ANNONS
Annons

Mystiskt hopp i bildnumrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

bull_k

Aktiv medlem
Har någon annan råkat ut för att en Canon 5D helt plötsligt hoppar fram i bildnumreringen?

Jag fotograferar alltid i Raw, men nyligen skulle en god vän prova kameran, varför jag satte den på full automatik (något jag aldrig tidigare använt på denna kamera). Helt plötsligt hoppar då bildnumreringen från 3150 till 7327 - och även när jag går tillbaka till Raw så stannar numreringen kvar på det högre talet.

Har någon varit med om samma sak?

Ni satte inte i ett minneskort som använts i en annan kamera? Då hoppar numreringen nämligen fram om numreringen var högre i den andra kameran.

StaffanH skrev:
Ni satte inte i ett minneskort som använts i en annan kamera? Då hoppar numreringen nämligen fram om numreringen var högre i den andra kameran.

Nej, det var samma kort som vanligt - dock var det formaterat precis innan, vilket aldrig medfört några problem tidigare...

Samma sak hände mig med min 20D. Trodde att det hade med att jag bytte till ett annat minneskort. Men efter att ha läst detta inlägg vet jag inte.

Lånade åxå ut min kamera. Den som lånade den använde sitt kort (från en Ixus) och jag stälde om från RAW till jpg och låg upplösning. Då blev det ett hopp på 5500 bilder.

Skumt !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar