Annons

Motsvarighet till Nikon 50mm 1:1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

aristo322

Medlem
Överallt ser man positiva omdömen om detta objektiv och även jag stämmer in och tycker mig kunna se att bilderna med detta objektiv slår de jag tagit med mitt zoomobjektiv Nikon 18-105mm. Min fråga är vilka andra objektiv i humana prisklasser som håller samma kvalité som Nikon 50mm 1:1.8. Medveten om att frågan är lite luddig och nybörjaraktig, men jag tror ändå att de flesta förstår mig. Hoppas på många svar från mer erfarna.
mvh Mats

På vilket sätt menar du att det ska likna 50/1,8? Egentligen är det väl bara 50/1,4 som är jämförbart eftersom de har samma brännvidd, 60/2,8 macro kan nog ockse ses som rätt jämförbart men det är rätt mycket ljussvagare.

28/1,8 och 35/1,8 är alternativ om du vill ha något vidvinkligare och 85/1,8 om du vill ha mer tele, de objektiven har samma ljusstyrka och är väldigt lika på många sätt. Om du vill ha ett av dem måste du bara bestämma vilken brännvidd du ska välja, det är enklast att ställa in ditt 18-105 på varje brännvidd och tejpa fast zoomringen. Sedan kan du använda det ett tag och se vilket du gillar bäst.

35/1,8 funkar bara på DX-kameror och inte på fullformat, men ska du inte köpa en D700 den närmaste tiden kan du strunta i det.

De positiva med 50/1.8 är ju prisvärdet. 50/1,4 är ju bättre men kostar också en tusenlapp mer varför prisvärdet kan betraktas som sämre.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto