Annons

MTF-mätningar på kompaktkameror, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Det skulle vara intresant att jämföra MTF-mätningar (allstå mätningar av upplösning) på en kompaktkamera med de som finns för SLR-objektiv. Finns det? Eller går inte det, därför att optiken är inlåst i kameran?

Om inte, finns det något annan parameter som går att mäta för att på så sätt få en jämförelse mellan kameran att ha i fickan och den man "normalt" använder?

(jo, jag vet att det bara är att titta på resultatet, men jag är en ingenjör på gränsen (?) till nörd...)

Per.

Det går bra att mäta MTF med kamerasensorn så länge kameran kan lämna RAW-data. Visserligen har du effekten av AA filtret att ta hänsyn till, men visst går det få fram mätvärden även på det viset så länge man inser att det finns en gräns i och med sensorn hur bra man kan mäta - att mäta när det är dåligt går däremot bra med det systemet.

Försök dock inte göra någon djupare analys på JPEG bilderna då dessa dels får "falska" frekvenser beroende på JPEG algoritmen samt att du har en uppskärpning oftast i behandlingen i kameran för att göra JPEG-bilden till ett slutresultat. Lite finare kompakter har dock oftast möjlighet att få ut RAW. Om inte detta finns så återstår att försöka analysera JPEG ändå med alla felkällor och osäkerheter som det medför, men det går iaf göra bedömningar om huruvida kamera A är bättre än kamera B och om Kamera A är bättre på brännvidd x eller brännvidd y.

Sen är frågan vad lpm värdet för optiken har för praktiskt nytta då man nog bör betrakta en kompakt som ett komplett system och egentligen strunta i hur optiken och kameran löser problemet.

Försök dock inte göra någon djupare analys på JPEG bilderna då dessa dels får "falska" frekvenser beroende på JPEG algoritmen samt att du har en uppskärpning oftast i behandlingen i kameran för att göra JPEG-bilden till ett slutresultat. [...]