Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till Sigma 18-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 18-50 3.5-5.6 som jag gärna skulle vilja ha ett motljusskydd till, det följde inte med något när jag köpte det nämligen.
Finns det något till detta objektiv? Passar andra motljusskydd med samma diameter? I detta fallet är det 58mm.

Vore bra om jag kunde få tips på var man kan köpa dessa (om det finns några). Tack på förhand.

Det finns motljusskydd som man skruvar i filtergängan. Det finns lite över allt, bla. på kaffebrus.com

Vickeee skrev:
Det finns motljusskydd som man skruvar i filtergängan. Det finns lite över allt, bla. på kaffebrus.com

Visste inte jag att det fanns. Grejt! Tyckte det var konstigt att man inte kan standardisera detta åt minstone till de vanligaste standardbrännvidderan och zoomarna (tror som vanligt att en del tillverkare nog inte vill det). Jag har flera motljusskydd till objektiv jag inte ens har kvar samtidigt som jag saknar skydd till andra. Hur knäppt som helst! Är säkert inte ensam om det!

Jag har precis ett sådant objektiv, samt ett 70-300 4-5,6.

De är bägge 58mm, men går ej växla motljusskydd på (kanske pga den sjuka bildvinkelskillnaden).

Iaf. Jag fick ett motljusskydd med objektivet, så visst finns det.

Du kan inte gnälla på affären du köpte gluggen av, så du kan få ditt motljusskydd, för jag tror det ska hänga med..?

Fick med det när jag köpte min kamera, begagnad. jag har pratat med Expert, och de kan hämta hem ett och sälja det till en kostnad av 170kr.

Frågan är ju om det är vät det.. Behöver man verkligen ett motljusskydd? Är det så viktigt? Har ett filter på nu som skyddar objektivet.

Är det bättre att köpa "ogrinal" istället för de på kaffebrus?

HenrikHansen skrev:
..samt ett 70-300 4-5,6.

En lite OT fråga kanske men jag har precis skaffat ett såndant objektiv själv och reagerar på att motljusskyddet sitter så ... hårt.
Det känns som om man ska dra sönder nåt i objektivet när man tar av det. Sätter man på det bakvänt går det lätt och smidigt, ungefär som på kitobjektivet.
Är det lika för dig?

Gurra G skrev:
En lite OT fråga kanske men jag har precis skaffat ett såndant objektiv själv och reagerar på att motljusskyddet sitter så ... hårt.
Det känns som om man ska dra sönder nåt i objektivet när man tar av det. Sätter man på det bakvänt går det lätt och smidigt, ungefär som på kitobjektivet.
Är det lika för dig?

Känner igen ditt "problem" från mina egna motljusskydd. På mina finns det några "åsar" i bajonetten som jag skar av det allra översta på med en mkt vass kniv typ hobbykniv.
Du får studera ditt motljusskydd noga och se om du kan lura ut vilken detalj det är som låser skyddet, där får du sen göra en modifiering (om du törs). Var försiktig, tar du för mkt kan du förlora låsfunktionen. Mina har dock blivit kanon.

Gurra G skrev:
Är det lika för dig?
Sigma? Jag känner igen det från mitt 24/1,8EX. Det känns verkligen som att man ska dra sönder hela klabbet:-S Det står dock i manualen att man alltid ska ställa om objektivet till manuell fokus innan man tar av motljusskyddet. Jag brukar göra detta, och ställa fokus så att frontdelen åker ut så långt att jag kan greppa den med ena handen. Nu antar jag att 70-300 inte ändrar längd vid fokusering, så det går ju inte där.
Men om objektivet har samma matta gummiaktiga yta som mitt, så slits detta rätt snabbt vid de detaljer som kärvar vid motljusskyddets infästning, så det kommer att gå lättare ju fler gånger du tar av det.
Kolla var "åsarna" sitter på bajonetten, så kan du trycka in motljusskyddet lite grand 90 grader från denna punkt, tvärs över, om du förstår vad jag menar. Då kommer motljusskyddet bli lite ovalt, och trycket på själva låsningen lättar lite:)

Sigma ja... som ändrar längd vid fokusering kan tilläggas, så jag får väl göra likadant tills den är "nernött" :/
Var mest orolig för att ha sönder nån del av misstag men håller man emot själv ska det nog inte vara några problem

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar