Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multipel-blixt med digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

62174

Avslutat medlemskap
Har någon erfarenhet av att använda studioblixtar med digitalkamera och ta många exponeringar så som man gjorde på film? Orsak är att blixtarna är för svaga för att räcka till stora interiörer (typ domkyrka). I ett forum på photo.net nämner någon att man kan flera bilder och sen överlagra allihop med Photoshop. Men om varje bild ligger nere i bruset, kan det bli något bra resultat? Sen nämner någon att Nikon D200 har någon specialfunktion för detta. För min del har jag Canon 5D...

Kan man inte bara låta blixtarna fyra av tillräckligt många gånger under en och samma exponering?

Tekniken att "klippa ihop" flera digitala bilder brukar kallas High Dynamic Range, HDR. Sök lite här på Fotosidan och på nätet.

GIMP har något annat namn - Extended Dynamic Range, tror jag.

Fördelen är att en missad blixt inte förstör hela bilden. Du väljer ju i efterhand vilka bilder som skall ingå i den hopklippta.

papi skrev:
Kan man inte bara låta blixtarna fyra av tillräckligt många gånger under en och samma exponering?

Nja... Då måste man ju låta slutaren stå öppen ganska lång tid och då kan det ju hända att vissa befintliga ljuskällor ger alltför mycket exponeringsbidrag. Blixtarna behöver ju litet tid för uppladdning och om det krävs, säg 10 blixtar, blir det ganska lång öppettid för slutaren. Då får man problem med befintlig belysning som kanske har helt fel färg resp. fördelning i rummet.

Med kortast möjliga tid (1/200 s i fallet Canon 5D) får man ju minsta möjliga störning av det befintliga ljuset. Så drömmen vore att kunna ta många bilder på 1/200 s och sen låta kameran lägga ihop alla bilderna. Men det lär inte funka så på en digitalkamera!

Man kan ju alltid lägga ihop två (eller fler) bilder selektivt med bixt och exponerad efter befintligt ljus. Men man blir ju inte helt utan inverkan från befintlig ljus så heller....

Man kan ju ha en assistent som håller för objektivet med en svart pappskiva medan an promenerar runt till de ställen där det skall blixtras.

jimh skrev:
Man kan ju ha en assistent som håller för objektivet med en svart pappskiva medan an promenerar runt till de ställen där det skall blixtras.

Kul! Den svarta pappskivan (sammetsklädd) är något jag använt genom åren, funkar helt utan vibration. Tack för tipset i detta nya sammanhang! Långtidsexponering (med med pappskiva...) med flera blixtar är kanske lösningen. Blixtarna kommer i och för sig att stå stilla på stativ med sina softboxar.

Jag känner på mig att HDR etc. inte är lösningen. Om jag tar flera bilder är ju varje exponering lika "dålig" och ger kanske teckning bara i de ljusaste delarna av motivet. I de mörka delarna får jag kanske inte ens en enda liten databit och då hjälper det ju inte att jag sedan i Photoshop lägger ihop alla dessa "noll-bitar" eller svarta ytor. Varje bild, om det nu blir en bild, har ju dålig dynamik eftersom kanske bara de två-tre "mest signifikanta bitarna" i dataorden har ett värde. Om jag alltså lägger ihop 100 sådana bilder som bara har tre bitars dynamik så kan det ju inte uppstå en full tonskala med 8 bitar per färg! Delbilderna är ju så att säga "klippta" pga underexponeringen i sitt dynamiska omfång.

Jag menade inte att enbart använda HDR-tekniken på gafflade exponeringar utan blixt. Vad jag tänkte mig var att bygga ihop en HDR-bild av ett antal bilder med en blixt i varje bild.

Det är ju ungefär samma sak som att klippa ihop ett kollage, men jag antar att det blir lättare med den hjälp som programmet ger i HDR-läge.

Bifogar ett exempel på en normalare HDR-användning, med delbilderna inklippta.

Bilagor

• bj_bild.jpg
    bj_bild.jpg
    29 KB · Visningar: 195
Tänkte också att bilden skulle bestå av flera i olika delar rätt exponerade bilder (med blix och enbart befintligt ljus) efter samma princip som Bengt visar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar