Annons

Motljusskydd fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

XaZe

Aktiv medlem
Hallå FS!

Ska köpa in ett motljusskydd till mitt EF-s 18-55mm kitobjektiv. När jag kollar runt så hittar jag endast ett som passar till detta objektiv..
Denna produkt

Diametern ska vara 58mm, kan man då inte bara ta vilket motljusskydd som helst som har en diameter på 58mm? Eller är det där "the one and only" för just 58mm?

Ett motljusskydd som inte är designat för objektivet skulle kunna blockera en del av "bilden", speciellt i vidvinkelläge, med mörka hörn som resultat.

"Icke-designade" motljusskydd finns till lite bättre pris (och gratis frakt) på kaffebrus.com (menyn Filter), t.ex. detta skulle kunna fungera.

Damoor skrev:
Inte värt att köpa motljusskydd till den

Är det bara jag som är trött på Damoors ofta onödiga och helt ointresannta kommentarer?

Ställer någon en fråga vad den ska köpa, svarar han alltid samma prylar utan att motivera varför för det mesta.

Frågan är om motljusskydd till zoomar, och som inte ökar avskärmningen när brännvidden förlängs, över huvud taget gör någon nytta annat än vid de kortaste brännvidderna? Och i de vidvinkligaste lägena brukar motljusskydd ändå inte ha någon jätteverkan, hur de än ser ut, eftersom de skärmar av så lite av himmelsljuset (vilket är det ljus som mest påverkar bildkontrasten etc.

Graal skrev:
Frågan är om motljusskydd till zoomar, och som inte ökar avskärmningen när brännvidden förlängs, över huvud taget gör någon nytta annat än vid de kortaste brännvidderna? Och i de vidvinkligaste lägena brukar motljusskydd ändå inte ha någon jätteverkan, hur de än ser ut, eftersom de skärmar av så lite av himmelsljuset (vilket är det ljus som mest påverkar bildkontrasten etc.

Jag tror det beror på sådant som hur djupt frontlinsen ligger, hur bra AR-behandlingen är och andra "hjälpande" faktorer. Ett vet jag, och det är att när man har ett UV-filter brukar det bli bättre med även "breda" motljusskydd - men det kan säkert ha med läget på filtret (nära fronten) och att det som regel är smutsigt - hela iden med ett sådant filter, om man frågar somliga :)

Men visst - det vore onekligen hejsan att ha ett zoom-motljusskydd (a lá kompendium) som följer med i zoomningen.

Tre Ess skrev:
Kan du förtydliga det där?

Om du frågar de som har UV-filter om varför de har ett, kommer många att förklara att det är ett skydd för optiken, bland annat mot smuts - inte ett filter mot UV-strålning..

Då är det tänkbart (troligt, till och med) att man HAR smuts på glaset, och har man inte smuts kan man ha torkat bort det, kanske med litet smårepor som följd. Det är ju också vitsen med att ha ett "genomskinligt linslock" - baksidan är att de lätt blir motljuskänsliga, ungefär som gamla slitna glasögon.

Okej, jag hade lite svårt att avgöra om du menade att
just filter på vidvinkel var smutsigare. :)

Albwah skrev:
Är det bara jag som är trött på Damoors ofta onödiga och helt ointresannta kommentarer?

Ställer någon en fråga vad den ska köpa, svarar han alltid samma prylar utan att motivera varför för det mesta.

Nix, inte bara du.
Och du är ändå 40 år yngre än jag :) oj oj oj

Det är naturligtvis skitsnack att det är onödigt med ett motljusskydd

Enicar skrev:
Nix, inte bara du.
Och du är ändå 40 år yngre än jag :) oj oj oj

Det är naturligtvis skitsnack att det är onödigt med ett motljusskydd

wow! Om objektivet kostar 500kr, och motljusskyddet kostar 200kr. Tycker du själv att de är nödigt att köpa motljusskydd till de då?

Damoor skrev:
wow! Om objektivet kostar 500kr, och motljusskyddet kostar 200kr. Tycker du själv att de är nödigt att köpa motljusskydd till de då?

Det har väl för f.. inget med priset på optiken att göra.
Nyttan av ett motljus skydd blir väl inte obefintlig bara för att man har ett objektiv som följde med kameran och inte är dyrt.
Om man nu är lycklig ägare till en Canon DSLR och inte har möjlighet eller kanske inte ens vill köpa nån annan normalzoom så kan väl ett motljusskydd för 80 - 115 kr + porto vara till nytta.

Damoor skrev:
Blanda inte ihop onödigheten av skydd för objektivet rent fysiskt med motljusskydd. Ett UV-filter till den gluggen känns fullständigt meningslöst, men ett motljusskydd gör ju praktisk nytta genom att minska oönskade "flares" och sådant i bilderna. Alltså är det klart relevant. Ett UV-filter har däremot ingen positiv inverkan på bildresultatet. Möjligen negativ.

Hos en zoom bör motljusskyddet vara konstruerat för kortaste brännvidden, men det kan ändå hjälpa vid längre brännvidder om vi inte snackar tokvidvinkel.

Damoor Valentino - Pengar/Pris är inget jag bryr mig nånting om.. jag vill åt kvallite på bilderna.. slippa "flares" som någon säger i sin kommentar..
Även om objektivet kostar 500 eller va du säger (ingen koll på va just det kostar faktiskt), så skulle jag ändå lägga ner det dubbla på tillbehör till det, sålänge jag får bra kvallite/skärpa osv. på bilderna..

Och till Martin Hertsius - Visst är det ett relativt billigt objektiv, så det kanske är viktigare att smälla på ett UV-filer på ett dyrare objektiv.. men vad kostar det lixom? 200kr max för att behålla samma nyckick. Så anser det inte "fullständigt meningslöst" att köpa till ett filter till det! Hur som helst är det ett objektiv, och det går att ta bilder med det.. Bara för att man har andra objektiv så betyder inte det att man aldrig mer kommer använda sitt kit-objektiv.

Antar att fler här håller med mig. Går aldrig att skydda sina saker för mycket!

Till er övriga än Damoor Valentino tackar ja för era kommentarer :).. tänkte aldrig på det där med att det vid minsta brännvidden kunde skärma av en del av bilden :p..

Hur som helst vart det iaf ett EW-60C samt ett UV-filter :).. Hoppas dom kommer in idag då då det är sista öppetdagen innan påskhelgen :p..

Tack iaf.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar