Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket begagnat på Canonfronten

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag hörde av min lokala fotobutik att några (många) större tidningar och redaktioner skall byta sin kamerautrustning från Canon till Nikon, och att begagnatmarknaden för Canonprylar kommer att öka. Det är positivt för oss konsumenter. Dock vet jag inte huruvida detta rykte stämmer. Har ni hört något liknande månne?

Det var väl många redaktioner mm som bytte från Canon när Nikon D3 kom (objektiven 200-400/4 och skarpa 14-24/2.8 bidrog säkerligen också).
Så många har redan bytt.
Själv märkte jag inte av någon nämnvärd ökning av begagnatutbudet för Canon när det skedde.

Jag hörde av min lokala fotobutik att några (många) större tidningar och redaktioner skall byta sin kamerautrustning från Canon till Nikon, och att begagnatmarknaden för Canonprylar kommer att öka. Det är positivt för oss konsumenter. Dock vet jag inte huruvida detta rykte stämmer. Har ni hört något liknande månne?

Hoppas det stämmer, letat länge efter en Canon VI-L! ;)
B)

Som Staffan skriver så har många stora tidningar och bildbyråer (t ex Scanpix) redan bytt.

Antalet kameror och objektiv som kommer ut den vägen är nog försvinnande litet i jämförelse med antalet hobbyfotografer som finkammar marknaden efter begagnat. Så blir det några intressanta objekt så är dom nog uppsnappade innan man ens hinner se dom.

Att en del tidningar och bildbyårer (alla två, Scanpix och Bildbyrån :) har bytt märke har nog i sig själv ingen direkt effekt . Men det är nog ett symptom på en större rörelse på marknaden där fler av entusiasterna med riktigt dyr utrustning också bytt märke - och det är större volymer.

Jag har sett en del tecken på det här ur motsatt synvinkel, jag har hållit en hyfsad koll på utbudet av begagnade Nikon-grejer (framför allt stora teleobjektiv) på Ebay sedan kanske fem år tillbaka. Fram till hösten 2007 var utbudet av begagnade proffsobjektiv som 300/2,8 och 400/2,8 eller liknande för Nikon ganska stort, sedan dess har det varit ont om dem och priserna har ökat en del. Den slitna gamla 300/2,8 jag köpte över Ebay våren 2006 hade jag idag antagligen fått betala runt 25-30% mer för, räknat i dollar.

Vad det väl i ett lite större perspektiv handlar om är att från det att Canon introducerade Eos 1D Mark II och Eos 1Ds Mark II (2004) så var det under några år en stadig ström av proffs- och entusiastfotografer som bytte från Nikon till Canon. Från och med att Nikon introducerade D3 hösten 2007 så har den utveckligen vänt och Nikon har tagit tillbaka en del av marknadsandelarna igen vilket lett till en viss tröm åt motsatt håll.

Om några år är det säkert tvärtom igen :)

Det pågår flera stora övergångar till nikon,ett bra sätt är att bevaka Blocket,kolla exv vad mattssons foto lägger upp efterhand

Vad menar du med "stora"? 10 fotografer? 100? Jag gissar att det ändå inte märks särskilt mycket på tillgången av begagnat.

Det stämmer. Hegethorn i Nässjö säger samma sak och har en hel del begagnat som jag förstod det(för några veckor sedan, bl.a en 400 2.8)

Någon enstaka bytare finns det hela tiden, om man har bra kontakt med sin favoritförsäljare så kan man få höra om det är något intressant begagnat på väg in, men jag kan inte tycka att det märkts att det rört speciellt mycket mer på sig på senare tid.

Med risk för att vara tjatig... "flera stora", "en hel del", "betydligt mer"... :)

Finns det några konkreta exempel på vilka företag/tidningar som är i färd med att byta utrustning och hur många fotografer det faktiskt handlar om?

Antalet kameror och objektiv som kommer ut den vägen är nog försvinnande litet i jämförelse med antalet hobbyfotografer som finkammar marknaden efter begagnat. Så blir det några intressanta objekt så är dom nog uppsnappade innan man ens hinner se dom.

Så hände här i byn. Det kom ett gäng (relativt dyra) begagnade gluggar. 14mm L och en del 70-200 L i ganska hm, slitet skick och till höga priser.
De gick på ett par dagar allihop.

Någon enstaka bytare finns det hela tiden, om man har bra kontakt med sin favoritförsäljare så kan man få höra om det är något intressant begagnat på väg in, men jag kan inte tycka att det märkts att det rört speciellt mycket mer på sig på senare tid.

Med risk för att vara tjatig... "flera stora", "en hel del", "betydligt mer"... :)

Finns det några konkreta exempel på vilka företag/tidningar som är i färd med att byta utrustning och hur många fotografer det faktiskt handlar om?

ja du börjar bli tjatig
du får nog lära känna de återförsäljare som gör de stora affärerna och där stora bildbyråer, tidningar mfl har gått över till Nikon och lämnat i inbyte ett stort antal Canon prohus, objektiv och blixtar .

Senast ändrad:
ja du börjar bli tjatig
du får nog lära känna de återförsäljare som gör de stora affärerna och där stora bildbyråer, tidningar mfl har gått över till Nikon och lämnat i inbyte ett stort antal Canon prohus, objektiv och blixtar .

OK, så du vet inte alltså. ;-)

Är det "har gått över till" nu eller var det "kommer att gå över till"? Dom stora bytena som redan skett känner vi till redan så det är inget nytt och inte ens dom gjorde mer än en tillfällig krusing på begagnatmarknaden. Så, vilka stora är det som är på gång? Har du sagt "A" så... ;-)

Jag har ganska god insikt i vad som händer vad det gäller både Nikon och Canon - vad vill du veta?

OK, nu hann du svara medan jag redigerade, men se ovan.

Eller förresten, strunta i det, ladda för hockeyn istället. :)

Senast redigerad av en moderator:
Finns inte en chans att du får något "B" från mig , men kolla blocket den närmaste tiden, det kan det vara värt. Jag vet vad en av mina återförsäljare har tagit i inbyte och som håller på att gås igenom, servas etc ..
Det senaste året har inneburit ett flertal stora affärer för Nikon i Sverige och ett stort antal Canonprodukter har nått beg marknaden

Kom också ihåg att många av de som skriver i denna typen av tråder också själva har ett direkt eget ekonomiskt intresse i hur marknaden ser ut... Och att det som ivrigast påstår att de minsan är oberoende är den första ni bör granska kritiskt. Helt vanlig enkel källkritik - skriver någon som tjänar sitt levebröd på kameramarknaden något så skall man inte tolka det som något annat än ett försök att påveka marknaden. Var källkritik....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar