Annons

Motsvarande objektiv till canon ef 24, 28?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Hej
Jag är ute efter ett vidvinkel objektiv. Jag har läst lite trådar och en del tycks hävda att dessa märken funkar lika bra som orginal? Är det verkligen så?

I så fall letar jag efter antingen ett 24 eller 28mm eller kanske en zoom?

Kan någon hjälpa mig? Tack
 
Hmm, glömde du inte att nämna vilka märken du avser? ;-) Du bör också tala om vilken kamera du har, eftersom sensorstorleken skiljer mellan olika modeller.
 
24mm på en 5D (stor sensor) motsvara 15 mm på en 400D/40D, å som man brukar säga har 1.6 crop/beskärningsfaktor gäntemot kameror med det gamla analoga formatet typ 5D/1DS/Nikon D3.

Det ända objektiv nästan som jag kan komma på som har den ljusstyrkan å är överkomligt är Tokina 11-16, du får dock mer vidvinkel på köpet å den stannar på motsvarande 17.6-25.6mm i jämförelse mot 5D.

Återförsäljare skriver ibland lite slarvigt å tar oftast endast hänsyn till kameror med större sensor typ 5D, där 28mm mkt riktigt motsvarar vidvinkel, dock borde det verkligen skriva vad det motsvara med det flesta andra kameror, vilket borde vara normal brännvidd på en 40D tex.

Men mitt råd är att du testar å ser hur mkt vidvinkel du behöver. Finns ett renodlade vidvinkelzoomar på marknaden, å finns även många som börjar vid motsvarande 28mm (alltså 17mm i verkligheten) å slutar lite över normalbrännvidd/kort tele...

Hoppas du hittar ngt spännande hur som.
 
Vad de flest förmodligen menar är att man (en amatör) ser ingen större skillnad i bilderna eller hanterandet så länge man inte tittar på fina detaljer eller arbetar med objektivet professionellt, så länge ljusstyrkan är liknande.
 
Jag vill ändå ha det bästa även fast jag är amatör. Objektivet skall vara till en analog småbildskamera.
 
Och vilka är märkena du avser?

"Jag har läst lite trådar och en del tycks hävda att dessa märken funkar lika bra som orginal?"

Det ger en liten hint i rubriken, ef är lite canon språk hur som.

Men hehe, själv var jag bra nog å förutsatte att det var en digitalare med mindre sensor, soo wrong...

Innan jag bara flaxar vidare på EOS fattning, är det en EOS kamera? eller en av äldre variant?
 
Jag förstår inte hur ni inte fattar.
Canon är orginalobjektik till Canon kamera. Jag vill nu få tips om andra bra objektiv (pirat) som är lika bra som Canons egna. Ex Sigma, Tamron mfl
 
Jag förstår inte hur ni inte fattar.
Canon är orginalobjektik till Canon kamera. Jag vill nu få tips om andra bra objektiv (pirat) som är lika bra som Canons egna. Ex Sigma, Tamron mfl

Lite av en gissningslek var det allt, tex så svamlade ju jag på om ngt helt annat i mitt första inlägg i tråden. Men hur som. Antar att det är ett objektiv med EF fattning du söker å det står EOS på kamerahuset, så att det inte är ett FD objektiv du söker...

Sigma, Tamron å Tokina är i vissa fall bättre än Canon på objektiv å är ju inga kopior, utan helt självstående tillverkare. Sigma gör även det systemkameror...

Alternativ till Canon's 24 2.8, 28 1.8 å 28 2.8.

Kan vara Sigma's lineup, det har 20 1.8, 24 1.8, 28 1.8, billigare desto mindre vidvinkel du behöver. Med dom har du fördelen att du kan få mkt fin kvalité vid 2.8 då många objektiv behöver bländas ned lite...

Hoppas du hittar ngt bra, å att du får liknande svar i din andra tråd du skapat. Over and out
 
Lite av en gissningslek var det allt, tex så svamlade ju jag på om ngt helt annat i mitt första inlägg i tråden. Men hur som. Antar att det är ett objektiv med EF fattning du söker å det står EOS på kamerahuset, så att det inte är ett FD objektiv du söker...

Sigma, Tamron å Tokina är i vissa fall bättre än Canon på objektiv å är ju inga kopior, utan helt självstående tillverkare. Sigma gör även det systemkameror...

Alternativ till Canon's 24 2.8, 28 1.8 å 28 2.8.

Kan vara Sigma's lineup, det har 20 1.8, 24 1.8, 28 1.8, billigare desto mindre vidvinkel du behöver. Med dom har du fördelen att du kan få mkt fin kvalité vid 2.8 då många objektiv behöver bländas ned lite...

Hoppas du hittar ngt bra, å att du får liknande svar i din andra tråd du skapat. Over and out

Tack, så det är Sigma som är bäst / eller motsvarar Canons kvalitet?
"Med dom har du fördelen att du kan få mkt fin kvalité vid 2.8 då många objektiv behöver bländas ned lite..." Vilka tänker du på då?
Får man inte bra kvalitet vid 1,8 ?

Trodde att kopior och tredjepartsobjektiv betydde samma.
 
Sigma bäst?

Tack, så det är Sigma som är bäst / eller motsvarar Canons kvalitet?
"Med dom har du fördelen att du kan få mkt fin kvalité vid 2.8 då många objektiv behöver bländas ned lite..." Vilka tänker du på då?
Får man inte bra kvalitet vid 1,8 ?

Trodde att kopior och tredjepartsobjektiv betydde samma.

Den bistra sanningen är väl att Sigma är det enda alternativet som finns om du vill ha en fast vidvinkel till en småbildskamera.
Vad jag känner till i alla fall.
Sigmas 20mm 1,8 är den enda jag hittar några tester på (photozone.de och the-digital-picture.com) och där är det rätt tydligt att den behöver bländas ner för att ge bra skärpa.

Edit
Det finns en del recensioner av Sigma 24mm och 28mm här på Fotosidan
 
Senast ändrad:
Om du vill ha det bästa (bättre än Canon också) så ska du leta optik från Zeiss (för Contax eller Nikon), Leica eller Olympus och använda en adapter till din Canon-kamera. Du tappar autofokus och måste blända ner manuellt, men får betydligt mer bildkvalitet för pengarna, särskilt om du använder analog kamera eller 5D med "fullstor sensor".

Prisvärt exempel att börja med är Contax Zeiss 28mm/2.8 som kan hittas för någon tusenlapp. Det kan ibland vara lite känsligt att hitta rätt adapter, och de finns i alla prislägen från en hundring på eBay till någon tusenlapp för de som är specialanpassade för vissa objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.