Annons

Mpixlar, sensor etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

tornis

Medlem
Godkväll,
jag tänkte införskaffa en finepix f31fd, men ville ha "expert"-tips så jag gick till min närmsta expert-handlare och frågade om råd. Hon sa att kameran är bättre desto fler pixlar man har.
Här på forumet har jag hört att det blir mer brus(?) med fler pixlar. Och att det är viktigare med en bra sensor om man vill ha fina bilder. Tjejen jag pratade med visste inte vad sensorn i kameran är för något, men det vet ju inte jag heller..

Kan någon reda ut det här för mig? Jag tittade bland artiklarna men hittade inget. Hur jämför man kameror, vad som är bra och dåligt?
Jag har fått många tips om finepixf31fd, vad har den för bra egenskaper och funktioner förutom många manuella inställningar?

Som ni förstår är det kompaktkameror jag pratar om och jag vill ha en kamera för att fotografera människor och fina naturbilder.

Tacksam för svar :)
Godnatt så länge

tornis skrev:
Tjejen jag pratade med visste inte vad sensorn i kameran är för något

Kedjan "Expert" kanske borde se över sitt namn. Känns inte som de riktigt har teckning för det.

/jer.

Ps.
F'låt Michael, jag var bara tvungen att flika in det (tragi)komiska. Nån annan kan säkert besvara frågan bättre än jag skulle.
Ds.

Expert fick ju byta sin gamla slogan som löd "Expert, vi är vad vi heter" för ett par år sedan. ^^

Angående din fråga. Det är inte antalet pixlar i sig som ger brusigare bilder utan det är antalet pixlar per ytenhet alltså hur små dom är och hur tätt dom sitter. Systemkameror har generellt större sensorer än kompakter vilket gör att dom kan ha fler pixlar utan att det försämrar kvalitén. Det som händer när man trycker in många pixlar på en liten yta är att varje individuell pixel får mindre ljus och således blir signalen från den svagare. Det i sig är inte så farligt men pixlarna producerar också värme när dom är aktiva och denna värme registreras också. Som tur är så ger denna värme oftast en mycket svagare signal än ljuset så då spelar det inte så stor roll. Problem blir det när ljuset är svagt och därmed också signalen som ljuset genererar. Då får processorn som skapar själva bilden från signalerna från sensorn problem att se skillnad på vad som är ljus och vad som är värme. Resultatet blir brus. Sen tillkommer rent optiska problem med upplösning och liknande. Bara så du vet så är den här beskrivningen en förenkling och talar inte om hela sanningen om hur sensorn fungerar men den illustrerar problematiken med många pixlar.

Helt enkelt, hon på expert kunde inte ett skit, som vanligt på expert, tyvärr..

Ju färre pixlar en sensor har, desto mindre brus. Allt över 7 mpix på en kompakt är för mycket, allt över 10 mpix på en aps-c sensor är för mycket.

Fujikamerorna är mycket bra köp då de lägger in färre pixlar på en större sensor. Detta ger mindre brus och högre detaljåtergivning eftersom allt inte bara smetas ut av brusreducering.

Alltså: Desto större sensor, desto högre kvalite på bilderna.

Som sagt, en kompaktkamera med aps-c sensor vore ju inte helt fel.. Eller en med FF för den delen :)

Senast ändrad:
Danlo skrev:
Ju färre pixlar en sensor har, desto mindre brus. Allt över 7 mpix på en kompakt är för mycket, allt över 10 mpix på en aps-c sensor är för mycket.

Lite väl förenklat tyvärr. I alla fall när det gäller 10MP på APS-C. Nikons 12MP sensor har mindre brus än tex Canons FF på de lägre isotalen men mer brus uppåt i iso skalan.

Likaså går det inte generellt att säga att fler pixlar per ytenhet ALLTID ger mer brus än färre. Du måste oxå blanda in vilken generation av sensor som diskuteras. Finns flertaliga exempel på att en modernare kamera med fler pixlar brusar mindre än en äldre kamera med färre.

Det finns ytterligare ett problem och det är att optiken på de flesta kameror med massor av pixlar inte klarar av att förse sensorna med tillräckligt högupplösta bilder. Tex så har Canons G7 en sensor som optiken inte kan hantera fullt ut. Hade förmodligen räckt med 7-8 MP med dess objektiv. Bilderna blir bara större på minneskortet utan att upplösningen ökar i själva bilden. Mardrömmen är väl dagens telefoner som finns med sensorer som på pappret har 5-12 MP eller de senaste kompaktkamerorna som har 12MP... Helt idiotiskt.

Hur som helst så gäller tumregeln att färre pixlar per ytenhet ger mindre brus om du jämför samtidiga generationer av sensorer/kameror.

Vänd på diskutionen! Hur många pixlar behöver du? Skriver du ut bilder i format större än A3? Behöver du beskära bilderna ofta och då hård beskärning så behöver du oxå fler pixlar. Normalt brukar man rekommendera 300pixlar per tum för utskrifter om du ska ha optimal kvalitet, Man klarar sig oftast utmärkt neråt 200 oxå. Skillnaden syns nästan bara om du stoppar näsan i pappret....På normalt betraktningsavstånd är det få som märker någon större skillnad. Jag har en Fuji F30 som är föregångaren till den kamera som du tittat på och med dess bilder skrivar jag glatt ut A3 bilder.......

Köp den kamera som har minst pixlar men som fortfarande svarar mot dina krav.......

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar