ANNONS
Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tapani

Aktiv medlem
Hej
Jag ska köpa ett motljusskydd till min Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 som var med 300D men jag vet inte vad jag skall köpa till den som passar tacksam för ett tipps.
Mvh Leo.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa original (EW-60C heter det)? Eller finns det andra?

Jag vill också ha motljusskydd!

Jag tänkte bara passa på att fråga er om motljusskydd

Canon EF 50/1,4 USM med 58 mm filtergänga skall ha ett motljusskydd som heter ES 71 och kostar 368:- på Cyberphoto

Objektivet till 300D har också en filtergänga på 58 mm med till den skall man ha ett annat motljusskydd, EW 60 C som bara kostar 215 stålar (Cyberphoto).

Är det någon som vet vad som skiljer dessa åt

/ Per

EW60C (till 18-55) skärmar ju av ljuset vid 28mm (man får ju hoppas att de konstruerat det så i varje fall, och inte till 18mm ;)). Detta innebär att du får ett sämre skydd vid 55mm. Detta gäller även då på ett EF 50/1.4. Säg såhär.. du köper ett finfint objektiv för 3500:-, men inte 350:- för att använda det optimalt...?

Nää.. Kolla bilderna nedan, så ser du att motljusskyddet till EF-S 18-55 knappast skärmar mycket. Bara att vända upp o ner på plånboken ;)

Bilagor

• motljusskydd.jpg
    motljusskydd.jpg
    21.5 KB · Visningar: 272
Jag köpte en finurlig grejj som man skruva på filtergängan, som är i gummi och har möjligheten att "veckla ut" sig till valfri storlek/längd kostade knappt en hundring..

Kan det ha varit Hama eller Hoya tro..

Japp..och man får vinjettering med på köpet (oftast) ;) eftersom du kanske har ett skylight elelr UV på oxå...

Jag tackar för hjälpen klart att man köper orginal skyddet EW 60C som är anpassat till objektivet.

/Leo

Jeppe skrev:
Japp..och man får vinjettering med på köpet (oftast) ;) eftersom du kanske har ett skylight elelr UV på oxå...

Jag trodde också det, men jag klarade mig helt ifrån sådant, *ta i trä*
Dock använder jag det inte längre men det funkade över förväntan..

ANNONS