Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
motljusskydd - normal eller tele ?
- Trådstartare samadhi
- Start datum
iSolen.se
Guest
Längre eller snävare. Längre är nog lite bättre.
Det är väl rätt självklart att det är bildvinkeln som är den avgörande faktorn för hur ett motljusskydd ska utformas? Bildvinkeln bestäms både av brännvidd och sensorstorlek.
Jag skrev snävare först men tog bort den formuleringen eftersom jag inte är säker på att det är så men DX-motljus borde kunna vara...rakare är bättre ord.
iSolen.se
Guest
Nedbländat använder du dock inte hela frontlinsen och kommer därför luras tro att motljusskyddet kan vara mycket smalare.
...
Nedbländat är inte samma sak som cropsensor strålgångsmässigt.
Måste fundera lite, kan ha fel här, men spontant, hela frontlinsen kommer ändå bidra med ljus även vid nedbländning, det finns många ljusvägar genom objektivet. Jag måste rita lite tror jag. För trådens resonemang behöver vi dock inte blanda in bländaren men mycket intressant sidospår.
Smw
Aktiv medlem
Nedbländat är inte samma sak som cropsensor strålgångsmässigt.
Måste fundera lite, kan ha fel här, men spontant, hela frontlinsen kommer ändå bidra med ljus även vid nedbländning, det finns många ljusvägar genom objektivet. Jag måste rita lite tror jag. För trådens resonemang behöver vi dock inte blanda in bländaren men mycket intressant sidospår.
Hej !
Jo faktiskt, bländaren har betydelse, den kan i bästa fall skärma av en del reflexer från optikens
insida, finness som utveklats i en del macro.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118530
//MW
iSolen.se
Guest
Hej !
Jo faktiskt, bländaren har betydelse, den kan i bästa fall skärma av en del reflexer från optikens
insida, finness som utveklats i en del macro.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118530
//MW
Delvis/lite köper jag, den plockar ju mest ljus i ytterkanterna men det finns så många vägar genom linsen så att blända ner och på så sätt helt få bort kanten av ett skymmande motljusskydd tror jag inte går.
Smw
Aktiv medlem
Delvis/lite köper jag, den plockar ju mest ljus i ytterkanterna men det finns så många vägar genom linsen så att blända ner och på så sätt helt få bort kanten av ett skymmande motljusskydd tror jag inte går.
jovisst är det så, men en reflex från ex filtergängan kan den ta, och även någon intern.
//MW