Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskyddet ramlar av

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 30mm 1,4 DC DN som tappar motljusskyddet hela tiden. Någon som har ett knep för detta? Kan man värma plasten och forma om skyddet lite. Hur stor är chansen att jag blir av med problemet om jag köper ett nytt skydd? 56:ans skydd sitter som det ska.
 
Mitt sitter bra men men jag märker att ibland (kanske pga temperatur) så låser den inte så bra. Ett knep som jag använt många gånger till olika liknande saker och motljusskydd är att ta en pytteliten droppe locktite eller nagellack och sätta på motljusskyddets klackar. Det finns 4 små klackar på insidan av ditt motljusskydd. Börja med att sätta en väldigt liten droppe på en av dem (låt torka innan du sätter på skyddet och se vad som händer. (Den måste vara väldigt lite så att det inte bygger för mycket). Blir det bättre men inte tillräcklig kan du köra samma procedur på en till klack. Får du inte på skyddet är det bara att fila ner lite grand med en nagelfil eller liknande.
 
Hade liknande problem på Nikon 200-500 mm. Jag klippte 2 smala remsor av svart eltejp som är rätt så starkt men också mjuk, dessa klistrade jag över de 2 klackar på insidan av infästningen på skyddet, det gör att det blir lite trängre för klackarna i sina spår på objektivet, och det fungerade fint! Brukar normalt aldrig ta av motljusskyddet, gör man det så kanske man måste byta ut dessa tejpremsor, men de kan också fungera igen har jag märkt!
Hälsn!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.