Annons

Mullsjö international photo festival 2012

Produkter
(logga in för att koppla)
Mullsjö International Photo Festival 2012

Inför årets festival är det en sak som verkligen slår mig. Det är nästan helt tyst om festivalen här på Fotosidan - och givetvis frågar man sig varför? De tre största orsakerna tror jag är: location, location och location. För hade festivalen huserat i någon större stad hade det säkert genererat mer besökare och kommentarer här på FS.Tråkigt! För arrangemanget är värt ett besök. OK, jag kanske inte hade åkt hur långt som helst. Jag har ungefär en timme i bilen dit. Många har inte ens det. Jönköping ligger inte långt bort så det bör finnas mängder med fotointresserade personer i närheten. Synd att det inte märkt mer.

Vad tyckte jag då om årets festival?
Förra året gav jag den en trea i betyg. Ett minus då var prissättningen på utställningarna, som lätt kunde springa iväg om man inte prioriterade gratisutställningarna. Någon vi gjorde. I år är det istället ett pass som gäller alla utställningar, alla dagar. Mycket bättre.
En annan sak jag minns från förra året var hur "ofärdigt" mycket kändes. Scandinavian Photo hade inte dykt upp och Neva Books hittade vi inte heller. I år hade åtminstone S.P. varit där. Tyvärr bara en dag sas det, men Neva höll ställningarna.
Planket hade anpassats till antalet utställare och det var koncentrerat till ett ställe. Bra! Man slapp mängder med tomma plank och den långa promenaden runt sjön. Vilket leder oss in på mitt sista minus från förra året: Att utställningarna var så väldigt utspridda. I år hade man koncentrerat sig till några få områden. Visst behöver man bil till några av dem men inte alls som förra året.
Så summerar jag mina intryck jämfört med förra året har festivalen hittat en kostym som sitter bra mycket bättre! Om jag inte har en plats på Planket nästa år beror det inte på arrangörerna...

Utställningarna då? Ja, här är det ju den personliga smaken som styr. För min fick jag mest ut av följande fotografer:
Gudrun Romeborn. Jag vet inte om jag tyckte bilderna i sig var så fantastiska. Det som triggade mig var hur de flesta av hennes bilder var beskurna. Väldigt avlånga, antingen på längden eller bredden. Tack för inspirationen - här ska beskäras.
Annelie Utter. Vilka djur- och naturbilder. Skärpa? Jajamensan! Och stora bilder.
Branco Madunic. Jag brukar inte reagera på den här typen av bilder, och gjorde det inte till en början nu heller. Inte förrän Branco började berätta om sin Brancomatic, sin hemmagjorda lådkamera. Att han brann för sin teknik och bilderna det gav var det inget tvivel om.
Peter Gerdehag. Fotografierna om Kokvinnorna och Hästmannen är bara så bra.

Nu hoppas jag arrangörerna sätter sig mer och summerar årets festival. Själv tycker jag helt klart det mesta har tagit ett kliv i rätt riktning. Synd bara att det är så tyst om det här på Fotosidan.

Ja det är lite tråkigt att inte fler besöker.

När det gäller SP och MYCKET annat förra året så hade festivalen en projektledare som borde insett sina egna begränsningar och lämnat rodret till ngn annan.

Promenaden runt sjön har sina poänger. Dels borde fler människor ta en promenad av rent fysiska skäl.
Men det är också så att väldigt många Mullsjöbor tar en promenad runt sjön. Och då får man upp medvetenheten på lokalbefolkningen på ett annat sätt.

Jag tycker Gudruns bilder var väldigt fina. Önskar att jag hade såpass bra bilder på mina barn.

Min höjdpunkt var Göran Magnussons jassbilder & den andre från Hjo... Jenemark kanske namnet var.

Utters bilder var bra men jag gick hellre lite längre in till Nybleus.
Ehrs rena kompositioner är starka men de saknar en del av Gudruns lekfullhet, men snygga är dem.
Örjans bilder är väldigt välkopierade & även ett par elever från folkhögskolan.
Fanns mycket & titta på.

Inte minst Kafelas, om jag stavar rätt. Galenskaparnas gamla rad passar bra: En sån hjärna skulle en allt gärna vilja se in i. Märkliga bilder o spännande.

ANNONS