joakim d
Aktiv medlem
Och ska jag skruva på ett cirkulärt polarisation + ND på mitt 16-35 så lär det bli vinjettering < 20 mm gissar jag eftersom det då är dubbla filter (minst ett ordinarie storlek och ett slim).
Eller är jag ute och cyklar? Har ju inte testat själv så jag vet inte, men av vad jag läst så kan det bli problem med flera filter / tjocka filter på 82mm och 16-35an.
Därav som jag tänkte 105mm borde gå att använda för att undvika sånt.
Ah, då missförstod jag dig lite. Själv har jag skruvfilter för cir. polifilter och Lee filterhållare för ND filter så jag har inte testat din kombination men jag ser din poäng med att vilja ha en 105:a även om jag inte har någon egen erfarenhet men det borde det finnas här på fotosidan som använt de nkombinationen kan man tycka.
Jag är själv lite intresserad av att skaffa ett fyrkantigt cir. polfilterglass till min Lee hållare och sälja mina skruvfilter för att jag sällan använder dessa när jag fotar handhållet och för att eftersom jag inte längre använder avtonande filter så jat jag inget behov av att kunnna rotera polariseringsfiltret separat utan kan istället rotera hela filterhållaren.