Annons

Motljusfotografens bäste vän?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Jag har sett ljuset.... ;)
Tyvärr kan jag inte riktigt kontrollera det. Vad kan jag göra för att ta fina motljusbilder? Är ett ND filter ett steg i rätt riktning?
Samt ett bra motljusskydd?
Har idag inget ND filter, endast motljusskydd på mitt 18-70DX. Hur jag än underexponerar, provar alla möjliga inställningar får jag som regel alltid en utfrätt sol alt. för mörk bild.
Tips tips tack!

//Robert
 
Har du ett bildex?

Jag gissar på att det du menar beror på att omfånget inte klarar av den stora skillnaden. Lösningen kan vara en upplättningsblixt om det du har i förgrunden är tillräckligt nära.

Greven
 
Utfrätt sol? Det är den väl alltid, solen är riktigt j*vla ljusstark, om man säger så. ;-)

ND-filter mörkar ner alltihop med ett/två/tre steg. Det hjälper alltså inte, förutom om det är såpass ljust att slutartiden inte räcker till.

Upplättningsblixt som det står ovan är det som är vettigast, ifall du vill ha täckning i förgrunden. Men det krävs att förgrunden är relativt nära då.

/Henri
 
Obbe skrev:
Jag har sett ljuset.... ;)
Tyvärr kan jag inte riktigt kontrollera det. Vad kan jag göra för att ta fina motljusbilder? Är ett ND filter ett steg i rätt riktning?
Samt ett bra motljusskydd?
Har idag inget ND filter, endast motljusskydd på mitt 18-70DX. Hur jag än underexponerar, provar alla möjliga inställningar får jag som regel alltid en utfrätt sol alt. för mörk bild.
Tips tips tack!

//Robert

Avtonat gråfilter kan hjälpa. För att dämpa de ljusaste partierna. Har dock ingen erfarenhet av dessa rakt mot solen.

MVH Stefan
 
Jag brukar försöka gömma solen bakom ex. ett träd och sopa på med blixten men det kanske inte är vad du önskar åstakomma...
 
Ska man ha solen med i bild måste den stå mycket lågt för att inte bli utfrätt och även då kommer förgrunden att bli mer eller mindre svart så att du bara får siluetter.
På denhär bilden tex (http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/displayimage.php?album=24&pos=8) så var solen mycket dämpad och ljuset väldigt mjukt pga kraftigt dis och ändå så är den lilla del av solen som är ovan molnen på väg att bli utfrätt.
 
Om det är ett porträtt eller om förgrunden är nära så är blixten din bästa vän. Alternativt om du ska fota nått statiskt (landskap eller liknande) så kan du smacka ihop flera exponeringar till en HDR-bild eller selektivt plocka fram/bort saker i bilden.
 
Tack för alla svar.
Jag var lite för snål med info.

Jag är ute på isen i bland och plåtar lite natur. Då finns det som regel inget specifikt huvudmotiv utan det är mer fråga om landskapsbilder. Alltså inget i förgrunden som jag kan lätta upp med blixt. Man har ju sett bilder tagna dagtid där solen finns med utan att för den skull vara utfrätt eller resten av bilden kolsvart. Men det kanske beror en del på optiken oxå och ett par istider av erfarenhet för att fånga en sådan bild.
Jag får väl nöja mig med siluettbilder mot en utfrätt sol ;)

Tack ialla fall...
 
Obbe skrev:
Man har ju sett bilder tagna dagtid där solen finns med utan att för den skull vara utfrätt eller resten av bilden kolsvart.
Surfa fram ett par exempel så kan du garanterat få hjälp här med hur fotografen har åstadkommit dem.
 
Ifall någon missade min fråga så frågar jag igen:
Hjälper det att underexponera vid motljus?

:: Susanne ::
 
Nee ... kan inte förstå varför underexponering skulle hjälpa om man vill exponera både himmel och backe rätt. Vid underexponering mörkas ju HELA bilden ner, låt gå för att solen/himlen blir lite mindre utbränd men backen blir ju i samma omfattning helt igensotad.

Tonomfånget är alldeles för stort för kameran och till och med för Våra egna ögon. Vår hjärna är en finurlig sak ... har läst någonstans att hjärnan liksom "lagrar" det vi ser ett kort tag (jaaa jag vet att den lagrar saker riktigt länge ... ibland ;-) ) men häng med nu ... Ögonen pendlar (flackar) ju lite hela tiden, hjärnan tidsförskjuter bildintrycken en smula så Vi upplever att Vi ser både det ljusa & det mörka samtidigt men egentligen "exponerar hjärnan/ögonen olika mellan flackningarna ... därav tycker Vi att ögat har ett så stort tonomfång fast det egentligen inte har det.

Hängde Ni med ?

Visst ett öga slår lätt en kamera, men om Vi nu skulle ta och efterlikna processen ...

Använd först och främst ett eller flera "stackade" graduerade gråfilter för att jämna ut tonskillnaden mellan himmel & backe, kanske ett filter med 2-3 stegs skillnad. Ta två bilder med stativ, en exponerad för backen & en för himlen. Slå sedan ihop dom hemma i datorn. Ta bara inte i för mycket det kan lätt se onaturligt ut.

Mvh.Kristian
 
Senast ändrad:
På måndag bär det av till fotohandlarn...
Här ska köpas filter....
Stativet ska letas fram och smörjas upp i morrn.
;)

Tack för lektionen!
 
Obbe skrev:
På måndag bär det av till fotohandlarn...
Här ska köpas filter....
Stativet ska letas fram och smörjas upp i morrn.
;)

Tack för lektionen!

Avtonat gråfilter är helt klart det bästa. De finns i olika styrkor och det kan vara bra att ha både ett som mörkar ner ordentligt vid kraftigt motljus, och ett som är lite svagare när man bara vill tona ner en relativt normal himmel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/594700.htm?set=lp

Ovanstående bild tog jag i eftermiddags. Där har jag använt ett avtonat gråfilter. Men förutom det har jag mörkat ner himmlen ytterligare i PS, samt ljusat upp förgrunden något.

Så oftast är det en kombination av åtgärder som krävs.

/Joakim
 
Ytterligare ett tips :

Fotar man i RAW format kan man faktiskt i viss mån hoppa över det där med att ta två bilder ...

"Framkalla" istället ut två bilder från samma RAW bild med ett par stegs exponerings skillnad i RAW konverteraren.

Mvh. Kristian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.