktion, men myten säger att man skall använda cirkel-pol om man använder en digital kamera och det stämmer inte helt, utan det verkar mer bero på om kameran har halvtransparanta speglar och sånt.

...

Myten säger att man ska använda Cirk.polfilter till AF-kameror och inte digitalkameror. Vilket fram till nu då har varit helt sant...

Myten att en dator kan göra en bra bild tycks mest vara utbredd bland dom som inte använder datorer tror jag...

Mvh
Maverick
 
boris.bonasin skrev:
Myt #? Man kan få konstiga effekter med vidvinkel.

Nikon D70, Nikon 20-35/2,8D@20mmf/8 & Cokin C.PL.

Himmelsljuset är polariserat, och polarisationen beror på vinkeln mot solen. I vidvinkelbilder där man ser ett stort utsnitt av himmeln kan man alltså få effekter där olika delar av himmeln filtreras olika mycket, som i det här exemplet.

Johannes
 
Jag gillar Mythbusters på Discovery, det är bra underhållning. Och tillräckligt vetenskapligt för att ge ett hum om det, även om de som alla andra glömmer detaljer i specialområden.

Bland annat så hade dom fel angående söndertrasade CD-skivor. Dom tog inte alls med faktorn av mikrofrakturer i innerkanten vilket är det största orsaken till exploderande cd-skivor. Det är inte som många tror enbart den höga hastigheten eller vibrationerna.

Angående de s.k. myterna om polfilter så är det inga myter, utan rena missuppfattningar från de som kanske inte har orkat läsa på helt. Alltsammans är kvantifierbara och reproducerbara effekter.
 
Damocles skrev:
Jag gillar Mythbusters på Discovery, det är bra underhållning. Och tillräckligt vetenskapligt för att ge ett hum om det, även om de som alla andra glömmer detaljer i specialområden.

Bland annat så hade dom fel angående söndertrasade CD-skivor. Dom tog inte alls med faktorn av mikrofrakturer i innerkanten vilket är det största orsaken till exploderande cd-skivor. Det är inte som många tror enbart den höga hastigheten eller vibrationerna.

Angående de s.k. myterna om polfilter så är det inga myter, utan rena missuppfattningar från de som kanske inte har orkat läsa på helt. Alltsammans är kvantifierbara och reproducerbara effekter.
Jag har vart med om en skiva som klövs i tusen delar i min gamla CD spelare. Jag såg att det fanns några små sprickor längst inne vid hålet men trodde aldrig att det skulle gå sönder så drastiskt.

Mythbusters har även haft fel när det gällr vibbrationer på broar mm som da avslog som en myt, men på ett program som går på Discoveru och som handlar om arenor så får man se hur sex personer kan få en tjoc betong platta att svaja kraftigt och skapa strukturella skador. Men den går inte sönder utan blir bara skadad.

Fast när det gäller polfilter så är det så många faktorer som spelar in så man kan inte riktigt utgå ifrån att man skall kunna svara på alla frågor på samma sätt som mythbusters och i några frågor spelar även personlig smak och tycke in.

Men AF eller digitalt, på vissa kameror kan man ha linjära filter utan problem men inte på alla. Men har man en lite mer avancerad kamera kan man iblans ställa skärpan manuellt om man behöver använda polfilter.

När man använder polfilter behöver man inte alltid ha det på, för i vissa fall har filtret ingen funktion och då är det ganska onödigt att ha det på.
 
Till vissa kan man det till andra inte.

Det hela beror på hur autofokus och ljusmätning är konstruerat, samt hur den halv-genomskinliga spegel som speglar ner ljus till dessa moduler fungerar.

Ett linjärt filter lämnar poliserat ljus mot spegeln, och då kan dessa funktioner sättas ur spel på vissa kameror.

Ett cirkulärt filter har ett beläggning som lämnar opolaristat ljus(enkelt sagt, det borde väl igentligen vara cirkulärpolaristar eller nåt som det heter) varpå allt annat fungerar som det ska.
 
Jag hade för mig att man kunde använda cirkel-pol till de flästa kamera modeller och att problem upp stod om man använde linjärt polfilter till vissa AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.