Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiplicerar du med cropfaktor?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag ser att det finns inlägg som talar om att multiplicera brännvidden med en "crop"-faktor för halvformatskameror (dvs de flesta systemkamerorna) för att få en uppfattning av hur lång den upplevda brännvidden är. Själv har jag slutat med detta och vant mig vid bildvinklar för de brännvidder jag använder på min D90. 12-24 är vidvinkel, runt 30 är "normal", 50-100 är korta telen och 200 och uppåt är långa telen. Jag omvandlar alltså inte dessa genom att multiplicera med 1.5 (som det är frågan om för Nikons crop-kameror).

Multiplicerar du?

Per.

PS. Brasklapp: när det gäller kompaktkameror måste jag dock göra det., där har jag dålig koll... DS

Jag ser att det finns inlägg som talar om att multiplicera brännvidden med en "crop"-faktor för halvformatskameror (dvs de flesta systemkamerorna) för att få en uppfattning av hur lång den upplevda brännvidden är. Själv har jag slutat med detta och vant mig vid bildvinklar för de brännvidder jag använder på min D90. 12-24 är vidvinkel, runt 30 är "normal", 50-100 är korta telen och 200 och uppåt är långa telen. Jag omvandlar alltså inte dessa genom att multiplicera med 1.5 (som det är frågan om för Nikons crop-kameror).

Multiplicerar du?

Per.

PS. Brasklapp: när det gäller kompaktkameror måste jag dock göra det., där har jag dålig koll... DS

Varför multiplicera? Jag kör på känsla. Är det inte tillräckligt nära/långt ifrån så får man byta objektiv.

/Stefan

Jag tänker inte heller på det när jag fotograferar. Jag "vet" vilket objektiv som blir lagom till olika saker.

Eftersom jag aldrig i nån större utsträckning använt en systemkamera med kinosensor så är det hur brännvidderna ser ut på DX som jag kan relatera bäst till. Får väl problem om jag skulle byta till fullformat..... ;-)

En liten jämförelse: När Finland bytte till euro 2002 så räknade jag om alla priser till vad de skulle motsvara i mark (om det inte stod utskrivet). Detta för att då få ett bättre grepp om det faktiska priset. Numera sedan flera år tillbaks tänker jag helt och hållet i euro, och räknar aldrig om priser till mark längre. I själva verket har jag nog helt tappat greppet om hur mycket en mark var värd....

En liten jämförelse: När Finland bytte till euro 2002 så räknade jag om alla priser till vad de skulle motsvara i mark (om det inte stod utskrivet). Detta för att då få ett bättre grepp om det faktiska priset. Numera sedan flera år tillbaks tänker jag helt och hållet i euro, och räknar aldrig om priser till mark längre. I själva verket har jag nog helt tappat greppet om hur mycket en mark var värd....

En bra jämförelse! De stackars fransmännen annonserar fortfarande priser parallellt i riktiga pengar, dvs Franska Franc...

Per.

En bra jämförelse! De stackars fransmännen annonserar fortfarande priser parallellt i riktiga pengar, dvs Franska Franc...

Per.

Det gör de här emellanåt i Belgien också. Tittsomtätt så tar folk en liten tyst paus när det talas om pengar, och sen så utbrister de "Alléz, det är 7600 franc!" Har svårt att förstå att det sitter så inrotat, trots att 8 år har gått sedan valutaskiftet.

För att inte vara alldeles OT så räknade jag om hela tiden när jag hade köpt min första DSLR (20D) som då hade en cropfaktor. Efter en tid så blev det känslan och erfarenheten som fick styra, man visste vilka objektiv som skulle passa och jag tog ingen större hänsyn till brännvidderna.

Efter 8 år av cropkameror har jag nu köpt en fullformatare, så nu måste jag lära om mig igen och lära känna mina objektiv på nytt :)

Jag räknar om ibland för att tumregeln om hur långa handhållna tider man klarar stämmer bättre om man multipicerar med 1.5, men för bildvinkel osv kör jag "på känn".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar