ANNONS
Annons

Mycket billigare objektiv på svenska Amazon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut som att den som säljer objektivet där på Amazon är Nikon själva, jag är för dålig på att granska Amazon dock för att verifiera det. Men det ser onekligen ut så. Men jag kan inte svara på om den är god för Nikons 5 års garanti. I recensionerna finns det en från tyskland som hävdar att i exemplaret han köpte då kunde han ej registrera detta.

Svensk moms är inkluderat i priset, du ska inte behöva betala något mer än det som står på Amazon plus frakten(som såg ut att vara gratis).

Det ser ut som att den som säljer objektivet där på Amazon är Nikon själva, jag är för dålig på att granska Amazon dock för att verifiera det. Men det ser onekligen ut så. Men jag kan inte svara på om den är god för Nikons 5 års garanti. I recensionerna finns det en från tyskland som hävdar att i exemplaret han köpte då kunde han ej registrera detta.

Svensk moms är inkluderat i priset, du ska inte behöva betala något mer än det som står på Amazon plus frakten(som såg ut att vara gratis).
Nej, det är inte Nikon. I det här fallet är det Amazon själva som säljer det (per idag i vart fall), men detta säger förstås inte allt.

"Fraktas från och säljs av Amazon."

Oj, ursäkta mig. Du har helt rätt. Jag tittade på "av Nikon" längst upp och klickade vidare på den länken och såg mer Nikon produkter samt fick därmed felaktigt för mig att det var Nikon själva som satt som säljare. Jag behöver titta mer noga innan jag skriver.

Prisskillnaden är ju verkligen märkbar när man börjar prata flera tusen kronor.
Men man blir också lite tveksam, "if it seems too good to be true...".
Kanske skulle våga sig på att testa Amazon då.

Du kommer inte bli bedragen, då det är Amazon själva med som säljer objektivet så är det garanterat en orginalprodukt med. Det enda som kan vara besvärligt är vid eventuellt garanti eller reklamationsärenden som då behöver ställas mot Amazon. Har inte testat detta men tycker själv alltid det är lättare att göra sådant mot en butik man kan gå och besöka för att prata med en person direkt.

Men på ett objektiv så känns det behovet ganska litet. Kvalitetskontrollen på objektiv överlag från de stora märkena verkar vara otroligt god. Men någon annan här kanske har en annan åsikt?

Någon som handlat objektiv på svenska Amazon och har erfarenhet att dela?
De har bland annat ett Nikon objektiv som är ca: 3000kr billigare än butik i Sverige.
Riktigt så stor är inte prisskillnaden i dag, men ungefär 1500 kr. Möjligtvis är objektivet hos Amazon inte köpt genom den europeiska generalagenten, men det borde inte ha någon större betydelse.

Riktigt så stor är inte prisskillnaden i dag, men ungefär 1500 kr. Möjligtvis är objektivet hos Amazon inte köpt genom den europeiska generalagenten, men det borde inte ha någon större betydelse.

Hittar inget under 12.000kr enligt prisjakt. Och på Scandinavian Photo ligger det på12.460 (Med rabatt)

Det jag undra gällande Tull är ju att enligt Tullverket spelar det ingen roll om man köper på en hemsida inom EU om bolaget själv köper in produkten från ett icke EU-land. Så hur tusan ska folk veta hur tex Amazon får tag på sina prylar. Precis som ErlandH säger, kanske inte köper av Nikons EU agent utan från en utom EU.

Skumt, skulle du möjligen orka skicka länk till en eller två butiker du får träff på ?

Det jag undra gällande Tull är ju att enligt Tullverket spelar det ingen roll om man köper på en hemsida inom EU om bolaget själv köper in produkten från ett icke EU-land. Så hur tusan ska folk veta hur tex Amazon får tag på sina prylar. Precis som ErlandH säger, kanske inte köper av Nikons EU agent utan från en utom EU.

I fallet med det här objektivet så är det redan infört i EU och ligger på ett av Amazons lager, baserat på den korta leveranstiden och att det säljs av Amazon själv. Det ska ej vara några fler avgifter. Skillnad hade varit om du handlat på någon svensk sida som skickar varor till dig direkt från utanför EU och inte deklarerar de. Då åker du som köpare på att betala deklarationsavgiften, moms och eventuell tull när det förs in.

Jag har handlat saker från Amazon.se med för övrigt som skickats från Kina men som Amazon redan deklarerat och momsat färdigt i priset jag betala när jag köpte varan så jag har inte fått någon införselavgift eller liknande. Jag är väldigt säker på att det skett korrekt till och inte att "jag haft tur" då nästan inga paket utan deklaration släpps in längre.

Jag har inga avtal att hänvisa till eller liknande som stryker det jag skrivit ovan, men det är min erfarenhet av att handla genom Amazon och är tämligen säker på min sak.

I fallet med det här objektivet så är det redan infört i EU och ligger på ett av Amazons lager, baserat på den korta leveranstiden och att det säljs av Amazon själv. Det ska ej vara några fler avgifter. Skillnad hade varit om du handlat på någon svensk sida som skickar varor till dig direkt från utanför EU och inte deklarerar de. Då åker du som köpare på att betala deklarationsavgiften, moms och eventuell tull när det förs in.

Jag har handlat saker från Amazon.se med för övrigt som skickats från Kina men som Amazon redan deklarerat och momsat färdigt i priset jag betala när jag köpte varan så jag har inte fått någon införselavgift eller liknande. Jag är väldigt säker på att det skett korrekt till och inte att "jag haft tur" då nästan inga paket utan deklaration släpps in längre.

Jag har inga avtal att hänvisa till eller liknande som stryker det jag skrivit ovan, men det är min erfarenhet av att handla genom Amazon och är tämligen säker på min sak.

Super, tack Daniel

Ett alternativ är att beställa från Tyskland, ytterligare lite billigare än Amazon (auktoriserad tysk återförsäljare).
Prisjakt i tyskland:

Jag funderar starkt på att byta till Nikon Z och just Z 20/1.8 är ett av objektiven jag tänkt skaffa då och detta var ju absolut ett bra pris på det :) Dock kollade jag precis på tyska amazon och där är det ytterligare ca. 500:- billigare!

Undrar lite vad trådskaparen kollade på för objektiv som inte fanns för under 12000:- dock? :p På prisjakt finns det ju som sagt flera för drygt 11000:-

Det du ser på Amazon.se är nog priset på Amazon.de (€899) fast med svensk moms plus växling till SEK från Euro.
Jag försökte beställa från Amazon.de, men då lade de på svensk moms isf tysk moms. Så det priset kommer du nog inte få från Amazon.de. En nackdel med Amazon i Sverige.

Väntar och ser om de släpper de nya macro objektiven i Z-serien med.
Beställer man mer än ett objektiv blir det kanske några tusen billigare ändå.
24-200mm köper jag nog över disk då det enbart skiljer 500kr mot Amazon.
Men 20mm är fortfarande ca 1500kr billigare på Amazon.
Billig hobby man har ... :rolleyes:

Ett alternativ är att beställa från Tyskland, ytterligare lite billigare än Amazon (auktoriserad tysk återförsäljare).
Prisjakt i tyskland:

Större butiker (de som säljer för över en viss summa till Sverige) lägger dock på svensk moms istället för tysk moms, så då blir det några % dyrare än tyskt angivet pris. Osäker på hurvida denna butik gör det, men det är väl en av de större i Tyskland så det finns väl risk för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar